آغاز فروش گسترده نفت در بازار، قیمت این محصول را پس از سه هفته کاهش داد

پس از سه هفته روند صعودی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، فعالان بازار به منظور کسب سود بیشتر محموله‌های خود را به فروش رسانده و از این طریق زمینه را برای کاهش 1 درصدی قیمت‌ها در بازار فراهم کردند.

در این راستا شاخص بین‌المللی برنت که در ابتدای ماه جاری میلادی روند رو به رشدی به خود گرفته بود، با کاهشی 50 سنتی مواجه شده و به قیمت 44 دلار و 61 سنت در هر بشکه معامله شد که موضوع به معنای کاهش 1/1 درصدی بهای این شاخص نفتی در بازارهای جهانی است. در این چارچوب شاخص آمریکایی وست تگزاس اینترمدیت نیز از روند نزولی اخیر بازار بی‌نصیب نمانده و با افت ارزش 1/4 درصدی، به قیمت 43 دلار و 11 سنت در هر بشکه معامله شد.

2345735783583524762473457358358352467357835835

بازگشت روند نزولی قیمت‌ها به بازار در شرایطی صورت می‌پذیرد که به باور کارشناسان عرضه گسترده نفت به بازار در پی سه هفته افزایش قیمت از سوی معامله‌گران دلیل اصلی کاهش بهای نفت خام در جهان محسوب می‌شود. در همین رابطه «وریندرا چاوهان» از موسسه مشاوره‌ای «Energy Aspects» در سنگاپور می‌گوید: «حدس من این است که پس از سه هفته افزایش قیمت، معامله‌گران به منظور کسب سود بیشتر محموله‌های نفتی خود را به فروش رسانده و این افزایش عرضه سبب بازگشت مجدد روند نزولی به بازار شده است.»

براساس اطلاعات منتشر شده از وضعیت بازار، پیش‌بینی‌ها نسبت به افزایش ارزش وست تگزاس اینترمدیت افزایش یافته و کمتر کسی انتظار دارد قیمت نفت مجددا به پایین‌ترین سطح خود در ماه‌های اخیر بازگردد. با وجود آنکه کارشناسان افزایش عرضه نفت را دلیل اصلی بازگشت روند نزولی به بازار می‌دانند، برخی تحلیلگران و فعالان حوزه انرژی معتقدند افزایش ارزش دلار آمریکا نیز از جمله دیگر دلایل تاثیرگذار بر قیمت نفت است.

به عقیده کارشناسان، افزایش ارزش دلار که نفت با استفاده از آن معامله می‌شود موجب افزایش هزینه‌های واردات نفت برای کشورهایی که از دیگر واحدهای پولی استفاده می‌کنند شده و این موضوع در نهایت منجر به کاهش تقاضا در بازار و افزایش حجم نفت مازاد می‌شود. 

بانک «مورگان استنلی» در ارتباط با وضعیت بازار نفت طی یادداشتی اعلام کرد: «وضعیت کلی بازار همچنان بدون تغییر بوده و در صورت افزایش قیمت نفت در آینده انتظار می‌رود بی‌ثباتی بیشتری بر بازار حاکم شود.» کارشناسان و تحلیلگران این بانک معتقدند افزایش اخیر در قیمت نفت خام به دلیل عدم فعالیت شرکت‌های انرژی آمریکایی در بازار و کاهش تولید نفت شِیل در این کشور بوده و کشورهای عضو اوپک که انتظار می‌رود پس از نشست بی‌نتیجه دوحه به حجم تولید آنان افزوده شود، در افزایش اخیر قیمت نفت خام در بازار نقشی نداشته‌اند. 

لازم به ذکر است کاهش بهای نفت خام طی روز دوشنبه گذشته در شرایطی صورت می‌گیرد که تعداد چاه‌های نفت فعال در آمریکا برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافته و به 343 حلقه رسیده است. این در حالی است که تعداد چاه‌های نفت فعال شرکت‌های انرژی آمریکایی در مدت مشابه سال گذشته میلادی رقمی معادل 700 حلقه برآورد شده است.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۱۰
تعداد بازدید : ۴۱۵