رکورد صادرات محصولات پتروشیمی کشور شکسته شد

رکورد صادرات محصولات پتروشیمی کشور شکسته شد
شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی با بیش از ١٣,٤ میلیون متریک تن در سال ١٣٩٤ موفق به شکستن رکورد صادرات محصولات پتروشیمی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی با صادرات بیش از ١٣ میلیون و ٤٨٧ هزار متریک تن در سال ١٣٩٤ موفق به شکستن رکورد صادرات محصولات پتروشیمی کشور شد.

این شرکت با صادرات بیش از ١٣ میلیون و ٤٨٧ هزار متریک تن در سال ١٣٩٤ نسبت به مدت مشابه در سال ٩٣ رشد ١٢ درصدی صادرات را به لحاظ وزنی تجربه کرده است.

بر پایه این گزارش، برچیده شدن تحریمهای بین المللی که تا پیش از این صنعت نفت ایران را هدف گرفته بود آغاز راهی بود برای تنفس دوباره صنایع ایران و بخصوص صنعت پتروشیمی که سالیان دراز است از سرمایه گذاریهای خارجی بی بهره و در عرصه تجارت خارجی با چالشهایی روبرو بوده است.

بر این اساس، ممنوعیت و محدودیتهای انتقال پول به / از ایران، تحریمهای مربوط به بیمه کشتیها، تحریمهای مربوط به حمایت مالی از طریق خط اعتبار صادرات، ضمانتنامه و بیمه نامه به افراد و موسساتی که قصد تجارت با ایران داشتند، تحریمهای مربوط به واردات/صادرات فراورده های پتروشیمی از/به ایران، تحریمهای مربوط به حمل و نقل و تحریم سوییفت و سرمایه گذاری در صنعت نفت و پتروشیمی ایران از جمله موانعی است که با برداشته شدن تحریمها فضای لازم را برای رشد هر چه سریعتر صنعت پتروشیمی ایران فراهم کرد.

رخت بر بستن تحریمها از صنعت پتروشیمی ایران در حالی است که برابر قانون اقتصاد مقاومتی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، صنعت پتروشیمی ایران در چشم انداز آتی خود تبدیل مواد خام به آخرین و گران ترین نوع محصولات و جلوگیری از خام فروشی را هدفگذاری کرده است.

در این میان، افزایش تولید اتیلن در ایران با هدف افزایش تولید محصولات پلیمری و صادرات بخشی از آن که امکان تبدیل به محصولات نهایی قابل مصرف در داخل را ندارد از جمله برنامه های پیش بینی شده در صنایع پتروشیمی ایران و بخش میانی و پایین دستی است.

با تحقق اهداف برنامه ریزی شده برای صنعت پتروشیمی ایران، علاوه بر دستیابی به اهداف ابلاغیه اقتصاد مقاومتی در فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و وابستگی به خام فروشی نفت و گاز، تجارت خارجی ایران نیز با خروج از اقتصاد تک محصولی به یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات نهایی پتروشیمی بدل خواهد شد.

۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۴۲۰