دلایل کاهش صادرات پتروشیمی به کره جنوبی

دلایل کاهش صادرات پتروشیمی به کره جنوبی
مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با تشریح دلایل کاهش صادرات یک محصول پتروشیمی به کره جنوبی از تصاحب جایگاه عربستان در بازار چین خبر داد و گفت: صادرات محصولات پتروشیمی ایران به اروپا افزایش یافته است.
رضا حمزه لو امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا یازدهم دی ماه بیش از 4 میلیون و 523 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به بازارهای داخلی عرضه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد رشد داشته است، گفت: میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران هم در این مدت حدود 11 میلیون و 395 هزار تن بوده که از رشدی حدود 27 درصدی برخوردار بوده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی از ابتدای سال جاری تا یازدهم دی ماه را بیش از 7 میلیارد و 240 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: صادرات محصولات پتروشیمی از نظر ارزشی 52 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی میزان فروش داخلی محصولات پتروشیمی را در این مدت بیش از 30 هزار میلیارد ریال دانست و تاکید کرد: هم اکنون حدود 7 هزار صنایع پایین دستی پتروشیمی در سطح کشور فعال بوده که میزان تحویل و فروش خوراک به این صنایع در سال جاری از نظر ارزشی 32 درصد رشد داشته است.

تصاحب جایگاه پتروشیمی عربستان در بازار چین

این مقام مسئول با اعلام اینکه محصولات پتروشیمی ایران در 6 گروه پلیمری، مواد شیمیایی، آروماتیکی، کود، پلیمرهای مهندسی و مایعات گازی انجام می شود تاکید کرد: در سال جاری به ترتیب متانول، گاز مایع، برش های سنگین هیدروکربوری، پلی اتیلن و آمونیاک بیشترین تقاضا در بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون چین بزرگترین خریدار محصولات پتروشیمی ایران است در خصوص بازارهای صادرات محصولات پتروشیمی کشور توضیح داد: در شرایط فعلی چین 23 درصد، خاورمیانه 25 درصد، خاور دور 23 درصد، اروپای غربی 11 درصد، هند 20 درصد، کشورهای جنوب شرق آسیا 7 درصد و کشورهای آفریقایی یک درصد خرید محصولات پتروشیمی ایران را به خود اختصاص داده اند.

حمزه لو با تاکید بر اینکه در سال جاری ایران به دومین صادر کننده محصولات پلی اتیلنی به اروپای غربی و چین تبدیل شده است، تاکید کرد: همچنین در صادرات محصولات پلی اتیلنی ایران به جایگاه نخست دست یافته است.

وی با یادآوری اینکه در این بازارها میزان صادرات محصولات پتروشیمی افزایش یافته به طوری که منجر به تصاحب سهم عربستان در این بازارها شده است تبیین کرد: بر این اساس صادرات محصولات متانول به بازار چین از 17 به 43 درصد افزایش یافته و این در حالی است که سهم عربستان در این بازار در سالهای اخیر از 33 به 13 درصد سقوط کرده است.

وی همچنین با اشاره به رقابت ایران و کشور آمریکایی ترنیداد و توباگو برای صدور محصولات پتروشیمی به بازار اروپا بیان کرد: با اقدامات انجام گرفته سهم ایران در این بازار از 12 به 15 درصد افزایش یافته و این در حالی است که سهم کشور ترنیداد از 22 به 16 درصد تنزل یافته است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه ایران در فروش محصولات پتروشیمی هیچ گونه ارزان فروشی انجام نمی دهد، گفت: برخی از کشورها همچون عربستان با عرضه محصولاتی پایین تر از بازار جرایمی را همچون تعرفه ها از سوی دولت چین دریافت کرده اند.

صادرات محصولات خام پتروشیمی باید متوقف شود

به گزارش مهر، حمزه لو با اشاره به اینکه در کنار صادرات محصولات پتروشیمی، شرکت بازرگانی پتروشیمی در شرایط فعلی در ساخت و یا توسعه 15 مجتمع پتروشیمی سهامدار بوده و مشارکت می کند، تصریح کرد: صادرات یکپارچه محصولات پتروشیمی منجر به افزایش قدرت چانه زنی ایران در بازارهای بین المللی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی همچنین خواستار توقف صادرات محصولات خام صنایع پتروشیمی به بازارهای جهانی شد و اظهار داشت: باید به جای صادرات محصولاتی همچون اتانول و اتیلن با ایجاد ارزش افزوده بیشتر درآمد و توسعه صنعتی را نصیب اقتصاد ایران بکنیم.

وی در خصوص اعمال تحریم های بین المللی علیه شرکت بازرگانی پتروشیمی بیان کرد: هم اکنون این مجموعه در لیست سیاه تحریم خزانه داری دولت آمریکا قرار دارد اما با وجود افزایش فشارها مشکلی در صادرات محصولات پتروشیمی نه تنها ایجاد نشده بلکه شاهد رشد صادرات در این بخش هستیم.

دلایل کاهش صادرات یک محصول پتروشیمی به کره جنوبی

حمزه لو در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر کاهش صادرات ارتوزایلین به شرکت های کره جنوبی بیان کرد: صادرات این محصول پتروشیمی به کره جنوبی به هیچ وجه متوقف نشده ما با کمی کاهش روبرو بوده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اعلام اینکه به طور متوسط سالانه 60 هزار تن ارتوزایلین به کشورهای مختلف صادر می شود، تبیین کرد: در حال حاضر برخی کشورهای خاورمیانه، هند و مالزی بزرگترین خریدار این محصول پتروشیمیایی بوده و بازار کره جنوبی در اولویت های بعدی قرار دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال مهر که آیا تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی منجر به کاهش صادرات ارتوزایلین از ایران شده است بیان کرد: با تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی یک مزیت نسبی برای کشور به شمار می رود و قطعا تولید بنزین منجر به کاهش تولید و صادرات برخی از محصولات پتروشیمی خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان با اعلام اینکه کاهش صادرات اورتوزایلین همزمان با تولید بنزین در صنایع پتروشیمی چشمگیر و قابل توجه نبوده است، خاطر نشان کرد: صادرات این محصول پتروشیمی مطابق با برنامه در حال انجام است.

۱۲ دی ۱۳۸۹ ۱۵:۳۰
مهر |
تعداد بازدید : ۱,۳۶۰