پول فروش نفت ایران به هند، چین و ژاپن قابل دسترسی است

پول فروش نفت ایران به هند، چین و ژاپن قابل دسترسی است
معاون وزیر امورخارجه بیان این که پول فروش نفت ایران به هند، چین و ژاپن به راحتی قابل دسترسی است، گفت: اغلب مبادلات ما با شرکای ژاپنی، چینی، هندی و غیره براساس واحدهای ارزی آن کشورهاست، ایران نیز اصرار دارد تا در مبادلات اقتصادی خود با دیگر کشورها براساس واحدی به جز دلار مبادلات اقتصادی خود را انجام دهد.

به گزارش شانا، عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه، شب گذشته (یکشنبه، پنجم اردیبهشت ماه) با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، به آمار و ارقامی که از طرف آمریکاییها درباره اموال ایران منتشر می‌شود اشاره کرد و گفت: به جوسازی آمریکاییها در ارائه ارقام داراییهای ما نباید توجه کرد.

وی با بیان این که دیپلماسی به کار گرفته شده از طرف رئیس کل بانک مرکزی را قبول دارد، افزود: رئیس کل بانک مرکزی در پی دیپلماسی بانکی در آمریکا و هدفش مخاطبان خارجی بود، همچنین وی برای تسهیل روابط بانکی تلاش کرد.

عراقچی ادامه داد: روندحل مشکلات بانکی با طرفهای خارجی کند است، کارشکنی وزارت خزانه داری آمریکا، تسهیل نکردن روابط بانکی و نگرانی برخی بانکهای اروپایی مهمترین علل این کندی هستند، ما مشغول نبرد برای تحقق اهداف کشور هستیم، نباید از رویارویی با طرف خارجی سو تعبیر شود.

معاون وزیر امورخارجه در ادامه با بیان این که پول فروش نفت ایران به هند، چین و ژاپن به راحتی قابل دسترسی است، تصریح کرد: اغلب مبادلات ما با شرکای ژاپنی، چینی، هندی و غیره عمدتا براساس واحدهای ارزی آن کشورهاست، ایران نیز اصرار دارد تا در مبادلات اقتصادی خود با سایر کشورها براساس واحدی بجز دلار مبادلات اقتصادیش را نجام دهد.

وی عنوان کرد: رفع تحریمهای مالی ایران در بانکهای بین‌المللی امری زمان‌بر است، زیرا ما نزدیک به ١٠ سال تحریم بانکی بودیم و عملا با سیستمهای بین‌المللی تعامل و رابطه‌ای نداشتیم، در این مدت طولانی تحولات زیادی در امور بانکداری اتفاق افتاده است که رفع کامل آنها به زمان نیاز دارد، گرچه به نظر می‌رسد این روند به کندی صورت می‌گیرد که آن نیز در صحبتهای رئیس کل بانک مرکزی ایران رفع شد.

عراقچی افزود: تحریم استفاده از دلار و نظام بانکی آمریکا، جزو تحریمهای اولیه است و ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد، ضمن این که اصولا ما مایل به استفاده از این سیستم مالی نیستیم، یکی از اهداف انقلاب اسلامی نیز این بود که از وابستگی به سیستم مالی آمریکا و دلار رها شویم.

معاون وزیر امورخارجه اقدام دیوان عالی آمریکا در توقیف ٢ میلیارد دلار داراییهای ایران را محکوم کرد و گفت: حکم دادگاههای آمریکایی در توقیف اموال ایران بی‌اعتبار است، نباید در گذشته دادگاههای آمریکا را به رسمیت می‌شناختیم، اما به دنبال راههای حقوقی و سیاسی هستیم تا از حقوق کشورمان دفاع کنیم.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۵۷
تعداد بازدید : ۵۰۸