روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
کمرنگ شدن لیدرمحوری در بازار سهام
بورس در فروردین ماه گرچه با شروع مثبتی کار خود را آغاز کرد، اما در ادامه و به ویژه در هفته پایانی تغییر مسیر داد. موضوعی که زیان ٢/ ٢ درصدی را در این ماه به ثبت رساند. در زمستان ٩٤، رشد بازار با رفع ریسک سیستماتیک ناشی از رفع تحریم‌ها به ویژه با لیدرمحوری صنعت خودرو صورت گرفت. اما در هفته‌های اخیر رسیدن صنعت لیدر به سقف‌های قدرتمند در کنار اخبار نگران کننده از برجام عامل فشار بر شاخص شدند؛ بخش مهمی از معاملات با اعتبارات کارگزاری‌ها صورت گرفته بود که تسویه اعتبارات نیز فشار فروش را بیشتر کرد. هم‌اکنون نشانه‌ها برای کمرنگ شدن لیدرمحوری در بازار عیان شده است. عاملی که به تدریج می‌تواند رفتار معامله‌گران را منطقی کند؛ هرچند هنوز سهامداران تازه‌وارد و نوسان‌گیران بسیاری در بازار فعال هستند که می‌توانند افت و خیزهایی را در بورس رقم بزنند.

بازار ارز
نقش پررنگ بازارسازها
هر دلار آمریکا با رشد یک‌ماهه ٩/ ٠ درصدی همراه شد. در فروردین شاهد نوسان اندک نرخ دلار زیر سطح ٣٥٠٠ تومانی بودیم. طی ماه گذشته نرخ دلار تنها ٣ روز در کانال ٣٥٠٠ تومانی قرار داشت. امری که افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها را به همراه داشت. به همین دلیل در ادامه احتیاط معامله‌گران با نزدیک شدن به این سطح سقف قدرتمندی برای دلار ایجاد کرده است. همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. عدم افت ارزش ریال متناسب با ارزش جهانی دلار طی ماه‌های اخیر و در عین حال وجود تورم، بر حمایت عوامل بنیادین از نرخ ارز تاکید دارند. بنابراین شاهد رشد تقاضا با نزدیک شدن به سطح ٣٤٦٠ تومانی هستیم. میانگین نرخ دلار در ماه گذشته در سطح ٣٤٨٣ تومان قرار گرفت. در میان مدت روند یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند بر روند نرخ دلار اثرگذار باشد.

بازار سکه
خوش‌بینی سکه به بازارهای اثرگذار
هر سکه طرح جدید با رشد یک ماهه ٨/ ١ درصدی همراه و به قیمت یک میلیون و ٣٠ هزار تومان معامله شد. در ماه گذشته شاهد رشد ٩/ ٠ درصدی نرخ دلار و افت حدود ٧/ ٠ درصدی اونس طلای جهانی بودیم. اما خوش‌بینی به رشد بازارهای اثرگذار عامل حمایت از سکه است. شناسایی کف قیمتی در بازار ارز، با وجود انتظار برای مقاومت سطح ٣٥٠٠ تومانی افت شدید نرخ دلار را دور از انتظار کرده است. چشم انداز ضعف اقتصاد جهانی نیز همچنان عامل حمایت از اونس است. علاوه بر این، بخشی از رشد سکه را می‌توان رشد تقاضای مناسبتی با قرار گرفتن در ماه رجب دانست. بنابراین خوش‌بینی به بازارهای اثرگذار در کنار سابقه تاریخی افزایش تقاضا با قرار گرفتن در ماه رجب، باعث تداوم حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه در ٣ هفته اخیر شده است.

بازار طلای جهانی
رشد اونس با دو اهرم
دیروز ساعت ١٦ هر اونس طلای جهانی به قیمت ١٢٤٣ دلار معامله شد. افت شاخص دلار و رشد نقره عامل حمایت از اونس شدند. روز گذشته نقره به بیشترین قیمت از ژوئن ٢٠١٥ رسید، امری که حمایت از اونس را نیز به همراه داشت. اما حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک تر رشد اونس را تا حدی محدود کرد. روز گذشته بازارهای سهام اروپا به بیشترین سطح در ٣ هفته اخیر رسیدند و بازارهای سهام آسیا نیز با رشد قیمت نفت صعودی شدند. همچنان چشم انداز ضعیف اقتصاد جهانی که در گزارش اخیر IMF (صندوق بین‌المللی پول) نیز تاکید شده بود کف حمایتی قدرتمندی برای اونس تشکیل داده است. این عامل در کنار کند شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا (عدم رشد پرشتاب شاخص دلار) چشم انداز حمایت از اونس را می‌دهد. نشست هفته آینده فدرال رزرو و اظهارات نمایندگان می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد.

بازار اوراق مسکن
مانع نرخ سوددر برابر «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣(تسه٩٣١٢) با افت یک ماهه ٥/ ٤ درصدی همراه شد. کاهش نرخ سود اسمی، انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی را تقویت کرده است. امری که با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، عامل فشار بر «تسه»ها است. نرخ سود واقعی ٢٢ درصد است که برای متقاضیان توجیه پذیر نیست. بنابراین با وجود افزایش سقف وام تا ١٠٠ میلیون تومان، اما همچنان مقاومت اوراق در مقابل نرخ سود، این نرخ را تا سطح ٢٢ درصد تعدیل کرده است. انتظار می‌رود نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، افزایش سقف وام تقاضا را تا حدی تقویت کند. اقدامات دولت در راستای تقویت بازار مسکن از جمله فروش اقساطی مسکن و تقویت سمت عرضه با ابزارهایی از جمله راه‌اندازی بازار رهن ثانویه، چشم انداز خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت
بازپس‌گیری سطح ٤٠ دلاری
دیروز ساعت ١٦ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٤/ ٤٠ دلار معامله شد. کاهش تولیدات روزانه کویت عامل حمایت از قیمت نفت بود. اعتصاب کارکنان صنعت نفت کویت تولیدات این کشور را به ٥/ ١ میلیون‌بشکه در روز رسانده است. تولیدات این کشور در ماه مارس ٨/ ٢ میلیون بشکه در روز بود. اما انتظار می‌رود اختلالات کنونی طی روزهای آینده از بین برود. این عامل در کنار بی‌نتیجه ماندن نشست صادرکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ سطح تولیدات ژانویه می‌تواند توجه بازار را به عوامل بنیادین بازگرداند. هم اکنون مازاد عرضه تا سطح ٥/ ١ میلیون بشکه در روز قرار دارد. اما نشانه‌ها برای کاهش تولیدات غیراوپک خوش‌بینی‌هایی را برای بازگشت تعادل به بازار نفت تقویت کرده است. فشار قیمت‌های پایین بر تولیدکنندگان در کنار کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای خوش‌بینی‌ها برای نزدیک شدن نفت به تعادل از نیمه دوم ٢٠١٦ را تقویت کرده است.
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۴۷۲