مصرف فراورده های نفتی به جز بنزین در کشور کاهش یافت

مصرف فراورده های نفتی به جز بنزین در کشور کاهش یافت
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت: مصرف تمام فراورده های نفتی در سال جاری کاهش یافت اما مصرف بنزین پارسال و یک ماه نخست امسال دو درصد افزایش داشته است.
منصور ریاحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روزانه در کشور 72 میلیون و 600 هزار لیتر بنزین و 21 میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود.
وی بیان کرد: طرح تک نرخی شدن قیمت بنزین را از سیاست های میان مدت وزارت نفت برشمرد و گفت: البته هم اکنون بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی،بنزین به صورت دو نرخی عرضه می شود.
ریاحی اظهار کرد: در این طرح تمامی هزینه های ریزش،تبخیر،بیمه،انتقال ،کارمزد،حمل،توزیع و ارزش افزوده بر اساس قیمت فوب خلیج فارس بر عهده مصرف کننده خواهد بود و بعد از انجام کارهای کارشناسی این طرح اعمال می شود.
معاون مدیرعامل شرکت ملی فراورده های نفتی ایران ابراز داشت: در بخش بنزین و تامین سوخت کشتی های حوزه خلیج فارس رشد 25 درصدی و در فروش فراوردهای نفتی در مرزهای زمینی به کشورهای همجوار برای جلوگیری از قاچاق سوخت 146 درصد رشد داشته ایم.
وی به طرح پیمایش عرضه نفت و گاز در بخش های حمل و نقل ،بار و مسافر اشاره کرد و گفت:در مرحله نخست روزانه هفت و نیم میلیون لیتر نفت و گاز (گازوییل) کاهش مصرف داشتیم .
وی ادامه داد: در مرحله دوم برای کاهش این میزان سوخت به خودروهایی که فاقد بیمه شخص ثالث باشند نمی توانند سوخت گیری کنند.
ریاحی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد جزء استان های پرمصرف بنزین است، تصریح کرد: تامین سوخت و افزایش ذخایر استراتژیک در استان از اولویت های این شرکت است.
بر اساس آمار ها میزان مصرف بنزین در کهگیلویه و بویراحمد هفت دهم و مصرف گاز هشت دهم درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
بیش از 93 درصد از مصرف سوخت نفت و گاز در این استان به بخش ترابری و کمتر از سه درصد در بخش صنعت است.
بیش از 25 درصد نفت و گاز کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و استخراج می شود.
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۰۷
تعداد بازدید : ۴۲۶