تفاهم نامه افزایش فروش نفت ایران به کره‌جنوبی امضا می‌شود

تفاهم نامه افزایش فروش نفت ایران به کره‌جنوبی امضا می‌شود
صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی درحالی در طول چند ماه گذشته بیشترین افزایش را در بین کشورهای آسیایی داشته که با سفر رئیس جمهور این کشور به تهران، تفاهم نامه افزایش خرید نفت امضا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سفر «پاک کوئن‌ های» رئیس جمهور کره جنوبی به تهران در اردیبهشت ماه و آزادسازی بخشی از دلارهای بلوکه شده شرکت‌های پتروشیمی ایران توسط این کشور، دور جدید مذاکرات برای امضای قراردادهای جدید نفتی بین دو کشور آغاز شد.

بر این اساس «کیم هاک دو» معاون وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی با امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در تهران دیدار و گفتگو کرد.

مرضیه ریاحی مدیرکل آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در تشریح جزئیات مذاکرات انجام شده بین مسئولان نفت و انرژی ایران و کره جنوبی، گفت: با توجه به سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران در اردیبهشت ماه توافق شده همزمان با این سفر سه یادداشت تفاهم در بخش انرژی بین دو کشور امضا شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه افزون بر امضای یک یادداشت تفاهم در دیدار وزیران نفت و انرژی ٢ کشور، ٢ تفاهم نامه هم با شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ملی گاز ایران امضا می شود، تصریح کرد: افزایش برداشت نفت خام از ایران، سرمایه گذاری در راستای انتقال فناوری، سرمایه گذاری درمورد پروژه های خط انتقال سراسری گاز (خطوط لوله اصلی انتقال گاز ٩ و ١١)، مینی ال ان جی و ال ان جی و همکاری‌های پتروشیمی مهمترین بخش‌های همکاری میان دو کشور است.

به گزارش مهر، از هند، چین، ژاپن و کره جنوبی باید به عنوان چهار مشتری سنتی نفت خام ایران در آسیا نام برد و در میان این کشورها، کره جنوبی در طول دوران پساتحریم بیشتری میزان افزایش خرید نفت را به خود اختصاص داده و به نوعی گوی سبقت را از رقبای سنتی خود ربوده است.

گزارش منتشر شده توسط مدیریت امور اوپک ایران نشان می‌دهد که در طول ماه فوریه سال جاری میلادی حجم صادرات نفت خام ایران به این چهار کشور آسیایی با افزایش حدود ۲۵ درصدی همراه بوده است.

در این مدت هند با افزایش بیش از ۱۱۳ هزار بشکه ای بالاترین میزان خرید نفت خام در طول دو سال گذشته تاکنون را به خود اختصاص داده و حجم فروش نفت به پالایشگاه‌های کره جنوبی هم در این مدت افزایشی حدود ۱۳۹ همراه بوده است.

با این وجود هم اکنون چین با واردات روزانه حدود ۵۳۸ هزار بشکه نفت کماکان بزرگترین مشتری نفت ایران است و پس از آن به ترتیب از کره جنوبی با خرید روزانه ۲۸۳ هزار بشکه و هند با واردات ۲۱۵ هزار بشکه باید به عنوان سایر مشتریان بزرگ نفتی ایران نام برد.

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ ۱۴:۵۷
تعداد بازدید : ۶۰۹