سرنوشت افزایش قیمت بنزین چه می شود؟

سرنوشت افزایش قیمت بنزین چه می شود؟
سناریو افزایش قیمت بنزین این روزها بین دولت و مجلس دست به دست می شود و تنها چیزی که در این بین مهم است جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی سود جویان است که باید در راس همه تصمیمات باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت بنزین یکی از عوامل تاثیر گذار در سبد خانوار است چراکه افزایش قیمت آن موجب می شود تا نرخ سایر کالا ها قد بکشد.

اما این کالای استراتژیک این روزها در دوران بلاتکلیفی به سر می برد بطوریکه یک روز وزیر نفت از افزایش قیمت آن خبر می دهد، روزدیگر وزارت نفت از برداشت اشتباه رسانه ها از سخنان وزیر رونمایی می کند و روز بعدش نمایندگان مجلس شورای اسلامی حین بررسی بودجه سال 95 از افزایش پلکانی قیمت بنزین صحبت می کنند و هنوز چند ساعت از این ماجرا نگذشته بازهم اعلام می کنند که این موضوع به دلیل داشتن ابهامات موجود باید در کمیسیون تلفیق مجلس دوباره بررسی شود که این امر بلاتکلیفی اقشار کم درآمد جامعه را به همراه داشته است.

در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع قیمت بنزین و کارت سوخت در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید قرار بر این شد که قیمت بنزین در سال95 مطابق سال 94تکرار شود و تغییر قیمت نداشته باشیم.

وی ادامه داد: گزارش افزایش مصرف بنزین در کمیسیون تلفیق مجلس اعلام شد و این گزارش حاکی از آن است که افزایش مصرف در کشور نداشتیم از این رو قرار بر این شد که دولت میزان مصرف سالانه بنزین را تعیین کند که اگر از آن میزان بیشتر شد مابه‌التفاوت به عنوان عوارض در بخش‌های مختلف همچون عوارض زیست‌محیطی، استفاده از زیرساخت‌ها و عوارض مرتبط با استفاده از سوخت مطرح شود.

پورابراهیمی ادامه داد: اگر دولت حداقل مبنا را قبول کند آن حداقل مبنا به عنوان مابه‌التفاوت عوارض اخذ می‌شود. لذا تا زمانی که دولت میزان مصرف سوخت را مشخص نکرده است کمیسیون درباره افزایش قیمت سوخت تصمیمی نگرفته و از این جهت درآمد و منبعی وجود ندارد.

قاسم عزیزی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی  در خصوص قیمت مصوب بنزین در سال 95  گفت: دولت باید یک مقدار پایه را برای مصرف وسایل نقلیه مشخص کند و هزینه سوخت برای این مقدار پایه، همان قیمت پایان سال 94 خواهد بود و مازاد بر این مقدار پایه، هزینه سوخت برابر با قیمت تمام شده خواهد بود.

بیژن زنگنه وزیرنفت نیز در برنامه تلویزیونی درباره تکلیف قیمت بنزین در سالجاری گفت: موضوع افزایش قیمت بنزین را کمیسیون تلفیق در اختیار دولت قرار داده است باید مصوبه مجلس در اختیار دولت قرار داده شود و فقط مصوبه کمیسیون تلفیق کافی نیست.

اما ماجرای افزایش قیمت بنزین به همین جا ختم نشده و اظهار نظر ها در این خصوص هم زیاد و هم متنوع است ؛ بیژن حاج محمدرضا رئیس جایگاه داران سوخت کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید براینکه قیمت بنزین 100درصد افزایش خواهد یافت گفت: هم اکنون دولت در جریان افزایش قیمت بنزین است ولی مجلس در همین رابطه مصوبه افزایش پلکانی را تقدیم مجلس کرد که رای نیاورد و دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد و  اعضای این کمیسیون سرنوشت افزایش قیمت را به دستان دولتی ها سپردند.

وی تاکید کرد: به طور یقین افزایش قیمت بنزین به صورت پلکانی به هیچ عنوان تایید نخواهد شد چرا که قیمت گذاری برعهده دولت است و هر تصمیمی گرفته شود اجرایی خواهد شد.

حاج محمدرضا با بیان اینکه هم اکنون در عرضه بنزین با کارت محدودیت هایی وجود دارد اظهار داشت: با افزایش پلکانی دکانهای دلالی برای یک مشت افراد سودجو باز خواهد که این مغایر با اصول اخلاقی در کشور است.

وی در پایان یادآور شد: به هر صورت چه پلکانی یا هر موضوع دیگر سالجاری با افزایش قیمت روبه رو خواهیم شد.

حسن مرادی، استاد حقوق و انرژی دانشگاه تهران نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون تغییرات قیمت بنزین اظهار داشت: قیمت بنزین باید به یک تعادل منطقی برسد،چراکه برآیند این تنش ها روی هزینه های حمل و نقل عمومی تاثیر منفی خواهد گذاشت و مردم را متضرر خواهد کرد.

وی ادامه داد:  قیمت بنزین در کشور باید همسطح قیمت فوب خلیج فارس باشد به نظر می رسد مسئولان مربوط نیز به دنبال نزدیک کردن قیمت بنزین به فوب خلیج فارس هستند اما حالا که قیمت نفت پایین آمده است باید قیمت بنزین نیز کاهش پبدا کند.

این کارشناس اقتصادی افزود:این که مجلس 180 لیتر سهمیه ماهانه تعیین کند کارساز نخواهد بود،چراکه در شهرستان های کوچک این مقدار از سهمیه، بیشتر از نیاز مصرفی آن ها بوده و زمینه فروش سهمیه مازاد را فراهم می کند.

وی در پایان تاکید کرد: حال که این کار به خود دولت محول شده است،باید مطالعات دقیقی،به خصوص در بعد فنی صورت پذیرد که راه را برای هرگونه تخلف سودجویان بسته و توزیع سوخت به بهترین نحو ممکن انجام شود. 

می توان نتیجه گرفت افزایش قیمت بنزین در حالتی که قیمت نفت رو ند نزولی خود را حفظ کرده است به هیچ عنوان منطقی نیست شاید  به جای اهرم افزایش قیمت باید کارشناسی اصولی صورت گیرد تا مردم دیگر دچار شوک قیمت نشوند بنابراین انتظار می رود دولت و مجلس با همفکری و اتحاد راهکارهای منطقی را ارئه دهند.

۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۳۰
تعداد بازدید : ۵۴۵