افزایش قیمت نفت در پی افزایش خوشبینی نسبت به وضعیت بازار

با وجود شکست مذاکرات کشورهای تولید‌کننده نفت در دوحه بر سر تثبیت تولید خود، در پی افزایش خوشبینی نسبت به کاهش حجم نفت مازاد موجود در بازار، قیمت نفت خام برای سومین هفته متوالی در بازارهای جهانی افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با افزایش مصرف سوخت در ایالات متحده و کاهش تولید نفت در سراسر جهان، کارشناسان و فعالان بازارهای انرژی انتظار دارند نفت همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد. در همین رابطه «دومینیک چریچلا» از موسسه مدیریت انرژی در نیویورک معتقد است: «روند صعودی حال حاضر قیمت نفت ناشی از خوشبینی موجود نسبت به آغاز فرآیند بازگشت ثبات به بازارهای جهانی است.»

73473473457347246724762473457835835835272472347358

لازم به ذکر است که موسسه مدیریت انرژی در شهر نیویورک واقع شده و به ارائه اطلاعات و خدمات مشاوره‌ای و آموزشی در حوزه بازارهای انرژی می‌پردازد. بهبود وضعیت بازار و افزایش خوشبینی‌ها سبب شد تا شاخص‌های نفتی بین‌المللی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و روند صعودی داشته باشند. در این راستا شاخص جهانی برنت در معاملات آتی با افزایش 1/3درصدی به قیمت 45دلار و 11 سنت به فروش رسید. این در حالی است که شاخص آمریکایی وست تگزاس اینترمدیت نیز با 1/3درصد، افزایشی مشابه برنت داشته و به قیمت 43دلار و 73 سنت در هر بشکه معامله شد.

افزایش اخیر بهای نفت در بازارهای جهانی در حالی صورت می‌پذیرد که شاخص برنت در هفته جاری روند صعودی قابل توجهی داشته و با رشدی 5/4درصدی مواجه شده و از سوی دیگر شاخص آمریکایی وست تگزاس اینترمدیت نیز با رشد 4/8درصدی برای سومین هفته متوالی به روند رو به رشد خود ادامه داده است. فعالان بازار و تحلیلگران معتقدند که در کنار افزایش اخیر خوشبینی‌ها نسبت به کاهش حجم نفت خام مازاد در بازار، افزایش قابل توجه واردات نفت خام چین عامل مهم دیگری در افزایش قیمت این محصول در بازارهای بین‌المللی شده است. 

با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند هنوز درباره بازگشت تعادل به بازار نمی‌توان قضاوت کرد و وضعیت بازارهای جهانی همچنان ناپایدار است. برای نمونه موسسه مالی «گلدمن ساکس» در یادداشتی به مخاطبان خود اعلام کرد: «اگرچه به نظر می‌رسد روند صعودی حال حاضر بازار فرآیندی ادامه‌دار باشد، اما ما معتقدیم این روند صعودی یک پروسه پایدار نیست.»

گفتنی است در ادامه تحلیل منتشر شده از «گلدمن ساکس» آمده است که فرآیند ایجاد تعادل پایدار در بازارهای جهانی نفت خام از سه ماهه سوم سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. لازم به ذکر است که با وجود انتشار تحلیل‌هایی از این دست، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند بسیاری از تولید‌کنندگان نفت شِیل در آمریکا منتظر فرصت مناسبی هستند تا پس از بازیابی قیمت نفت در کوتاه‌مدت، به فروش گسترده نفت خام در بازار بپردازند و این موضوع می‌تواند سبب افزایش فشار بر قیمت نفت شده و زمینه را جهت کاهش ارزش آن مهیا سازد.

در این چارچوب فعالان و کارشناسان حوزه انرژی معتقدند روند رو به رشد قیمت نفت خام در بازار در شرایطی صورت پذیرفته است که بسیاری از تولید‌کنندگان نفت شِیل در ایالات متحده تولید نفت خود را در پی کاهش 70درصدی ارزش این محصول از سال 2014 میلادی به این سو متوقف کرده و این موضوع سبب بهبود وضعیت قیمت‌ها در بازار شده است. در راستای انتشار این تحلیل‌ها، شرکت‌های انرژی آمریکایی برای پنجمین هفته متوالی از تعداد چاه‌های نفت فعال خود کاستند که این موضوع به گفته بانک سرمایه‌گذاری «Natixis» فرانسه تولید نفت خام روزانه آمریکا را به میزان 500 الی 600هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۱۱
تعداد بازدید : ۴۱۳