ایران با لغو تحریمها نقش فعالتری در منطقه و جهان ایفا کند

ایران با لغو تحریمها نقش فعالتری در منطقه و جهان ایفا کند
رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی فدراسیون روسیه با بیان این که روسیه از بهبود روابط ایران با غرب استقبال می‌کند، گفت: ایران با آغاز روند لغو تحریمها نقش منطقه‌ای و حتی جهانی فعالتری را در نظام بین‌الملل ایفا کند.

به گزارش شانا،  مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به‌منظور بررسی چشم‌انداز روابط ایران و روسیه در دوره پسابرجام و نیز رویکردها و ملاحظات مسکو در حوزه سیاست خارجی، میزبان فئودور لوکیانوف رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی فدراسیون روسیه بود.

لوکیانوف در این جلسه درباره دیدگاه روسیه درباره تأثیر توافق هسته‌ای ایران با قدرتهای بزرگ بر روابط تهران و مسکو گفت: با آغاز روند لغو تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل بر ضد ایران، مسکو انتظار دارد که ایران نقش منطقه‌ای و حتی جهانی فعال‌تری را در نظام بین‌الملل ایفا کند.

وی افزود: روسیه از ایفای چنین نقشی از جانب ایران حمایت می‌کند البته نباید ازنظر دور داشت که موضوع توافق هسته‌ای ایران به یکی از مهمترین موضوعها در مناظره های ریاست جمهوری آمریکا بدل‌ شده و از سوی دیگر لابیهای زیادی در آمریکا به دنبال برهم زدن توافق هسته‌ای غرب با ایران هستند. این در حالی است که ایران به دنبال تشدید تقابل با آمریکا و غرب نیست زیرا آن را عاقلانه نمی‌داند.

رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی فدراسیون روسیه با رد دیدگاه کسانی که معتقدند روسیه نگران نزدیکی ایران به غرب در دوره پسابرجام است، تأکید کرد: این دیدگاه منطبق با واقعیت نیست زیرا اساساً روسیه از بهبود روابط ایران با آمریکا و غرب استقبال می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود به بررسی مفهوم 'اوراسیا' به‌عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در سیاست خارجی روسیه پرداخت و تأکید کرد: این مفهوم بیشتر ازنظر اقتصادی برای روسیه اهمیت دارد. روسیه نیاز دارد که فرایند توسعه خویش را سرعت ببخشد و این در حالی است که کشورهای غربی علاقه‌ای ندارند که به روسیه در این راه کمک نمایند.

به گفته وی مسکو در حال بازتعریف مفهوم اوراسیا در راستای تقویت توسعه ملی خود است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که امریکا در پی ایجاد یک سیستم کلان در نظام بین‌الملل است و قصد دارد در طراحی این سیستم مانع از دخالت و مشارکت برخی کشورهای بزرگ و مستقل نظیر ایران و روسیه شود. درحالی‌که هم ایران و هم روسیه پتانسیلهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بسیار بالایی دارند و می‌توانند در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار تأثیرگذار باشند.

رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی فدراسیون روسیه در پایان سخنان خود تأکید کرد: ایران و روسیه در دوره پسابرجام کماکان با برخی چالشها و موانع برای توسعه روابط دوجانبه مواجه‌اند اما دو طرف می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق بر این موانع فایق آیند.

به گفته لوکیانوف دو کشور برای ایجاد چشم‌اندازی روشن‌تر از روابط دوجانبه نیازمند همکاری نزدیکتر با یکدیگر در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی هستند.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۵۴
تعداد بازدید : ۴۲۷