بازارهای جهان در پسابرجام از نفت خام ایران استقبال کرده اند

بازارهای جهان در پسابرجام از نفت خام ایران استقبال کرده اند
معاون اول رئیس جمهوری گفت: پس از برجام صادرات نفت خام و میعانات گازی به بیش از ٢ میلیون بشکه رسیده است و بازارهای مختلف از نفت ایران استقبال کرده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، شامگاه دوشنبه (٣٠ فروردین ماه) در نشست خبری با خبرنگاران استان کرمانشاه گفت: معضل بیکاری جز با طرحهای ضربتی و زودبازده محقق نمی شود و باید کاری کنیم که بخش خصوصی در همه بخشها متناسب با استعداد استان سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان این که موقعیت ویژه استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی، نفت و تجارت و صنایع مرتبط با آنها ممتاز است، افزود: دولت در توسعه این فعالیتها به طور جدی حمایت و می کند با اصلاح نظام بانکی کشور منابع مالی را در اختیار توسعه این فعالیتها قرار دهد.

جهانگیری با تاکید بر این که بازار سرمایه نیز در کنار نظام بانکی باید بتواند سرمایه مورد نیاز طرحهای بزرگ را فراهم کند، تصریح کرد: پارسال برای طرحهای نفت پنج هزار میلیارد اوراق مشارکت عرضه شد که در کوتاه‌ترین زمان این اوراق توسط مردم خریداری شد، باید از این شیوه ها برای طرحهای استان کرمانشاه استفاده کرد تا دغدغه بیکاری برطرف شود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که راه آهن پیش نیاز توسعه استان است تعویق افتادن راه‌اندازی طرح راه آهن کرمانشاه را به دلیل تنگناهای مالی و کاهش قیمت نفت در سال ٩٤ دانست و اظهار امیدواری کرد که با تهیه فاینانس و خرید ریل مورد نیاز در اولین زمان ممکن این طرح راه‌اندازی شود.

وی سپس با اشاره بهره‌برداری از طرحهای آبی کشور در استان کرمانشاه، عنوان کرد: این طرحها با استفاده از مجوز مقام معظم رهبری در غرب کشور احداث و از سال گذشته به تدریج به بهره‌برداری رسیده است.

جهانگیری با تاکید بر این که در این سفر مسائل استان مورد بررسی قرار گرفت گفت: امسال به همه استانها سفر خواهم کرد تا با پیگیری تصمیمهای مهمی که اتخاذ شده در حوزه اقتصاد مقاومتی بررسی داشته باشیم که در صحنه عمل تصمیمهایمان پیشرفت داشته است و مطمئن شویم اقتصاد کشور وارد دوره رونق شده و به دنبال خود اشتغالزایی و افزایش درآمد خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که امسال اولویتهایی برای دستگاهها و وزارتخانه ها به منظور پیشبرد طرحهایشان در سال ٩٥ تعیین شده از رسانه ها خواست تا با پیگیری پیشرفت طرحهای اولویتدار به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در زمینه پیگیری پیشرفت طرحها کمک کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره برجام، تصریح کرد: وی پس از بازگشت، خود درباره اظهاراتش پاسخ خواهد داد، اما دستاوردهای ما در برجام زیاد بوده است و ما از بحثهای مختلف پس از توافق هسته‌ای بهره برده‌ایم، امروز فضای تفاهم در سطح بین‌المللی برای مذاکره ایجاد شده و هیئتهای بسیاری از اروپا و غیر اروپا به ایران می‌آیند تا از ظرفیتهای کشورمان استفاده کنند.

جهانگیری افزود: در برخی از امور روال عادی شده است برای مثال صادرات نفت خام و میعانات گازی به بیش از ٢ میلیون بشکه رسیده است و بازارهای مختلف از نفت ایران استقبال کرده‌اند، حمل و نقل هوایی و دریایی ایران تسهیل شده است و در مواردی با بانکهای کوچک آسیایی و اروپایی مبادلات راه افتاده و سوئیفت ایجاد شده است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که در مواردی بانکها به خاطر فشارهای گذشته آمریکا با احتیاط درباره مبادلات مالی با ایران رفتار می‌کنند افزود: امریکاییها باید از فشارها دست بردارند ما قادریم برجام را به صورت کامل اجرا کنیم و مطمئن هستیم طرف مقابل نیز تسهیل خواهد کرد و خواسته های ایران در برجام محقق خواهد شد.

۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۳۴
تعداد بازدید : ۵۹۹