ایران گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌ گذاری است

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان این که ایران، به عنوان یک گزینه جذاب برای سرمایه‌ گذاری ریسک پایینی دارد، گفت: اتاق بازرگانی تهران با بیش از ١٥ هزار عضو آمادگی خود را برای همکاری، پشتیبانی و حمایت از تجار دو کشور ایران و سوئد اعلام می‌کند.

به گزارش شانا، مدیران صندوق ضمانت صادرات کشور سوئد، در دیدار با مهدی جهانگیری، نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی تهران به توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید کردند و خواستار همکاری نزدیکتر دو صندوق برای پشتیبانی بخش خصوصی دو کشور در توسعه مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری شدند.

در ابتدای این نشست جهانگیری، با اشاره به روابط دیرینه ایران و سوئد و پایه‌ های مستحکم این رابطه، گفت: اگرچه میزان روابط اقتصادی دو کشور در دوران تحریم به پایین‌ ترین سطح خود رسید، اما قطع نشد و بازرگانان دو کشور همچنان نسبت به همکاریهای دو جانبه علاقمند هستند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران ابراز امیدواری کرد که با وجود نهادهایی که ریسک فعالیت بازرگانان را پوشش می‌دهند، زمینه توسعه صادرات دوکشور، فراهم شود.

وی تصریح کرد: یکی از راهبردهای کشور در سال جدید، توجه جدی به توسعه صادرات غیرنفتی است و تمرکز دولت بر این است که شرائط مساعدی را برای صادرات محصولات باکیفیت فراهم کند و به طور حتم سوئد می‌تواند یکی از شرکای مهم تجاری ایران در اروپا باشد.

جهانگیری ادامه داد: ایران به عنوان یکی از اقتصاد‌های نوظهور منطقه، پس از توافق هسته‌ای، به کانون توجه سرمایه‌ گذاران اروپایی بدل شده است، ما برای جذب ٥٠ میلیارد دلار سرمایه خارجی عزم خود را جزم کرده‌ایم و امیدواریم این میزان سرمایه‌ گذاری تحقق یابد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که صندوق بین‌المللی پول رشد ٥,٨ درصدی را برای امسال ایران پیش‌بینی کرده است، گفت: در چنین شرائطی، موسساتی مانند صندوقهای ضمانت صادرات نقش موثری در توسعه روابط تجاری برعهده دارند.

وی به حجم مبادلات تجاری ایران و سوئد اشاره کرد و افزود: صادرات ایران به سوئد پارسال به پایین‌ ترین سطح خود یعنی ١٤ میلیون دلار رسیده است و در همین دوره ایران حدود ٢٠٠ میلیون دلار از سوئد کالا خریداری کرده است، این اطلاعات حاکی از آن است که ارزش مبادلات دو کشور برای رسیدن به نقطه تعادل باید جهش قابل‌ توجهی را تجربه کند و دو کشور باید زمینه این جهش را فراهم کنند.

جهانگیری بیان این که ایران، به عنوان یک گزینه جذاب برای سرمایه‌ گذاری از ریسک پایین برخوردار است، تصریح کرد: اتاق بازرگانی تهران با بیش از ١٥ هزار عضو آمادگی خود را برای همکاری، پشتیبانی و حمایت از تجار دو کشور اعلام می‌کند و امیدواریم بتوانیم با یک حرکت هماهنگ، این هدف را تحقق بخشیم.

در ادامه این نشست، جان راکسندال، رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات سوئد، در سخنانی کوتاه به معرفی نهاد تحت مدیریت خود پرداخت و گفت: هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات سوئد، توسط دولت این کشور انتخاب می‌شود و دارای قدرت اجرایی بالایی است، از روزی که به ایران سفر کرده‌ایم، تصویر مثبتی از ایران مشاهده کرده و با تواناییها و زمینه‌ های کاری فوق‌العاده‌ای آشنا شده‌ایم.

در ادامه نشست آنا جاتکو، مدیرکل صندوق ضمانت صادرات سوئد نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: هدف این صندوق نه تنها افزایش صادرات سوئد، بلکه رقابتی کردن محصولات این کشور است، به نحوی که خود را همکار اتاق بازرگانی می‌داند، ما به مشتریان خود گزینه سرمایه‌ گذاری پیشنهاد نمی‌کنیم، بلکه پوشش ریسک‌ صادرات آنها را بر عهده می‌گیریم، این ضمانت، البته سرمایه‌ گذاری را نیز افزایش می‌دهد، ضمانتی که سازمان ما صادر می‌کند، به منزله ضمانت پادشاهی سوئد است.

جاتکو با بیان این که نه ایران برای سازمان ما ناآشناست و نه سازمان ما برای ایران، ادامه داد: نخستین ضمانتنامه‌ای که از طرف صندوق ضمانت صادرات سوئد برای ایران صادر شده است، به سال ١٣٥١ باز می‌گردد و ما از آن تاریخ تا سال ٢٠١٢، به طور مستمر به صدور ضمانتنامه صادرات برای ایران ادامه دادیم تا این که تحریمها تشدید شد.

وی افزود: در طول ١٠ سال گذشته و با وجود تحریمها باز هم ٥٠٠ فقره ضمانتنامه برای صادرات به ایران، صادر کرده‌ایم، در فصل بهار به ایران آمدیم و شاهد فرصتهای فزاینده‌ای برای تجارت با ایران بودیم، سوئد به تجارت آزاد اعتقاد دارد و من اطمینان دارم سفر هیئتهای تجاری دیگر از سوئد به ایران و بالعکس می‌تواند گشایشگر همکاریهای فیمابین باشد.

۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۵:۴۳
تعداد بازدید : ۴۴۷