رئیس آژانس بین‌المللی انرژی: صادرات نفت ایران روزانه 500 هزار بشکه افزایش می‌یاب

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: اگر شرایط مساعد باشد ایران روزانه حدود 500 هزار بشکه به بازار اضافه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فاتح بیرول رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: بازار نفت تا سال آینده میلادی از وضعیت اشباع به تعادل باز خواهد گشت. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی افزود: اگر رکود اقتصادی شدیدی پیش نیاید، در سال آینده میلادی بازار نفت از وضعیت مازاد عرضه خارج می‌شود و به ثبات می‌رسد. 

8353583483572472424624624612346124724783534698

بیرول گفت: در دو سال گذشته افت قیمت نفت سبب شده سرمایه‌گذاری در تولید نفت ٤٠ درصد کاهش یافته و با توجه به‌شدت این کاهش در آمریکا، کانادا، آمریکای جنوبی و روسیه، وابستگی جهان به نفت خاورمیانه در سال‌های آتی شدیدا افزایش خواهد یافت.

بیرول پس از دیدار با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در توکیو گفت: انتظار داریم امسال شدیدترین کاهش تولید نفت را در کشورهای غیرعضو اوپک در ٢٥ سال گذشته شاهد باشیم که نزدیک به ٧٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود. در عین حال تقاضای جهانی نفت روبه‌افزایش است و در این زمینه، هند، چین و دیگر اقتصادهای نوظهور پیشتاز هستند.

وی افزود: انتظار داریم بازارهای نفتی و قیمت‌ها در پایان امسال یا اوایل 2017 به تعادل بازگردند. وقتی به پایه‌های بازار از جمله عرضه، تقاضا و انبارها می‌نگریم، باور داریم که در صورت نبود یک بحران اقتصادی شدید، شاهد توازن بازار نفت در سال ٢٠١٧ میلادی خواهیم بود.

بیرول همچنین اعلام کرد: باوجود بهبود قیمت نفت برنت به بالای 45 دلار در هر بشکه، کار برای تولیدکنندگان نفت خام شیل در آمریکا بسیار دشوار است.

وی افزود: فکر می‌کنم 45 دلار باعث خواهد شد تمام تولیدکنندگان در سراسر جهان کمی نفس بکشند، اما این قیمت هنوز بسیار کمتر از این است که باعث شود کل صنعت نفت شیل آمریکا سودده شود.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۲
تعداد بازدید : ۴۱۳