روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
کمرنگ شدن حرکت دسته‌جمعی بازار
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ١٠ واحدی (٠١/ ٠ درصدی) برای نهمین روز متوالی در سطح ٧٨ هزار واحدی متوقف شد. به نظر می‌رسد نه تنها لیدرمحوری گروه خودرو کمرنگ شده، بلکه شاهد توقف حرکت دسته جمعی این نمادها هستیم؛ روز گذشته دو نماد پرمعامله «خودرو» و «خساپا» خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند؛ تفکیک قائل شدن در این نمادها، امیدواری به پایان حرکت دسته جمعی را ایجاد کرده است. همچنان به نظر می‌رسد تمرکز نقدینگی در این نمادها تا حدی فشار را بر سهام سایر نمادهای بازار حفظ کرده است؛ نماد «خودرو» که تنها ٧/ ١ درصد از کل ارزش بازار را دارد، روز گذشته ٢/ ٢٢ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، روز گذشته خوش‌بینی‌ها به پایداری رشد قیمت سنگ آهن، از نمادهای «کچاد» و «کگل» حمایت کرد. اما همچنان کمبود نقدینگی حرکت شاخص را فرسایشی کرده است.

بازار ارز
اثر الاکلنگی سکه بر ارز
دیروز هر دلار آمریکا با افت ١٠ تومانی همراه شد. در شرایط کم‌نوسانی بازار ارز، رشد سکه نوساناتی را در بازار ارز رقم زد. روز گذشته شاهد رشد ١٧ هزار تومانی قیمت سکه همراه با اونس طلای جهانی بودیم. اتفاقی که با توجه به رابطه الاکلنگی میان ارز و سکه، معامله‌گران را به سمت افزایش عرضه ارز سوق داد. امری که در ابتدای معاملات نرخ ارز را تا سطح ٣٤٥٥ تومان نیز برد. اما همچنان عوامل بنیادین با توجه به عدم افت ارزش ریال متناسب با رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی در بیش از دو سال اخیر، از نرخ دلار حمایت می‌کنند. بنابراین روند نرخ دلار نشان می‌دهد سطح ٣٤٦٠ تومانی کف حمایتی مقاومی را تشکیل داده است؛ به این ترتیب نرخ دلار در سطح ٣٤٦٠ تومان متوقف شد. اما تداوم رشد قیمت سکه، می‌تواند فشار را بر نرخ دلار تشدید کند.

بازار سکه
اهرم اونس برای سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ١٧ هزار تومانی (بیشترین رشد روزانه از ٥ اسفند ٩٤) به قیمت یک میلیون و ٥٠ هزار تومان معامله شد و به بیشترین سطح از ٢٠ شهریور ٩٢ رسید. روز جمعه قیمت اونس طلای جهانی با افت شاخص دلار به بیشترین سطح در ١٥ ماه اخیر رسید؛ افت شاخص دلار (عامل حمایت از اونس) با چشم‌انداز کند شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا به دلیل آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا و رشد ین رقم خورد؛ همچنان تردیدها نسبت به تداوم رشد پایدار اونس در میان‌مدت وجود دارد. موضوعی که کم‌واکنشی معامله‌گران سکه نسبت به رشد اونس را به همراه داشته است. به این ترتیب روز گذشته شاهد تغییر علامت حباب سکه بودیم. به این ترتیب ارزش بازار سکه روز گذشته پس از نزدیک به یک ماه کمتر از ارزش ذاتی (حباب منفی سکه) قرار گرفت.

بازار طلای جهانی
رشد ماهانه اونس با شاخص دلار
هر اونس طلای جهانی با رشد ماهانه ٨/ ٤ درصدی همراه شد. افت ٨/ ١ درصدی ماهانه شاخص دلار و رشد قیمت نقره عوامل حمایت از قیمت اونس شدند. سیگنال‌های نشست فدرال رزرو از کند شدن روند افزایش نرخ بهره و آمارهای نامناسب اقتصادی این کشور در کنار رسیدن ارزش ین به بیشترین سطح در ١٨ ماه اخیر با فشار بر شاخص دلار(رسیدن به کمترین سطح در ١١ ماه گذشته) اونس را به بیشترین سطح در ١٥ ماه گذشته (٧/ ١٢٩٢ دلار) رساند. رشد نقره (بیشترین رشد ماهانه از ژانویه ٢٠١٣) نیز عامل حمایت از اونس شد؛ آمارهای اقتصادی آمریکا شامل تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول کمتر از پیش‌بینی‌ها با چشم‌انداز کند شدن روند افزایش نرخ بهره عامل حمایت از اونس است. اما همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره و افت تقاضای فیزیکی (بیشترین افت سه ماهه در ٧ سال) می‌تواند در میان‌مدت عامل فشار بر اونس شود.

بازار اوراق مسکن
حبس بازه‌ای «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣ (تسه٩٣١٢) روز گذشته با رشد کمتر از ١/ ٠ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی شاهد حرکت کم نوسان «تسه»ها هستیم. اوراق جدید نیز در سطح ٨٠ هزار تومانی نوسان می‌کنند. رشد قیمت «تسه»ها باعث افزایش هزینه وام و افزایش نرخ سود وام می‌شود؛ امری که با توجه به بالا بودن نرخ سود (٩/ ٢١ درصدی) در شرایط کنونی مانع از رشد شدید «تسه»ها می‌شود. اما همچنان تقویت قدرت خرید با افزایش سقف وام و نزدیک شدن به فصل رونق مسکن می‌تواند از «تسه»ها حمایت کند. با وجود نشانه‌های وارد شدن مسکن به فاز پیش رونق (رشد ٤/ ٢٠ درصدی معاملات مسکن در فروردین) اما کارشناسان اقداماتی از جمله افزایش سرمایه بانک مسکن، راه‌اندازی بازار رهن ثانویه مسکن و تغییر روش سنتی بانک مسکن برای تشویق ارائه تسهیلات را برای خروج مسکن از نیمه دوم ٩٥ در دستور کار خود قرار داده‌اند.

بازار نفت
ماه طلایی بازار نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا بیشترین رشد ماهانه (٧/ ١٩ درصدی) در یک سال و برنت بیشترین رشد ماهانه در ٧ سال را ثبت کرد. چشم‌انداز کاهش تولیدات شیل (کمترین سطح از اکتبر ٢٠١٤) و پیش‌بینی کاهش ٧٠٠ هزار بشکه‌ای در روز تولیدات غیراوپک طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) چشم‌انداز تضعیف سمت عرضه را می‌دهد. رشد تقاضا نیز در سال اخیر (٨/ ١ میلیون بشکه در روز) بیشترین در یک دهه اخیر بود و خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد تقاضا با حمایت بنزین و چشم‌انداز بهبود بازارهای جهانی وجود دارد. با وجود این کارشناسان معتقدند به دلیل افزایش معاملات صندوق‌های پوشش ریسک، نفت بیش از حد رشد داشته است(overshoot)؛ پایان نشست ١٦ صادرکننده بزرگ نفتی بدون نتیجه و چشم‌انداز افزایش تولیدات ایران و رقابت برای سهم بازار با عربستان، در کنار سطح بالای ذخایر نفت تداوم رشد نفت را مبهم کرده است.
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۴۳
تعداد بازدید : ۳۹۷