قفل توزیع پلیمرهای ارزان به خریدهای بورسی

امروز شکست قیمتی در گروه پلی پروپیلن ها با MFR بالا بالاخره رخ داد.

به گزارش «پتروتحلیل»، هفته گذشته پلی پروپیلن ها با MFR6,25 با سقف قیمت معامله شدند، اما امروز رقابت برای خرید این کالاها از ۲ تا ۵ درصد بود. این در حالی است که بیشترین حجم مصرف متعلق به گروه از محصولات است که در صنعت گونی بافی مصرف می شوند.

در همین حال پروپیلن ها با MFR3.5 که در بسته بندی جامبو کاربرد دارند هم امروز با قیمت پایه معامله شدند، حال آنکه هفته گذشته بین ۵ تا ۶ درصد رقابت را تجربه کردند.

البته امروز شاهد کاهش رونق در معاملات محصولات پلیمری بودیم که احتمالا به معاملات فردا هم سرایت خواهد کرد.

با این حال امروز پتروشیمی مارون عرضه Z30S را به میزان ۵۰۰ تن افزایش داد، به این ترتیب عرضه ۲۲۰ تنی این کالا ۴۱۳۶ تن تقاضا داشت، میانگین قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۲۵۱ تومان رقم خورد. اما پلی پروپیلن شیمیایی MR230 مارون به میزان ۸۸ تن با قیمت پایه ۳ هزار و ۷۳۶ تومان مورد معامفه قرار گرفت. پلی اتیلن سنگین بادی BL3 مارون هم با قیمت پایه خریداری شد.

به این ترتیب بیشترین حجم معامله پلی پروپیلن ها امروز متعلق به پتروشیمی مارون با ۲۰۹۰ تن بود، در رتبه دوم هم پتروشیمی پلی نار با ۷۹۹ تن قرار دارد. پلی پروپیلن های نساجی پتروشیمی پلی نار هم امروز با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند. به طوری که عرضه ۴۰۰ تنی گرید SF060 به میزان ۱۰۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۱۴۳ تومان و میانگین خرید آن هم ۳ هزار و ۳۰۴ تومان رقم خورد. همچنین عرضه ۳۹۹ تنی پلی پروپیلن نساجی PYI250 این پتروشیمی با ۸۶۱ تن تقاضا مواجه شد، میانگین قیمت خرید این کالا ۳ هزار و ۲۸۱ تومان بود.

پتروشیمی شازند هم توانست ۵۰۰ تن پلی پروپیلن امروز به فروش برساند. پلی پروپیلن نساجی HP552R پتروشیمی شازند که به میزان ۵۰۰ تن عرضه شده بود، ۲۲۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۴۳ تومان و میانگین قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۳۹۷ تومان رقم خورد.

در رتبه آخر هم نویدزرشیمی با حجم فروش ۴۸۳ تن پلی پروپیلن قرار دارد، به طوری که عرضه ۵۰۴ تنی پلی پروپیلن نساجی ZH510L نویدزرشیمی ۲۹۴ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۳ هزار و ۱۴۳ تومان معامله شد. همچنین عرضه۲۱۰ تنی پلی پروپیلن شیمیایی ZH515MA این مجتمع نیز با تقاضای ۴۲ تنی روبه رو شد و با قیمت پایه ۳ هزار و ۳۷۳ تومان فروش رفت. پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C نویدزرشیمی هم به میزان ۱۰۵ تن با نرخ پایه ۳ هزار و ۷۳۶ تومان مورد معامله قرار گرفت، عرضه آن ۲۵۲ تن بود.

پلی پروپیلن نساجی ZH550Jنویدزرشیمی هم که به صورت سلف عرضه شده بود، به میزان ۸۴ تن و با قیمت پایه ۳ هزارو ۱۴۳ تومان فروخته شد.

میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: بی رونقی معاملات به روند کاهشی قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی و همچنین تجمع بار در انبار خریداران مربوط است؛ چرا که خریدارانی که پیش از عید اقدام به خرید پلیمرها کردند در حال توزیع کالاها در بازار داخل هستند و این موضوع سبب شده تا بازار آزاد با حجم بالایی از کالا روبه رو باشد که تعداد زیادی از آنها زیر قیمت بورس هستند.

وی در ادامه افزود: البته تغییرات قیمت در محصولات پلیمری و در بازارهای جهانی اندک بوده، به طوری که پلی اتیلن های سنگین بادی و تزریقی تغییری نداشته اند، پلی پروپیلن ها با ۲۰ تا ۳۰ دلار کاهش روبه رو شده اند و اما در بازار پلی اتیلن های سبک شاهد کاهش بیشتر قیمت ها بودیم.

با این حال همچنان کدهای معاف از مالیات برروی محصولات بندرامام و جم فعال هستند، این در حالی است که پتروشیمی های بیشتری برای مقابله با کدهای معاف از مالیات قوانین جدیدی اتخاذ کرده اند و امروز هم شرکت تجارت صنعت خلیج فارس برای خریداران شرایط جدیدی اعلام کرد، به طوری که شرکت های مستقر در مناطق آزاد و ویژه ملزم شدند تا سقف سهمیه ماهیانه در تالار اصلی و مچینگ خرید کنند و  همچنین بعد از انجام هماهنگی با گمرک، حمل محصولات این شرکت ها بصورت ترانزیت انجام خواهد شد. به این ترتیب پتروشیمی تندگویان هم از این پس ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از خریداران خود در مناطق آزاد و ویژه اخذ خواهد کرد.

از این رو کارشناسان بازار پتروشیمی احتمال می دهند فردا همچنان پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۰۷۵ و ۰۲۰ بندرامام با رقابت از سوی معامله گران روبه رو شوند. از سوی دیگر پی وی سی نیز به احتمال زیاد معاملاتی بهتر از هفته گذشته خواهند داشت؛ چرا که ظرفیت های خرید در هفته جاری شارژ شده است و عده ای هنوز حاضر هستند قیمتی بالاتر از پایه برای این کالاها ثبت کنند.

در همین حال با وجود اینکه ۰۰۳۵ و HI500 فردا در بورس کالا عرضه نخواهد شد و خبر اورهال خط تولید ۰۰۳۵ منتشر شده است، اما کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند که گرید ۵۲۵۱۸ جم که مشابه HI500 است، فردا از معاملات جذابی برخوردار نخواهد بود؛ چرا که این کالا در بازار آزاد ارزان تر از بورس است. از سوی دیگر HI500 توسط پتروشیمی بندرامام در حال بارگیری است. کارشناسان بازار معتقدند؛ حذف کدهای معاف از مالیات برای محصولات جم سبب خواهد شد تا نرخ این کالاها در بازار آزاد  افزایش یافته و به قیمت واقعی آنها نزدیک شود.

با این حال برخی از تاجران بازار پتروشیمی معتقدند؛ با توجه به کاهش عرضه برخی از محصولات پلیمری برای فردا، احتمالا محموله های عرضه شده خریداری شود، اما با شدت کمتری نسبت به هفته های قبل. به گفته این گروه همچنان پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۰۰۷۵ و ۰۲۰ حجم عرضه های اندکی را به خود اختصاص داده اند، از سوی دیگر بارگیری آنها نیز ضعیف است. به این ترتیب از کالاهای مورد توجه فردا می توان به سبک های فیلم بندرامام اشاره کرد.

این در حالی است که انتظار نمی رود پلی اتیلن های سنگین تزریقی و بادی، پلی اتیلن های سبک و ایکس تری بازار خوبی داشته باشند، علاوه بر این انتظار می رود محصولاتی مانند پلی اتیلن سنگین بادی bl3، گرید ۵۲۵۱۸، ۳۸۴۰ و f7000 با بی رونقی معاملات همراه باشند، این کالاها زیر قیمت بورس در بازار داخل با حجم های بالا یافت می شوند. توزیع این محموله ها در بازار داخل طی روزهای اخیر توسط خریدارانی که پیش از سال جدید با نرخ های پایین اقدام به خرید کرده بودند، یکی از دلایل بی توجهی به معاملات آنها در بورس کالا است.

در همین حال احتمالا پلی استایرن ها همچنان از بازار خوبی برخوردار خواهند بود، این در حالی است که هنوز واسطه هایی که از در سال گذشته به بازار این کالاها وارد شده بودند، از این بازار خارج نشده و به بازارسازی خود ادامه می دهند.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۲
تعداد بازدید : ۸۷۰