کری: باید درباره مفاد لغو تحریم‌ها ابهام زدایی شود

کری: باید درباره مفاد لغو تحریم‌ها ابهام زدایی شود
وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با ظریف گفت: ما هیچ اعتراضی به بانک های خارجی برای همکاری با شرکت ها و بانک های ایرانی که در فهرست تحریم های آمریکا نیستند نداریم و آنها نباید فرض کنند که آنچه زمانی ممنوع بوده، همچنان ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که روز جمعه در نیویورک برگزار شد بیانیه ای را قرائت کرد.

کری در سخنانی که با احتیاط از روی یک متن قبلا آماده شده قرائت می کرد افزود: «آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام مانعی برای تجارت مجاز با ایران ایجاد نکرده و ایجاد نخواهد کرد... ما تحریم های مرتبط با هسته ای را همانطور که متعهد بودیم برداشته ایم و اکنون فرصت هایی برای بانک های خارجی برای همکاری با ایران وجود دارد. متاسفانه، به نظر می رسد که سردرگمی هایی در بین برخی بانک های خارجی وجود دارد و ما می خواهیم تا جایی که می توانیم درباره این ابهامات روشنگری کنیم.»

وی افزود، حوزه هایی که نیاز به روشنگری دارند شامل دسترسی به پول ها و تامین مالی شرکت های خارجی برای تجارت با ایران در کنار دسترسی ایران به پول خود است که بر اساس تحریم های هسته ای در خارج از کشور بلوکه شده بود. دسترسی به همه اینها مجاز است.

وی افزود: «ما هیچ اعتراضی به بانک های خارجی طرف همکاری با شرکت ها و بانک های ایرانی نداریم مشخصا تا جایی که این بانک ها و شرکت ها به دلایل غیر هسته ای در فهرست تحریم های ما قرار نداشته باشند.»

کری تاکید کرد که این ابهامات و تحریم های باقیمانده علیه ایران که در زمینه آزمایش های موشکی و ادعای نقض حقوق بشر و حمایت از تروریزم اعمال شده، تنها دلایل امتناع خارجی ها از تجارت با ایران نیستند. وی به آشفتگی و یکپارچگی مورد تردید نظام بانکی ایران و همچنین دیگر رفتارهایی اشاره کرد که موجب می شود مدیران شرکت های خارجی از ورود به بازار ایران خودداری کنند.

وی گفت: ایالات متحده مانع همکاری بانک ها و موسسات خارجی با شرکت های ایرانی ای که مشمول تحریم قرار نمی گیرند نیست.

کری در این بیانیه تاکید کرد دولت آمریکا مایل است روشنگری بیشتری در این زمینه که کدام معاملات با ایران مجاز هستند انجام دهد.

وی از موسسات مالی خارجی خواست تا اگر سوالاتی در این زمینه دارند، از مقامات آمریکایی به دنبال گرفتن پاسخ های لازم باشند.

وی افزود، آنها نباید فرض کنند که آنچه زمانی ممنوع بوده، همچنان ممنوع است.

کری ادامه داد، آنها همچنین نباید فرض کنند که معاملات با ایران که برای شرکت های آمریکایی همچنان ممنوع هستند، برای شرکت های خارجی نیز ممنوع اند.

اظهارات کری تلاشی از سوی واشنگتن برای حل ابهامات درباره محدوده لغو تحریم های ایران به موجب توافق برجام تحلیل شده است، اما مشخص نیست که آیا اظهارارت وزیر خارجه آمریکا توانسته ابهامات در این زمینه را برطرف سازد یا نه.

ظریف در این دیدار ابراز امیدواری کرد که اظهارات کری موجب رفع موانع ورود پول به ایران و مبادلات تجاری ای شود که ایران بر اساس برجام حق برخورداری از آنها را دارد.

وی با اشاره به برجام گفت: «ما امیدواریم که با این اظهارات جان کری ما شاهد اجرای جدی آن دسته از منافع برجام برای ایران باشیم که  از این توافق ناشی می شود.»

۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۴۳۷