کسب قدرت با ایجاد تنوع در بازار فروش نفت

معاون اول رئیس‌جمهور باتشریح مهم‌ترین اهداف اقتصاد مقاومتی خواستار شد

معاون اول رئیس‌جمهور در تشریح اقتصاد مقاومتی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، با بیان اینکه هر نهادی به جز وزارت، نفت را فروخت، پول را به دولت برنگرداند، گفت: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی این است بخش‌هایی را مورد توجه قرار دهد که در زمان تحریم آسیب کمتری ببیند. از این رو باید به دنبال ایجاد تنوع در فروش نفت باشیم.

به گزارش خبرنگار روزنامه فرصت امروز، صبح روز گذشته همایش «صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» با حضور تعدادی از مسئولان در پژوهشگاه صنعت نفت در حالی برگزار شد که قرار بود این همایش در اسفندماه سال گذشته برگزار شود.

3474724762472472462424762473473572424

در ایــن هــمـایــش حـجـت‌الاسـلام حــسـن ابوترابی‌فــرد در تـشـریح چالش‌های فراروی اقتصاد مقاومتی مواردی را ذکر و خطاب به مدیران دولتی تاکید کرد: اگر دولت در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کند، مجلس را به‌عنوان یک بازو در کنار خود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه اراده‌ای مبنی بر شایسته‌سالاری در کشور وجود ندارد، افزود: ‌کار باید به مدیر لایق واگذار شود و نباید انتصاب‌ها براساس روابط سیاسی باشد. همچنین باید مدیران ارشد نظام برای رسیدن به یک نقشه راه به اجماع برسند.

نایب رئیس مجلس فاصله با انضباط مالی، نظام پولی، مالی و بانکی کشور، نظام مالیاتی و حجم بزرگ دستگاه اجرایی و تصدی‌گری را از چالش‌های اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و به ارائه توضیحاتی درباره این موارد پرداخت.

ابوترابی با بیان اینکه هزینه‌های جاری متراکم کشور اجازه نمی‌دهند تا بتوانیم منابع‌مان را به سمت اهداف کلیدی نظام هدایت کنیم که امیدوارم دولت تدبیر و امید در جهت انضباط مالی گام‌های اساسی را بردارد، تاکید کرد: معتقدم کلید رسیدن به این هدف در دستان دولت است، همچنین امکان اصلاح نظام بانکی کشور وجود ندارد مگر اینکه بانک مرکزی با استقلال و اقتدار علمی و همچنین حمایت دولت، نقشه راه خود را تنظیم کند که در این میان مجلس نیز از این سیاست‌ها حمایت خواهد کرد.

تراز مثبت ارزی با وجود کاهش قیمت نفت

در این همایش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پس از اظهارات نماینده مجلس به تشریح عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت. وی با بیان اینکه دولت میان منتقدان دلسوز و منتقدان حرفه‌ای تفاوت قائل است، گفت: سال ٩٤ با وجود همه مشکلات و پایین آمدن قیمت نفت سال شاهکار اداره کشور بود.

جهانگیری همچنین اعلام کرد: با سیاست‌های مدبرانه توانستیم با ثبات هرچه بیشتر اقتصاد ٩٤ را به جلو پیش ببریم و تراز مثبت تجاری ارزی را بدون نفت در این سال ایجاد کنیم. همین نحوه اداره کشور بود که دشمنان را به پای میز مذاکره کشاند. آنها اگر می‌دانستند که رکود اقتصادی در ایران حاکم است حتما به ایران فشار وارد می‌کردند.

وی به محورهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از جمله بند2 آن اشاره کرد و خطاب به حاضران گفت: وزارت نفت از جمله وزارتخانه‌هایی است که در سال ٩٥ برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی برنامه‌های خود را طراحی کرده و از ٢٤ بند اقتصاد مقاومتی سه بند آن به وزارت نفت اختصاص دارد.

وی همچنین از وزارت نفت خواست تا برای فروش نفت خود مشتری راهبردی انتخاب کند و تاکید کرد: مهم‌ترین بخشی که در زمان تحریم مورد توجه دشمنان واقع شد نفت بود. یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی این است که بخش‌هایی را مورد توجه قرار دهد که در زمان تحریم آسیب کمتری ببیند. باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که دنیا نتواند خرید نفت ایران را تحریم کند که یکی از آنها ایجاد تنوع در فروش نفت است.

وی با اشاره به اینکه هر نهادی به جز وزارت، نفت را فروخت، پول را به دولت برنگرداند، تاکید کرد: ‌معتقدیم وزارت نفت باید خودش نفت خود را بفروشد.

در این همایش جهانگیری صادرات نفت و گاز و پتروشیمی را از اولویت‌های مهم وزارت نفت دانست و تاکید کرد: در هشت سال گذشته ١٠ میلیارد دلار حق ملت ایران در پارس جنوبی توسط کشورهای دیگر برداشت شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به بخش‌های مرتبط با تولید، صادرات و فروش نفت افزود: اولویت‌های وزارت نفت در این ارتباط تدوین و ابلاغ شده است.

1500میلیارد تومان ارزش قراردادهای بالادستی و پایین دستی نفت

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در این همایش با بیان اینکه واگذاری بازار به رقبا در صنعت نفت به دلیل دست کم گرفتن نقش فناوری دانش بنیان است، افزود: ثبت کردن نام یک برند و جا انداختن آن و همچنین تبلیغات بازرگانی نیز یک نوع فعالیت دانش بنیان است. در ١٠ سال اخیر بازرگانان در صنعت نفت فعال شده‌اند که بدون تولید بشکه‌ای نفت درآمدهای قابل توجهی دارند به طوری که درآمد بازرگانان فعال در صنعت نفت از آنهایی که در این عرصه فعالیت کرده و نفت تولید می‌کنند، بیشتر است.

762324642247624724724624623424624724723

وی ادامه داد: کسب توانمندی فناورانه در افزایش بازیافت از مخازن، سازمان مناسب برای اجرای درست پروژه‌ها و تقویت و حمایت از ظرفیت‌های داخلی برای ساخت تجهیزات پرمصرف در صنعت نفت مهم‌ترین فعالیت‌های بخش بالادستی است. در این بخش به ظرفیت دانشگاه‌ها تکیه شده و قراردادهای امضا شده با آنها در بخش بالادستی بیش از هزار میلیارد تومان است.

وزیر نفت درباره پروژه‌های پایین‌دستی صنعت نفت گفت: به دنبال امضای تفاهمنامه‌هایی به ارزش ٥٠٠ میلیاردتومان با ١٢ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور در حوزه‌های پایین‌دستی، همکاری مطالعاتی در زمینه تولید الفین‌ها، اتیلن و پالایش نفت و گاز در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قراردادی را با یک شرکت معتبر اروپایی برای ساخت واحدی به منظور تبدیل متانول به پروپیلن امضا می‌کند.

۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۵۶۸