سی ان ان: پیوند ایران و هند در زمینه انرژی، ناگسستنی است

تلویزیون سی ان ان گزارش داد: پیوند کنونی ایران و هند در زمینه انرژی ناگسستنی است، چرا که هم به تولید هرچه بیشتر نفت خام پس از رفع تحریم‌ها و هم به خرید هرچه بیشتر نفت نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، این تلویزیون در گزارشی در بخش اقتصادی خود گفت: از زمان رهایی ایران از قید تحریم‌ها در ماه ژانویه، این کشور در حال افزایش تولید نفت خود بود و بخش زیادی از آن به هند فروخته شده است که مناسبات نزدیکی با تهران در طول اعمال محدودیت‌های تجاری علیه ایران داشت.

53763476347347373473476347634734734573473473457353

سی ان ان از «جن اسکیپ» موسسه‌ای که بازارهای مالی را مورد مطالعه قرار می‌دهد، نقل کرد؛ واردات نفت هند از ایران از ژانویه تقریبا سه برابر شده و ماه گذشته به حدود 500هزار بشکه در روز رسیده است. هند به‌عنوان خریدار نفت ایران در موقعیت خوبی قرار دارد، چرا که پالایشگاه‌های این کشور برای فرآوری نفت خام از نوع نفت ایران ساخته شده‌اند. 

داده‌های موسسه مزبور نشان می‌دهد که بشکه‌های جدید نفت ایران به پالایشگاهی در ایالت غربی گجرات انتقال یافته و جای نفت وارداتی عراق و نیجریه را گرفته است. در گزارش آمده است: هند سریع‌تر از هر اقتصاد مهم دیگر در حال رشد است و نیاز بیشتر به انرژی دارد.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، میزان تقاضای این کشور برای نفت در سال 2016 دست‌کم 300 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. هند می‌تواند جایگزین چین به‌عنوان موتور اصلی رشد تقاضای جهانی نفت شود. علاوه بر این، پایین بودن قیمت نفت، انجام هرگونه معامله را برای هند شیرین کرده است که عمدتا به واردات نفت تکیه داشته و هر یک دلار کاهش قیمت جهانی نفت به منزله صرفه جویی سالانه حدود یک میلیارد دلار است. 

سی ان ان با اشاره به اینکه جای رشد بیشتر در همکاری میان هند و ایران وجود دارد، افزود: تولیدکنندگان نفت که آخر هفته جاری در دوحه تشکیل جلسه می‌دهند، ممکن است بر سر ثابت نگه داشتن تولید نفت به توافق برسند اما ایران تصریح کرده که به افزایش تولید ادامه خواهد داد تا سهم خود در بازار را که پس از تحریم‌ها از دست داده بود، از نو به دست آورد.

بنابر این گزارش، تهران و دهلی نو می‌توانند همکاری‌های خود را در مورد سوخت‌های دیگر گسترش دهند. آنها مذاکره درباره خط لوله ایران- پاکستان- هند را احیا کرده‌اند که می‌تواند حامل گاز طبیعی مایع باشد. برای هند این افزایش همکاری، بخشی از یک استراتژی بلند‌مدت است. با وجود فشار آمریکا، هند از مشارکت کامل در اعمال محدودیت‌های تحت رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران خودداری کرده است.

در طول این تحریم‌ها، هند پول مقادیر کم نفت خام خریداری شده را به روپیه پرداخت که در یک حساب ذخیره شد. ایران در آن زمان توانست کالاهای هند را با این پس‌انداز بخرد. در نتیجه صادرات هند به ایران حدود دو برابر سال‌های 2009 و 2013 است. 

۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۹۲۱