دیدار مقامات ایرانی با مسئولان گروه کاری اقدام مالی/ احتمال خروج بانک‌های ایران از لیست سیاه

دیدار مقامات ایرانی با مسئولان گروه کاری اقدام مالی/ احتمال خروج بانک‌های ایران از لیست سیاه
رئیس کل بانک مرکزی از مذاکرات دولت ایران با مسئولان گروه کاری اقدام مالی خبر داد و ابراز اطمینان کرد که بانک های ایرانی از لیست سیاه این گروه خارج شوند، اما وی نگفت که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری سی ان بی سی، ایران یک پیام آشکار برای موسسات مالی جهانی دارد: ما می خواهیم مجددا تجارت کنیم.
نمایندگان دولت ایران دو هفته پیش با مسئولان گروه کاری اقدام مالی دیدار کردند. این گروه یک نهاد بین المللی است که ایران را در لیست سیاه سیستم مالی جهانی قرار داده است. این اولین دیدار از این دست در طی 8 سال گذشته بود و تمایل ایران به انجام چنین رایزنی هایی احتمالا این پیام را به دنبال دارد که لغو تحریم های هسته ای آنگونه که انتظار می رفت موجب گشایش در فعالیت های اقتصادی ایران نشده است.
ولی الله سیف، در مصاحبه با سی ان بی سی ضمن افشای خبر این دیدار گفت، نمایندگان گروه کاری اقدام مالی «از اقدامات بانک ها و موسسات مالی ایرانی غافلگیر شدند» و «اینکه آنها از تغییراتی که ما در بخش بانکی مان ایجاد کرده ایم، مطلع نبودند.»
سیف ابراز اطمینان کرد که بانک های ایرانی از لیست سیاه این گروه خارج شوند، اما وی نگفت که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.
گروه کاری اقدام مالی برگزاری نشستی با مسئولان ایرانی را تایید کرده اما از اظهارنظر در خصوص محتوای این دیدار خودداری کرده است.
این گروه تنها به بیان این موضوع بسنده کرده که «گروه اقدام مالی فرآیندی را مدیریت می کند تا اطمینان حاصل کند که کشورهای جهان از استانداردهای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریزم تبعیت می کنند. این یک فرآیند سختگیرانه، غیرسیاسی، بسیار فنی و اغلب زمان بر است. ارزیابی ایران با همان معیارهای بی طرفانه ای انجام خواهد گرفت که همه کشورها با آن مورد سنجش قرار گرفته اند.»
سیف قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه این گروه را غیرمنصفانه خواند و گفت این اقدام «با واقعیت های موجود و تغییراتی که ما انجام داده ایم، همخوانی ندارد.» وی در این خصوص به اجرای قانون ضد پولشویی که 3 سال قبل به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و همچنین یک قانون جدید «مبارزه با تروریزم» که ماه گذشته مصوب شده اشاره کرد.
تایلر کولیز، از شورای ملی ایرانیان آمریکایی که حامی تعامل بیشتر با ایران است، نشست مقامات ایرانی با مسئولان گروه کاری اقدام مالی را یک «گام مهم» خواند، اما تصریح کرد که تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا «بر وضعیت ایران در لیست گروه اقدام مالی تاثیر گذار است.»
کولیز و گروهش حامی اقدامات دولت اوباما برای یافتن راهی جهت دسترسی ایران به دارایی هایش هستند و معتقدند این راهی است که دولت آمریکا از طریق آن به تعهداتش بر اساس برجام عمل می کند و منافعی نیز برای ایران دارد.
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۰۵
تعداد بازدید : ۵۷۴