آغاز فرآیند انتقال تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا به سپرده گذاری مرکزی

آغاز فرآیند انتقال تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا به سپرده گذاری مرکزی
با برگزاری نشستی با حضور هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران، شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه و همچنین نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند انتقال تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا به سپرده گذاری مرکزی آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بورس کالا؛ در راستای اجرای بند ج از ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، بررسیها برای انتقال فرآیند تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا به سپرده گذاری مرکزی از ماه ها پیش آغاز شد که از هفته گذشته این انتقال به مرحله اجرا رسید.
بر اساس این گزارش، مدیران و کارشناسان بورس کالا در این نشست، توضیحات کاملی در خصوص فرآیند کار و سیستم تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا ارائه دادند تا رفته رفته کلیه روند به شرکت سپرده گذاری مرکزی انتقال یابد.
گفتنی است در این نشست، هیات مدیره بورس کالای ایران دغدغه های این شرکت و سهامداران را در خصوص انتقال وظایف اتاق پایاپای به شرکت سپرده گذاری مرکزی عنوان کرد که هیات مدیره سپرده گذاری مرکزی نیز بر رفع و پوشش کلیه این دغدغه ها تاکید کرد.
افزایش بروکراسی اداری بین دو شرکت و طولانی شدن فرآیند ها، امکان بروز برخی مشکلات به دلیل چسبندگی فرآیند های معاملاتی، طولانی شدن روند تغییرات مربوط به دستورالعمل ها و مقررات، عدم توجه به تجربیات ناموفق تفکیک ساختارهای اتاق پایاپای از معاملات در بورس های کالایی نظیر LME و امکان کاهش تعاملات بورس کالا با نهادهای حاکمیتی، اجرایی و صنفی در خصوص امور تسویه و تضامین، بخشی از دغدغه های بورس کالا بود که در این نشست مطرح شد.
همچنین در پایان این نشست توافق شد با توجه به لزوم اجرای بند ج ماده 99 قانون برنامه پنجم که ظرف حداکثر چندماه آینده مهلت تمدید شده آن نیز به پایان می رسد، فرآیند انتقال ظرف چند روز آینده صورت پذیرد. لیکن به گونه ای برنامه ریزی گردد که هیچ خللی در فرآیندهای تسویه و پایاپای بورس کالا ایجاد نگردد.
لازم به ذکر است این انتقال وظایف شامل انتقال وظایف حوزه اتاق پایاپای بورس کالای ایران است که مطابق دستورالعمل های مربوطه به شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه منتقل می شود.
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۳۵
تعداد بازدید : ۸۱۳