قیمت ال ان جی در بازار آسیا ٤٠ درصد کاهش یافت

قیمت ال ان جی در بازار آسیا ٤٠ درصد کاهش یافت
قیمت تک‌ محموله‌های LNG در آسیا نسبت به زمان مشابه پارسال ٤٠ درصد کاهش یافته است و پیش‌بینی می شود که قیمتها در آسیا به زیر چهار دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو تنزل یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، کاهش قیمت گاز و نبود خریداران بزرگ برای محموله‌های LNG در جهان افزون بر توقف تصویب پروژه‌های جدید منجر به بروز تغییرات مهمی در ساختار صنعت LNG شده است.

تاپیش از تحولات جدید، تولیدکنندگان و فروشندگان با عقد قراردادهای بلندمدت ٢٥-٢٠ ساله با شرکتهای بزرگ دولتی وانتقال مسئولیت فروش به خریداران در بازار مقصد با حداقل مخاطرات مواجه بوده‌اند. اما در شرایط کنونی خریداران سنتی در آسیا در جستجوی راههائی برای به حداقل رساندن مخاطرات و افزایش انعطاف‌پذیری در تجارت LNG ناشی از ضعف تقاضا و کاهش قیمتها هستند. هرچند خریداران جدیدی در بازار آسیا ظهورکرده‌اند امّا این خریداران نیز خواستار محموله‌های  کم حجم تر  و قراردادهای کوتاه‌ مدت هستند.

در این شرایط برای تولیدکنندگان بزرگ ایجاد ساختاری یکپارچه در زنجیره عملیات LNG و حضور در بخش پائین دستی و سرمایه‌گذاری در پایانه‌های تبدیل دوباره گاز می‌تواند راهکاری مناسب باشد، هر چند این راهکار منجر به پیدایش و افزایش مخاطرات فروشندگان خواهد شد.

به گزارش مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، اکنون تقاضا در بازارهای کلیدی ضعیف و بازار با مازاد عرضه مواجه است. قیمت تک‌محموله‌های LNG در آسیا نسبت به زمان مشابه پارسال ٤٠ درصد تنزل یافته است و پیش‌بینی می‌ شود که قیمتها در آسیا به زیر چهار دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو تنزل یابد. همچنین واردات LNG ژاپن و کره جنوبی که دو بازار بزرگ LNG جهان هستند، طی چند ماه گذشته روندی نزولی داشته است.

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی واردکنندگان LNG انتظار می‌رود شرایط بازار بهبود یابد. در سال ٢٠١٥ تولید LNG در جهان در پی افزایش عرضه از سوی استرالیا نسبت به سال قبل با ٢,٥درصد افزایش به ٢٤٥ میلیون تن در سال رسید. همچنین با وجود تقاضای ضعیف، بازار LNG شاهد تقاضای جدید از سوی خریداران نوظهوری از خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا بود، و تعداد کشورهای واردکننده از ١٥ کشور در سال ٢٠٠٥ به ٣٤ کشور افزایش یافته است.

توسعه سکوهای شناور واردات LNG نیز از تغییرات جدید در صنعت LNG است. تعداد این سکوهای شناور در سال ٢٠١٥ به ٣٤ افزایش یافته و واحدهای جدید دیگری نیز در حال ساخت است. این سکوها به دلیل نیاز نداشتن به تأسیسات زمینی سریعتر به بهره‌برداری می رسند و هزینه ساخت کمتری دارند.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۴:۰۱
تعداد بازدید : ۴۸۶