افغانستان مقصد جدید صادرات محصولات پتروشیمی ایران

افغانستان مقصد جدید صادرات محصولات پتروشیمی ایران
نماینده اتاق بازرگانی افغانستان گفت: صنعتگران و بازرگانان کشورش آماده همکاری و مشارکت با شرکت های پتروشیمی ایران در زمینه توسعه صنایع پایین دستی خود هستند.

زرجان خان عضو اتاق بازرگانی افغانستان در گفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر قابلیت های مهم صادراتی محصولات متنوع پتروشیمی ایران به مقصد افغانستان افزود: زمینه های همکاری بسیاری میان دو کشوربه ویژه در صنعت پتروشیمی وجود دارد و در صورتی که مشوق های لازم اعمال شود می توان حجم مبادلات دو کشور را در یک بازه زمانی کوتاه تا چند برابر افزایش داد.

وی ادامه داد: بازار افغانستان تقاضا زیادی برای PET.PP و LLP   دارد  و فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای پایین دستی در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی که وابسته به صنعت پتروشیمی هستند در این کشور  وجود دارد که با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی می توان با ساخت و یا توسعه این مراکز افزون بر تولید محصولات متنوع سودآوری مطلوبی را رقم زد.

این عضو اتاق بازرگانی افغانستان ادامه داد: سرمایه و تکنولوژی ایران می تواند جانی تازه به صنعت افغانستان ببخشد و در این مسیر باید با برگزاری همایش ها و نمایشگاه های تخصصی روند همکاری ها را ارتقا داد تا منافع هر دو کشور دوست و همسایه محقق شود.

عضو اتاق بازرگانی افغانستان با بیان این که شرکت های افغانستان تجربه خوبی از همکاری با صنعت پتروشیمی ایران دارند گفت: امید است در آینده نزدیک شاهد همکاری و تعامل بیشتر برای حضور شرکت های پتروشیمی ایران در بازارهای افغانستان باشیم.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران ایرانی و دارندگان فناوری و دانش در صورت حضور در  افغانستان از حمایت های قانونی  برخوردار خواهند بود و می توانند با همتایان آسیایی و اروپایی خود به رقابت بپردازند.

عضو اتاق بازگانی افغانستان  ادامه داد: بازارهای منطقه فرصت مناسبی را برای همکاری میان بخش خصوصی ایران و افغانستان مهیا کرده است و این ظرفیت وجود دارد صادرات را به کشورهای همسایه طی سال های آتی افزایش داد.

به گزارش نیپنا، ایجاد برخی از خطوط تولید صنعتی در افغانستان با توجه به وفور مواد خام، انرژی ارزان قیمت و نیروی انسانی فراوان همچنین حل صدور روادید برای تجار افغانستان، برداشتن مقررات دست و پاگیر، ضمانت‌نامه‌های بانکی برای تجار افغانی، دسترسی آسان برای سوخت کامیون‌داران افغانی، برداشتن موانع گمرکی در بنادر ایران و ظرفیت‌سازی در بخش صنایع افغانستان می‌تواند زمینه همکاری جمهوری اسلامی ایران با افغانستان باشد.

برآورد ها حاکی از آن است که حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان که بیش از دو میلیارد دلار است با برنامه ریزی های انجام شده بزودی به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۸۷۹