بازیافت گوگرد در پارس جنوبی از مرز ٩٩ درصد گذشت

بازیافت گوگرد در پارس جنوبی از مرز ٩٩ درصد گذشت
همسو با سیاستهای وزارت نفت مبنی بر حفظ محیط زیست و اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، نخستین بار در کشور با بهره برداری از واحد TGTU(تصفیه گازهای پسماند) در طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی میزان بازیافت گوگرد از ٩٦ درصد به ٩٩,٩٧ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، رسول فلاح نژاد، مجری طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی صبح امروز ( چهارشنبه، ٨ اردیبهشت ماه) در گفتگویی، هدف از راه اندازی و نصب واحد TGTU‌ رادر پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی کاهش آلایندگی هوا و محیط زیست اعلام کرد وگفت:‌ با راه اندازی این واحد در پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی از انتشار روزانه حدود ٤٠ هزار کیلوگرم گوگرد به هوا جلوگیری می شود که این عمل نقش مهمی در کاهش آلایندگی های هوا دارد. 

وی با بیان این که برای راه‌اندازی و نصب ٤ واحد SRU  (‌گوگردزدایی ) و ٤ واحد TGTU‌ (‌ واحد تصفیه گازهای پسماند) ٥٠٠ میلیون دلار هزینه شده است، تصریح کرد: به منظور افزایش میزان بازیافت گوگرد، گازهای خروجی از واحد گوگرد زدایی به واحد تصفیه گازهای پسماند ارسال می‌شود که وظیفه این واحد نیز جداسازی حداکثری ترکیبات گوگردی باقیمانده در گازهای خروجی از واحد گوگردزدایی است. 

مجری فاز ١٢ پارس جنوبی ادامه داد: به این ترتیب ترکیبات گوگردی موجود در گازهای ورودی به واحد TGTU با عبور از راکتور با کاتالیست ویژه تبدیل به گاز اسیدی شده و سپس برای جداسازی ترکیبات گوگردی آن به خوراک واحد گوگردزدایی اضافه می شود که طی این فرآیند حدود چهار درصد گوگرد باقیمانده در واحد TGTU جدا می شود. 

فلاح نژاد با بیان این که این فرآیند نخستین بار در ایران اجرایی می شود و دانش فنی راه اندازی آن از سوی تیم ایرانی به دست آمده است، افزود: پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی دارای ٤ واحد گوگردزدایی و ٤ واحد تصفیه گازهای پسماند است که با بهره برداری از این واحد در مجموع ٤١ هزار و ٦٧٠ کیلوگرم در ساعت گوگرد موجود در گازهای اسیدی، حدود ٤٠ هزار کیلوگرم در ساعت در واحد گوگردزدایی و حدود یکهزار و ٦٦٠ کیلوگرم در ساعت در واحد TGTU جدا می شود. 

وی با اشاره به تعهدات وزارت نفت مبنی بر حفظ محیط زیست و تعهد جهانی ایران مبنی بر کاهش گازهای گلخانه ای، تصریح کرد: راه اندازی این واحد همسو با سیاستهای وزارت نفت و دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش آلاینده های زیست محیطی است. 

به گزارش شانا، طی فرآیند شیرین سازی گاز ترش، ترکیبات گوگردی سمی و مضر از گاز ترش جدا می شود. این ترکیبات مضر گوگردی در صورتی که به نحوی مطلوب از گازهای غیرقابل استفاده که در مشعل پالایشگاه سوزانده می‌شود جدا نشود، سبب آلودگی هوا و محیط زیست خواهد شد.  

همه گازهای اسیدی حاوی ترکیبات گوگردی که در طی فرآیند شیرین سازی گاز ترش در واحدهای عملیاتی پالایشگاه تولید می شود به واحد SRU (واحدگوگردزدایی) ارسال می شوند. در این فرآیند با استفاده از محلول آمین، گازهای اسیدی ابتدا غنی شده و سپس در راکتورهای حاوی کاتالیست مخصوص  به گوگرد مذاب بدل می شود. از کل ترکیبات گوگردی موجود در خوراک ورود به واحد SRU‌ حدود ٩٦ درصد به محصول گوگرد بدل می شود که اینک با راه اندازی واحد TGTU ( واحد تصفیه گازهای پسماند) شاهد تصفیه دوباره گازهای پسماند خواهیم بود. 

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۵۲۷