مثبت شدن تراز تجاری ایران در سال رکود اقتصادی؟

مثبت شدن تراز تجاری ایران در سال رکود اقتصادی؟
با اوضاع فعلی اقتصاد ایران و مریضی هلندی حاکم بر این اقتصاد و سوءمدیریت موجود و کسری شدید بودجه فعلاً باید تراز مثبت تجاری ایران را درخواب ببینیم و انتشار هرگونه اخباری درخصوص مثبت بودن تراز تجاری ایران، خلاف واقع است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی با ارائه تحلیلی کوتاه به دلایل واقعی مثبت شدن تراز تجاری ایران در سال 94 پرداخت و گفت: آمارهای منتشر شده درخصوص صادرت و واردات سال گذشته ظاهراً بیانگر مثبت شدن تراز تجاری کشورمان است، اما با این وجود به اعتقاد اینجانب مثبت شدن تراز تجاری سال 94 را نمیتوان یک دستاورد و پیروزی بزرگ برای دولت تلقی کرد چرا که این اتفاق به دلیل کاهش و افت شدید خرید و فروشهای خارجی ایران و همچنین غیر طبیعی بودن شرایط اقتصادی کشورمان رخ داده است.
برهمین اساس کل مجموع تجارت خارجی‌ ایران در سال گذشته حدود40 میلیارد دلار بوده که از این میزان، واردات کشور تقریباً 25 درصد و صادرات نیز 18درصد نسبت به مدت مشابه در سال 93 کاهش داسته است.
وی افزود: صادرات ما درمقایسه با سال 93 اصلاً رشدی نداشته و بخشی از مثبت شدن تراز تجاری ایران فقط و فقط به دلیل کاهش واردات بوده است از این جهت نمیتوان این مثبت شدن را یک دستاورد و پیروزی بزرگ تلقی کرد، چرا که سهم تجارت ما نسبت به سالهای گذشته خیلی کوچک‌ تر شده است.
علیپور اظهار داشت: توجه شما را به این نکته مهم جلب میکنم که تراز تجاری مثبت و یا منفی یک کشور را در زمانی میتوان به جد و بطور واقعی مطرح کرد که اقتصاد آن کشور مریض نبوده و در سلامت کامل باشد بطوریکه بودجه آن کشور به اندازه باشد و واردات و صادرات آن مملکت نیز بدون اعمال دستورات دولتی، روند طبیعی خود را طی کند.
وی در ادامه با اشاره به مثالی افزود: بعنوان مثال: اگر درآمد ماهانه یک خانواده 6 نفره در حالت طبیعی 3 میلیون تومان است یعنی سالی 36 میلیون تومان و از این بودجه 30 میلیون تومان آن در سال خرج خورد و خوراک و پوشاک و.... غیره شده و 6 میلیون تومان پس انداز گردیده در نتیجه میتوانیم اعلام کنیم که ما مثلاً فلان درصد تراز مثبت داشته ایم اما اگر بنابه دلایل خاصی، پدر خانواده بیکار شد و در آمد سالانه آن خانواده به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد و اعضاء آن خانواده بنابه شرایط بد تحمیلی، بالاجبار خیلی از خرجهای طبیعی خود را فاکتور گرفته و حتی خورد و خوراک را هم تقلیل داده و یا خیلی از غذاهای همیشگی را مصرف نکنند و در پایان سال هم مثلاً500 هزار تومان پول نقد داشته باشند. آیا در چنین حالتی باز هم میتوانیم بگوییم که تراز زندگی آن خانواده مثبت بوده است؟ یا باید بگوییم که آن خانواده سال را با تنگ دستی سپری کرده و صورت خودشان را با سیلی سرخ کرده اند؟
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران  متذکر شد: از این نمونه کوچک میتوانیم به یک قیاس بزرگتر در سطح کشور ایران برسیم و بگوییم که وقتی در حالت طبیعی و در یک اقتصاد سالم، درآمد ایران80 میلیارد دلار است و در یک اقتصاد آزاد آنهم طی یک سال پس از محاسبه ارزش صادرات و واردات مان، مازاد ارزی داشتیم در آن صورت میتوانیم بگوییم که فلان درصد تراز تجاری ایران مثبت بود است نه زمانیکه درآمد کشورمان به زیر 40 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده و برای اداره کشور و جلوگیری از کسری بیش از حد بودجه، هر لحظه دستوری صادر کرده و یک روز واردات فلان کالا را ممنوع اعلام میکنیم و روز دیگر صادرات کالای دیگر آزاد میشود و در پایان سال هم با افتخار مصاحبه میکنیم که تراز تجاری ایران در سال 94 مثبت بوده که میتوانم به جرأت عرض کنم که اسم این روند نه تنها تراز تجاری مثبت نیست بلکه به آن باید گفت، ریاضت و انقباض اقتصادی.                                      پس برای رسیدن به تراز مثبت واقعی به چند فاکتور مهم نیاز داریم از جمله: تنظیم بودجه ای واقعی آنهم در قد و قواره و جایگاه ایران و ایرانی، تحقق کامل درآمدهای بودجۀ ارائه شده دولت، رفع موانع صادرات غیرنفتی و تحقق درآمدهای ارزی پیش بینی شده از طریق صادرات کالای تولیدی، صنعتی، تجاری و خدماتی و دست آخر اینکه سطح مبادلات اقتصادی ایران با غالب کشورهای جهان علی الخصوص کشورهای غربی و کشورهای قدرتمند صنعتی ارتقاع یافته و محدودیت نامعقولی برای ورود کالاهای خارجی وجود نداشته باشد. در این صورت پس از حصول و خروج تمام ارزهای پیش بینی شده در بودجه مصوب و ایجاد زندگی راحت و در شأن ایرانی برای مردم، چنانچه بدون هیچ ریاضتی، دولت محترم در پایان سال مازاد ارزی داشت آن موقع میتوانیم محاسبات را انجام داده و با سربلندی بگوئیم که مثلاً فلان درصد تراز تجاری ایران مثبت بوده است اما با اوضاع فعلی اقتصاد ایران و مریضی هلندی حاکم بر این اقتصاد (رکود همراه با تورم) و سوءمدیریت موجود و کسری شدید بودجه و... فعلاً باید تراز مثبت تجاری ایران را درخواب ببینیم و انتشار هرگونه اخباری از طرف دولت محترم درخصوص مثبت بودن تراز تجاری ایران، متأسفانه  خلاف واقع میباشد.
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۳۴
تعداد بازدید : ۴۵۲