روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
سومین هفته نزولی بورس
شاخص کل بورس با افت هفتگی ٦٦/ ١ درصدی همراه شد. تداوم فشار فروش در گروه خودرویی، تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها و اخبار نگران‌کننده برجام شاخص را برای سومین هفته متوالی نزولی کرد. چهارشنبه همچنان فشار فروش در گروه خودرویی تداوم یافت، اما خوش‌بینی به قیمت جهانی کالاها حرکت معامله‌گران به سمت گروه‌های معدنی و فلزی را رقم زد. شاخص کالایی بلومبرگ (شامل ٢٢ کالای پایه) پس از رسیدن به کف ٢٠ ساله (از ٢٠ ژانویه) با رشد ١٥ درصدی همراه شد؛ امری که از صنایع کالایی (بیش از نیمی از صنایع بورسی) حمایت می‌کند. در این شرایط، فشار فروش سهامداران حقوقی در این گروه‌ها و همچنین تردید کارشناسان نسبت به پایداری رشد قیمت‌های جهانی از جمله عواملی است که بازگشت اقبال به این گروه را با چالش مواجه می‌کند. امری که پیش‌بینی روند معاملات را دشوار و بازبینی پرتفوی سهامداران را محتمل نشان می‌دهد.

بازار ارز
نوسانات اندک دلار زیر ٣٤٨٠ تومان
هر دلار آمریکا با افت هفتگی کمتر از ١/ ٠ درصدی همراه شد. روز چهارشنبه با وجود رشد تقاضا، اما حجم بالای عرضه مانع از رشد شدید نرخ دلار شد و در نهایت دلار به نرخ ٣٤٧٣ تومان معامله شد. طی ٧ روز معاملاتی اخیر شاهد هستیم که نرخ ارز نتوانسته است از سطح ٣٤٨٠ تومانی عبور کند. امری که انتظارات افزایشی نرخ ارز را کاهش داده است. علاوه بر این، طی یک ماه اخیر با عبور دلار از سطح ٣٥٠٠ تومانی، عرضه‌های سنگین از سوی صرافی بانک‌ها مقاومت سطح مزبور را تشدید کرده است. با این وجود افت نکردن ارزش ریال متناسب با تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی و وجود نرخ تورم، حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار را نشان می‌دهد. امری که نوسانات اندک نرخ دلار در بازه ٣٤٦٠ تا ٣٤٨٠ تومانی را رقم زده است.

بازار سکه
تخلیه حباب سکه با عاملیت اونس
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ١/ ٠ درصدی همراه شد. رشد قیمت طلای جهانی در شرایط نوسان اندک نرخ دلار عامل حمایت از سکه در هفته گذشته بود. خوش‌بینی به بازارهای اثرگذار و تقاضای مناسبتی اندازه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا سطح ١٥ هزار تومان افزایش داده بود. اما روز چهارشنبه، با وجود رشد اونس شاهد کم واکنشی سکه نسبت به این عامل بودیم و حباب سکه تا حد زیادی تخلیه شد. به نظر می‌رسد تداوم حضور عوامل فشار مانند افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش انتظارات از ادامه رشد قیمت اونس طلای جهانی، عاملی برای کم واکنشی سکه نسبت به اونس بوده است. در شرایطی که احتمال نوسانات شدید دلار کاهش یافته است، به نظر می‌رسد تغییرات قیمتی اونس در کنار تغییرات تقاضا عوامل اثرگذار بر قیمت سکه در هفته جاری باشد.

بازار طلای جهانی
ثبات اونس پیش از نشست «فد»
دیروز ساعت ١٦ اونس طلای جهانی به قیمت ١٢٤٨ دلار معامله ‌شد. اونس طلای جهانی روند باثباتی را طی می‌کند. اما پیش‌تر رشد قیمت نقره (رسیدن به بیشترین سطح در ١١ ماه گذشته) اونس را روز پنج‌شنبه به بیشترین سطح در ٥ هفته اخیر(١٢٧٠ دلار) رساند. در ادامه اما رشد شاخص دلار، عامل فشار بر اونس شد. تصمیم به تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا در کنار احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن عامل حمایت از شاخص دلار است. در شرایط کنونی آمارهای مناسب اقتصاد چین (دومین اقتصاد) می‌تواند با تقویت ریسک‌پذیری عامل فشار بر اونس شود. همچنان توجه معامله‌گران به نشست هفته جاری فدرال رزرو است. برخی کارشناسان افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن را دور از انتظار نمی‌دانند؛ گلدمن ساکس با توجه به آمار اشتغال چشم‌انداز ٣ بار افزایش نرخ بهره را ارائه می‌دهد. 

بازار اوراق مسکن
بازگشت «تسه»ها پس از ٧ هفته نزول
اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣ (تسه٩٣١٢) با رشد هفتگی ٨/ ٠ درصدی همراه شدند. پس از ٧ هفته نزول به دلیل فشار نرخ سود، شاهد تعدیل اندک «تسه»ها هستیم. افزایش سقف وام نیز می‌تواند رشد تقاضا را تقویت کند. افزایش سقف وام تا ١٠٠ میلیون تومان برای زوج‌های خانه اولی در کنار جذابیت بیشتر «تسه»ها در مقابل وام‌های رقیب (صندوق سپرده یکم بانک مسکن) می‌تواند از این اوراق حمایت کند. اما همچنان بالا بودن نرخ سود مانع از رشد پرشتاب این اوراق می‌شود. کاهش نرخ سود اسمی، انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی که هم اکنون در سطح ٢٢ درصد تثبیت شده است را تقویت کرده است. کاهش نرخ سود و طولانی کردن مدت بازپرداخت در کنار سایر اقدامات از جمله فروش قسطی مسکن، چشم انداز خروج مسکن از رکود ٣ ساله از نیمه دوم سال جاری را ارائه می‌دهد. 

بازار نفت
خوش‌بینی در بازار نفت
دیروز ساعت ١٦ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٣/ ٤٣ دلار معامله ‌شد. کمرنگ شدن نگرانی‌ها نسبت به تقاضای چین همچنین چشم‌انداز کاهش مازاد عرضه در میان مدت روز پنج‌شنبه قیمت نفت را به بالاترین سطح (٤٦/ ٤٤ دلار) در ٢٠١٥ رساند. در روزهای اخیر رشد قیمت‌های جهانی کالاها از جمله نفت با رشد چشمگیر بازار مسکن چین (دومین مصرف‌کننده نفت) در ماه مارس صورت گرفت. واردات نفت این کشور در ماه مارس نیز دومین و بیشترین میزان ثبت شده تاکنون است. پیشتر EIA (اداره اطلاعات انرژی) نیز تداوم روند کاهش تولیدات آمریکا (رسیدن به کمترین سطح ١٨ ماه گذشته) را گزارش داد. گلدمن ساکس رشد اخیر نفت را بدون تغییر چشمگیر در عوامل بنیادین می‌داند. این موسسه اعلام کرد تغییر در عوامل بنیادین پیش از سه ماهه سوم ٢٠١٦ دور از انتظار است، اما به دلیل فشار قیمت‌های پایین بر تولیدات غیراوپک، افت شدید نفت را دور از انتظار می‌داند.
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۴۴۲