روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بورس در انتظار محرکی قوی‌تر
دیروز، شاخص کل بورس با افت ٢٩٤ واحدی (٤/ ٠ درصدی) همراه شد. روز گذشته شاهد تداوم فشار فروش در گروه خودرویی بودیم؛ رسیدن به سقف‌های قدرتمند و شناسایی سود توسط معامله‌گران در کنار عدم تغییر بنیادین در این شرکت‌ها، شاخص این صنعت را در یک ماه گذشته با افت ٢٠ درصدی همراه کرده است. تردیدها در مورد پایداری رشد قیمت‌های جهانی کالاها نیز نمادهای فلزات اساسی و معدنی را با اصلاح قیمتی همراه کرد. به نظر می‌رسد هیجانات ناشی از رفع تحریم‌ها فروکش کرده است و معامله‌گران در انتظار پدیدار شدن اثرات واقعی برجام بر شرکت‌ها هستند. این عوامل در کنار کاهش انتظارات برای رشد چشمگیر سهام و شرایط انتظاری برای انتشار صورت‌های مالی فصلی و مجامع، کاهش ٢٣ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین زمستان را رقم زده است؛ بنابراین بازار برای رشد نیاز به محرک قوی‌تری دارد. 

دافعه سقف روانی برای دلار
دیروز هر دلار آمریکا با افت ١٠ تومانی با نرخ ٣٤٧٠ تومان معامله شد. تداوم فشار عرضه در بازار ارز بار دیگر موجب افت نرخ دلار شد. با نزدیک شدن به سطح روانی ٣٥٠٠ تومانی و کاهش انتظارات از رشد بیشتر نرخ دلار، بار دیگر شاهد افزایش عرضه ارز بودیم. در این خصوص، اخبار نیز حاکی از افزایش مقدار فروش ارز از سوی فعالان و صرافان ارزی بود. در فضای انتظاری بازار طلای جهانی و حبس قیمتی اونس در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا، از شدت نوسانات سکه کاسته شده است. در این شرایط به نظر می‌رسد خوش‌بینی نسبت به رشد قیمت طلای جهانی در معاملات امروز و همراهی سکه، موجب شده که معامله‌گران سکه با فروش ارز به دنبال خرید سکه برآیند. درواقع با خرید سکه ارزان‌تر می‌توانند از رشد آتی آن بهره‌مند شوند.
کم‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار 
دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ٢٣ هزار تومان معامله شد. روز گذشته افت اندک اونس طلای جهانی و کاهش نرخ دلار عوامل فشار بر قیمت سکه بودند. به دلیل تداوم حبس بازه‌ای نرخ دلار و کاهش انتظارات برای رشد شدید نرخ دلار، شاهد افزایش عرضه ارز توسط معامله‌گران بودیم. امری که افت ١٠ تومانی نرخ دلار را رقم زد. همچنین اونس نیز در شرایط انتظاری برای نشست دوروزه فدرال رزرو نوسانات اندکی داشت. به نظر می‌رسد بازار اونس در انتظار سیگنال جدیدی برای حرکت است، اما در روزهای اخیر شاهد حمایت سطح ١٢٣٠ دلاری از اونس بودیم. همچنین شاهد مقاومت سطح ٣٤٦٠ تومانی نرخ دلار از ابتدای فروردین هستیم. بنابراین خوش‌بینی‌ها نسبت به حمایت عوامل بنیادین از قیمت سکه، باعث بزرگ شدن اندازه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است. 

اونس در انتظار بیانیه فدرال رزرو 
دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلای جهانی به قیمت ١٢٣٢ دلار معامله ‌شد. روز گذشته کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، عامل فشار بر اونس شد. اما افت شاخص دلار مانع از افت شدید اونس شد. بازارهای سهام برای اولین بار پس از چهار روز روند صعودی داشتند، امری که در کنار رشد قیمت نفت باعث حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر شد. همچنین نشست دوروزه فدرال رزرو امروز به پایان می‌رسد. افزایش نرخ بهره در نشست کنونی فدرال رزرو دور از انتظار است. اما افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن محتمل است. آمارهای اقتصادی آمریکا به خصوص تولید ناخالص داخلی سه ماه اول ٢٠١٦، می‌تواند روند افزایش نرخ بهره را نشان دهد. همچنان شاهد کاهش تقاضای فیزیکی اونس هستیم. هم‌اکنون اونس در بازه ١٢٠٠ تا ١٢٥٠ دلاری نوسان می‌کند و به نظر می‌رسد منتظر سیگنال‌های بیشتری برای شکست این بازه است. 

مقاومت «تسه»ها برای نرخ سود
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣ (تسه٩٣١٢) با افت ٢/ ٣ درصدی همراه شدند. هم اکنون شاهد تقابل دو عامل متضاد هستیم؛ از سویی بالا بودن نرخ سود وام (در سطح ٨/ ٢١ درصد) و انتظارات برای کاهش نرخ سود در کل اقتصاد، مانع از رشد «تسه»ها می‌شود؛ از آنجا که افزایش قیمت «تسه»ها باعث افزایش هزینه وام و رشد نرخ سود واقعی وام می‌شود. از سوی دیگر، اقدامات دولت برای افزایش سقف وام و نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، می‌تواند رشد تقاضای «تسه»ها را رقم بزند. سایر اقدامات دولت از جمله لیزینگ مسکن برای تقویت هر دو سمت عرضه و تقاضا و ایجاد بازار رهن ثانویه مسکن، با تسهیل تامین مالی سازندگان مسکن، چشم‌انداز خروج مسکن از رکود سه ساله را فراهم آورده است. رشد ٣/ ٦ درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران نیز به اعتقاد کارشناسان از نشانه‌های وارد شدن مسکن به فاز پیش‌رونق است. 

رشد آرام نفت زیر سایه مازاد عرضه
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٤٣ دلار معامله شد. افت شاخص دلار عامل حمایت از نفت شد، اما نگرانی‌ها از مازاد عرضه مانع از رشد شدید قیمت نفت است. نگرانی‌ها برای رقابت بیشتر ایران و عربستان برای کسب سهم بازار بیشتر چشم‌انداز رشد مازاد عرضه را ارائه می‌دهد؛ نشست ١٧ آوریل دوحه میان ١٦ صادرکننده بزرگ نفتی، با کارشکنی عربستان به دلیل عدم همکاری ایران برای شرکت در توافق برای حفظ سطح تولیدات بدون نتیجه به پایان رسید؛ ایران قصد دارد تولیدات خود را تا ٤ میلیون بشکه افزایش دهد. موسسه سیتی بانک نیز افزایش تولیدات نفت عربستان را تا ١١ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است. با وجود نگرانی نسبت به رشد تولیدات اوپک، همچنان کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای و فشار قیمت‌های پایین بر تولیدکنندگان می‌تواند با کاهش تولیدات این اثر را تعدیل کند.
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۴۹
تعداد بازدید : ۵۱۷