افزایش تعرفه واردات پتروشیمی به سبب لغو تحریم مبادلات ارزی

افزایش تعرفه واردات پتروشیمی به سبب لغو تحریم مبادلات ارزی
مدیرعامل یک شرکت پتروشیمی خصوصی پیشنهاد کرد با توجه به لغو تحریم مبادلات ارزی پتروشیمی برای مدت پنج سال تعرفه گمرکی واردات محصولات پتروشیمی افزایش یابد تا در این دوره زمانی بتوان شرایط را برای رقابت ارتقا داد.
«مجتبی حسنی سعدی» در حاشیه برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران گفت: با رفع تحریم ها می توان‌ خوراک مورد نیاز خود را براحتی وارد کرد.
مدیرعامل پتروشیمی قائد بصیر تاکید کرد شرکت‌های سامسونگ و ال.جی از کره جنوبی از رقیبان اصلی اند. این شرکت ها برای تامین مالی و فاینانس سالیانه سه تا چهار درصد برای فاینانس سود پرداخت می ‌کنند‌ اما شرکت های ایرانی اگر بخواهند از بانک‌های داخلی وام بگیرند، باید این وام را با نرخ 24 تا 26 درصد باز پرداخت کنند که نشان می دهد شرایط رقابت مساعد نیست.
وی افزود:‌ شرکت های کره ای به دلیل اینکه در شرایط تحریم نبودند، می‌توانند هر 15 روز خوراک مورد نیاز خود را وارد و پول آن را هر 6 ماه یکبار پرداخت کنند اما این شرایط برای پتروشیمی‌ ما وجود ندارد.
حسنی سعدی تاکید کرد در گذشته یک مشکل صنعت پتروشیمی خرید با ارز مبادله‌ای بود که از سال 1393 این مشکل برطرف شد و توانستیم بخش قابل توجهی از بازار داخل را پوشش دهیم. 
وی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست فعالان این صنعت را برای رفع مشکل های دیگر، بیشتر یاری کند.
به گزارش ایرنا، شرکت پتروشیمی قائد بصیر در سال 1376 (1998 میلادی) با لیسانس شرکت کمهو (KUMHO) کره جنوبی برای تولید ABS و SAN در بخش خصوصی تاسیس شد و از سال 1382 تولید و عرضه محصولات به بازار را آغاز کرد.
به گفته حسنی سعدی، این شرکت در سال 1394 توانست به 90 درصد ظرفیت اسمی خود در تولید محصولات پتروشیمی دست پیدا کند.
وی افزود: چون ظرفیت صادراتی محدودی برای شرکت وجود دارد، فقط توانستیم به چند کشور مانند ترکیه، روسیه، ارمنستان، آذربایجان، هند، عراق و ویتنام محصولات خود را صادر کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی قائد بصیر تاکید کرد در صورت افزایش تولید محصولات پتروشیمی، می‌توانیم به بازارهای اروپایی نیز صادرات داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی کشور بیش از 60 میلیون تن در سال است. 
دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست بیست و پنجم فروردین ماه با حضور معاون اول رئیس جمهوری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد. 
در این دوره از نمایشگاه بین المللی ایران پلاست 400 شرکت داخلی و 500 شرکت از 25 کشور دیگر حضور دارند.
آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، بلاروس، روسیه، ترکیه، ارمنستان، چین، هند و عراق در این نمایشگاه بین المللی شرکت کرده اند.
وزیر نفت در آیین گشایش دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: با بهره برداری از واحدهای جدید، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا پایان امسال 20 تا 25 درصد افزایش می یابد. 
«بیژن زنگنه» گفت: ارزش تولید محصولات پتروشیمی در سال 1376 مبلغ یک میلیارد دلار بود که اکنون به 20 میلیارد دلار در سال رسیده است. 
وزیر نفت افزود: تا سال 1400 ارزش تولید محصولات پتروشیمی به 40 میلیارد دلار در سال می رسد.
نمایشگاه بین المللی ایران پلاست تا بیست و نهم فروردین ماه میزبان علاقه مندان است. 
۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ۱۵:۵۵
تعداد بازدید : ۶۸۲