وزیر نفت: ما با تحریم ها خداحافظی کرده ایم

وزیر نفت: ما با تحریم ها خداحافظی کرده ایم
وزیر نفت با طرح این سؤال که تحریم های نفسگیر و کشنده کجاست؟ گفت: ما در توسعه صنعت نفت ماه هاست که با تحریم ها خداحافظی کرده ایم.
 

به گزارش خبرنگار شانا، رستم قاسمی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه ایران جایگاه دوم ذخایر بزرگ گاز دنیا را در اختیار دارد، گفت: برنامه طرح تحول صنعت نفت در سال گذشته آماده شد و سند راهبردی آن به عنوان نقشه راه فراروی ما قرار دارد و با حمایت رئیس جمهور و درایت رهبری در سال 91 گام های اساسی در صنعت نفت خواهیم برداشت.

وزیر نفت با اشاره به برنامه وزارت نفت برای توسعه میدان های نفتی تصریح کرد: ما با تاکید بر توسعه میدان های نفتی مشترک قول داده ایم که تا پایان سال 91 همه این میدان ها تعیین تکلیف شود تا ظرفیت تولید نفت و گاز را افزایش دهیم.

وی گفت: برداشت از میدان های گازی تا سال 93 به یک میلیارد و 470 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت و در بخش فراورش با هدف جلوگیری از خام فروشی اقدامات اساسی در حال انجام است و میزان فراورش به یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها از وارد کننده فرآورده های نفتی به صادرکننده تبدیل شدیم

قاسمی افزود: با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها از وارد کننده فرآورده های نفتی به صادرکننده عمده فرآورده های نفتی در سال 91 تبدیل شدیم.

وی گفت: تا پیش از اجرای هدفمندسازی یارانه ها سالانه بیش از 4 میلیارد دلار فرآورده نفتی وارد می کردیم اما با اجرای این طرح برنامه صادرات 10 میلیارد دلار انواع فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی به عراق، افغانستان، پاکستان و ارمنستان را در سال جاری در دستور کار داریم.

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 99 درصد از شهرنشینان و 57 درصد از روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند، افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه 100 درصد شهر نشیان و 80 درصد روستاهای کشور دارای گاز خواهند شد.

وی گفت: در حال حاضر 54 میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی در کشور داریم که با اجرای 70 واحد پتروشیمی جدید در شهرهای مختلف ظرفیت نصب شده پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم از یکصد میلیون تن فراتر می رود.

وزیر نفت با بیان اینکه محصولات پتروشیمی جایگزین صنایع چوب و فولاد می شود، گفت: با توجه به مزیت کشور به لحاظ ذخایر نفت و گاز با ایجاد صنایع پایین دستی امکان تولید محصولات پتروشیمیایی در کشور فراهم است و در حال حاضر محصولات پتروشیمی ما به بیش از 50 کشور صادر می شود.

ایران امروز در بخش توسعه صنایع نفت و گاز هیچگونه کمبودی ندارد

قاسمی با اشاره به ناکارآمدی تحریم صنایع نفت و گاز ایران گفت: ایران امروز در بخش توسعه صنایع نفت و گاز هیچگونه کمبودی ندارد و اغلب کالاهای فنی و تخصصی در داخل کشور ساخته می شود و طرح های مهم کشور از جمله طرح های پارس جنوبی به پیمانکاران داخلی واگذار شده است.

وزیر نفت افزود: امروز بیش از 19 پالایشگاه پارس جنوبی با تلاش پیمانکاران داخلی در حال ساخت است و با رفتن پیمانکاران خارجی از جمله شل و توتال شرکت های ایرانی جایگزین آنها شدند.

وزیر نفت با بیان اینکه امروزه تمام بخش های بالادستی و پایین دستی صنایع نفت و گاز از جمله حفاری و اکتشاف به دست ایرانی ها انجام می شود، به توسعه این بخش بر اساس سند راهبردی صنایع نفت و گاز اشاره کرد و گفت: نفت را باید به معنی واقعی ملی کنیم و باید به جایی برسیم که تجهیزات و تولیدات صنعت نفت را صادر کنیم.

وی افزود: پیمانکاران ایرانی اکنون از توان بالایی در ساخت تجهیزات صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی برخوردارند و بیش از 80 هزار نفر در فازهای مختلف پارس جنوبی بدون اتکاء به حضور خارجی ها مشغول کار هستند.

وزیر نفت با طرح این سؤال که تحریم های نفسگیر و کشنده کجاست؟ گفت: ما در توسعه صنعت نفت ماه هاست که با تحریم خداحافظی کرده ایم و امیدواریم با حمایت مسئولان تا پایان برنامه پنجم توسعه به اهداف طرح تحول صنعت نفت برسیم.

کنترل قیمت نفت در اختیار بازار است نه کشورهای تحریم کننده

وی با بیان اینکه افزایش قیمت انرژی نقش مستقیمی در رشد اقتصادی کشورها دارد، گفت: کنترل قیمت نفت در اختیار بازار است نه کشورهای تحریم کننده، و همه بر این باورند که تحریم نفت ایران و جلوگیری از حضور آن در بازارهای جهانی تأثیرهای منفی بر اقتصاد دنیا خواهد داشت و رشد اقتصادی آنها را به مخاطره خواهد انداخت.

وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز دنیا نگران تحریم نفت ایران است، افزود: نفت ایران قابل تحریم نیست و کسی نمی تواند مانع از حضور نفت ایران در بازار جهانی شود.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم که در این جنگ اقتصادی به پیروزی برسیم و همانگونه که در میدان های سخت همواره متحد بودیم و تلاش کردیم و در میدان های مختلف به پیروزی رسیدیم در این میدان نیز با با اتکا به رهبری انقلاب به پیروزی خواهیم رسید.

وی همچنین با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: خرمشهر را همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند خدا آزاد کرد.

مهندس قاسمی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: از آن زمان تاکنون دشمن همواره علیه این مرز و بوم دسیسه سازی می کند اما شاهدیم که در تمام دولت های گذشته بویژه در دولت های نهم و دهم اقدامات بسیار خوبی در جهت رشد و توسعه کشور در حوزه های مختلف صنایع آب، حمل و نقل، راه و ساختمان، صنایع فولاد و مس انجام شده است.

۵ خرداد ۱۳۹۱ ۱۹:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۳۰۵