تجمع تانکرهای حامل نفت خام مازاد در دریا

براساس اخبار منتشر شده، تعداد قابل توجهی از تانکرهای حاوی نفت خام در دریا متوقف شده‌اند که به عقیده بسیاری از کارشناسان این مسئله می‌تواند مانند سال 2015 که در حین افزایش قیمت‌ها رشد حجم نفت مازاد سبب افت بهای نفت شد، موجب سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی شود.

انتشار خبر مذکور در حالی است که بهای معاملات آتی نفت خام در بازارهای جهانی در پی افزایش خوشبینی نسبت به کاهش حجم نفت خام مازاد پس از گذشت دو سال، در سال جاری افزایشی 75 درصدی داشته و به 47 دلار در هر بشکه رسید.

347347347343473458352362362762347347835845358

به گـزارش خـبـرگزاری رویترز، در حالی که فعالان و سرمایه‌گذاران حجم قابل توجهی از سرمایه خود را در معاملات آتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزایش حجم نفت خام موجود در بازار به سطح هشدار رسیده است، چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند ممکن است فروشندگان نفت خام حجم قابل توجهی از موجودی خود را به بازار تزریق کرده و از این طریق زمینه را برای افت بهای نفت در بازارهای جهانی فراهم سازند.

در این رابطه تحلیلگران «کامرزبانک» با انتشار یادداشتی اعلام کردند که وضعیت بازار نگران‌کننده است، درست همانند سال 2015 که ابتدا قیمت نفت افزایش یافت و سپس ارزش آن با ورود حجم قابل توجهی از نفت به بازار سقوط کرد. در راستای انتشار تحلیل کامرزبانک، به‌رغم افزایش قیمت نفت خام در بازار، تولید نفت در ایالات متحده به اوج خود رسیده و نفتکش‌های عظیم در غرب آفریقا و دریای شمال پهلو گرفتند.

در این چارچوب یکی از فعالان بازارهای جهانی نفت می‌گوید: «به لحاظ موجودی، حجم نفت خام موجود در حال حاضر ترسناک است.» وی ادامه داد: «در حال حاضر تعداد قابل توجهی از نفتکش‌ها در دریای شمال پهلو گرفته و حجمی معادل 7 میلیون بشکه نفت خام را در خود ذخیره کرده‌اند.»

ذخیره شدن این حجم از نفت خام در دریای شمال در حالی است که براساس اطلاعاتی که در اختیار رویترز قرار گرفته است، هنوز هیچ نفتکشی برای حرکت به سوی آسیا در ماه جاری میلادی مجوز نگرفته و این به معنای عدم رشد تقاضا برای نفت در بازارهای جهانی است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، افزایش حجم نفت خام مازاد تنها منحصر به نفتکش‌ها و در دریا نبوده و در نیجریه اندکی کمتر از 10 میلیون بشکه نفت هنوز به فروش نرفته و در حال انبار شدن است. از سوی دیگر باید نفت خام تولید شده در ایران را نیز در نظر گرفت که پس از رفع تحریم‌های وضع شده بر صنعت انرژی این کشور، به منظور کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی نفت بیشتری را به سوی بازار روانه خواهد کرد.

اولیور ژاکوب، تحلیلگر موسسه مشاوره‌ای و مطبوعاتی «PetroMatrix» که به‌صورت روزانه اخبار و اتفاقات بازارهای جهانی نفت را منتشر می‌کند، معتقد است: «تقاضا برای نفت خام به‌صورت جهانی کاهش خواهد یافت و این کاهش تقاضا در پی افزایش آن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اتفاق می‌افتد.» وی ادامه داد: «در حال حاضر ذخیره کردن نفت در انبار به هیچ وجه اقتصادی نیست.»

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۱۹
تعداد بازدید : ۴۰۹