چند نکته نفتی در سخنان مقامات دولت/ تناقض در آمار صادرات نفت

چند نکته نفتی در سخنان مقامات دولت/ تناقض در آمار صادرات نفت
مرور سخنان اخیر چند تن از مسئولان ارشد دولت، علاوه بر اینکه نشان دهنده تناقضات آشکار در خصوص میزان صادرات نفت است، این شبهه را تقویت می کند که بخشی از سهم پالایشگاههای داخلی، صادر می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق گزارش اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت میزان تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی در مرز 3.3 میلیون بشکه در روز بوده و طبق اذعان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این رقم در ماه جاری میلادی به 3.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.

طبیعتا بخشی از این تولید نفت، سهم پالایشگاههای داخل است تا فرآورده های نفتی مورد نیاز روز کشور را تأمین کنند و بخشی از آن به صادرات اختصاص می یابد.

در خصوص اینکه چه مقدار از این تولید 3.5 میلیون بشکه ای صادر می شود، صحبت های اخیر مسئولان ارشد کشور را مرور می کنیم.

روز گذشته ( 31 فروردین) رئیس جمهور اعلام کرد که "صادرات نفت ما قبل از اجرای برجام یک میلیون بشکه بود اما همین امروز که در حال سخنرانی هستم از 2 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. درحال حاضر صادرات نفت "یک میلیون و 100 هزار بشکه" افزایش یافته است. ما جایگاه‌مان را در بازار نفت که از ما ظالمانه گرفته بودند، باز ستاندیم."
دو روز پیش ( 30 فروردین) وزیر اقتصاد در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تصریح کرد: "صادرات نفت خام و میعانات گازی در سالهای گذشته 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود که در زمان تحریم و آغاز دولت یازدهم به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت، اما با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، 700 هزار بشکه به صادرات روزانه نفت اضافه شد."

دو روز پیش (30 فروردین) محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه هم‌اندیشی سرمایه‌گذاران مقیم خارج از کشور و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در استان سمنان در عمارت خیل‌خان شهرستان مهدی‌شهر اظهار داشت: در حالی که ایران در گذشته روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر می‌کرد، این میزان بر اساس آخرین قطعنامه‌ای که علیه ما صادر شد، به 600 تا 700 هزار بشکه کاهش یافت.  پس از برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، امروز به سقف صادرات 2 میلیون بشکه نفت در روز رسیده‌ایم و وضع بهتری را برای اقتصاد کشور پیش‌بینی می‌کنیم.

چند روز قبل (28 فروردین) ولی ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه اجلاس صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا، گفت: "سهمیه صادرات نفت ایران در اوپک 2.4 میلیون بشکه در روز است، در شرائط تحریم این سهمیه تکمیل نشد و برخی از اعضای اوپک این عقب ماندگی را با افزایش تولید خود جبران کردند. ایران سعی می‌کند تا جایگاه خود را پس بگیرد و عقب ماندگی خود از سهمیه‌اش را جبران کند و همین کار را نیز خواهد کرد و جهت گیری اصلی اقتصاد ما نیز همین خواهد بود."

چند روز قبل (28 فروردین ماه) مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه همایش صنعت نفت با بیان اینکه"  تولید نفت خام ایران هم اکنون از مرز 3 میلیون و 500 هزار بشکه در روز فراتر رفته است"، گفت: میانگین صادرات نفت خام ایران به تنهایی در ماه آوریل به 2 میلیون بشکه در روز می رسد و صادرات میعانات گازی نیز در همین ماه نسبت به سطح کنونی با  10 درصد افزایش روبرو می شود.

از صحبت های ذکر شده این آمار قابل برداشت است.

میزان صادرات نفت پس از برجام

رئیس جمهور: 2 میلیون و 100 هزار بشکه

وزیر اقتصاد: 1 میلیون و 700 هزار بشکه

معاون اجرایی رئیس جمهور: 2 میلیون بشکه

برنامه ایران برای بازپسگیری سهم خود از بازار:

رئیس جمهور: جایگاه‌مان را در بازار نفت که از ما ظالمانه گرفته بودند، باز ستاندیم.

رئیس کل بانک مرکزی: در تلاش هستیم تا جایگاه خود را پس بگیریم.

سهم پالایشگاههای داخل:

در کنار هم قرار دادن صحبت های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و رئیس جمهور که از میزان تولید و صادرات نفت خام ایران در شرایط فعلی سخن گفته اند، نشان می دهد که حداکثر حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت از تولیدات نفت ما صادر نمی شود که قاعدتا باید در اختیار شرکت های پالایشگاهی برای تولید فرآورده نفتی قرار گیرد. این درحالیکه است که ظرفیت عملیاتی پالایشگاههای نفت کشور یک میلیون و 857 هزار بشکه در روز است. این به معنای آن است که پالایشگاههای نفت ایران با زیر ظرفیت کار می کنند تا آمار صادرات نفت ایران افزایش یابد.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۵:۰۵
تعداد بازدید : ۴۹۹