روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
غلبه شرایط انتظاری در بازار
دیروز شاخص کل بورس با افت ٠٣/ ٠ درصدی همراه شد و برای دهمین روز متوالی در کانال ٧٨ هزار واحدی باقی ماند. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد معامله‌گران در حالت انتظاری برای نشانه‌های تغییر واقعی در بورس هستند؛ امری که میانگین اندازه تغییرات روزانه شاخص طی ١٠روز اخیر را به ١/ ٠ درصد رسانده است. روز گذشته، از ٣٧ گروه صنعتی، شاخص ١٩ صنعت نزولی و ١٨ گروه صعودی شدند. در ساعات ابتدایی معاملات با اینکه شاهد فشار نمادهای منفی بر شاخص بودیم، اما بازگشایی نماد «اخابر» بخش زیادی از افت را جبران کرد. اخبار مثبت در زمینه افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت (هرچند در عمل تاثیر زیادی بر سودآوری این شرکت ندارد)، رشد نماد را با هجوم خریداران حقیقی رقم زد. در روزهای آتی در صورتی که محرکی جدی وارد بازار نشود، تداوم روند کم تحرک شاخص دور از انتظار نیست.

بازار ارز
دلار در کمترین سطح ٩٥
دیروز هر دلار آمریکا با افت ٥ تومانی به نرخ ٣٤٥٥ تومان (کمترین سطح در سال جاری) معامله شد؛ از ابتدای سال جاری به دلیل حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار، شاهد حمایت کف ٣٤٦٠ تومانی از دلار بودیم؛ به‌صورتی که پیش تر با شکستن کف مزبور با شناسایی کف توسط معامله‌گران، تقاضا افزایش پیدا می‌کرد. دیروز اما، توقف دلار پایین تر از سطح یادشده، بر غلبه شرایط احتیاطی میان معامله‌گران اشاره دارد. با وجود حمایت عوامل بنیادین طی هفته‌های اخیر شاهد مقاومت شدید سقف ٣٥٠٠ تومانی دلار نیز بودیم؛ بنابراین عدم توانایی دلار برای عبور پایدار از سطح مزبور، انتظار برای تشدید روند کاهشی را تقویت کرده است. این عامل در کنار انتظارات برای تک‌نرخی کردن ارز با توجه به اختلاف ٤٠٠ تومانی نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای عامل دیگر غلبه احتیاط در بازار ارز است.

بازار سکه
تردید سکه به حمایت عوامل اثرگذار
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت ٢ هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و ٤٨ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته نرخ دلار به کمترین سطح در سال جاری رسید. عدم حمایت کف ٣٤٦٠ تومانی (بر خلاف روند فروردین و اردیبهشت) انتظارات برای تشدید روند نزولی نرخ دلار را تقویت کرد و شرایط احتیاطی را در این بازار رقم زده است، اما در روزهای اخیر شاهد حمایت طلای جهانی از قیمت سکه بودیم. قیمت اونس طلای جهانی روز جمعه در بالاترین سطح در ١٥ ماه اخیر قرار گرفت، اما همچنان تردیدهایی در مورد پایداری رشد طلای جهانی در میان مدت وجود دارد؛ بنابراین، تردیدها به حمایت بازارهای اثرگذار دومین روز تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را رقم زد.

بازار طلای جهانی
تداوم خوش‌بینی به اونس
هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی و ماهانه ٩/ ٤ درصدی همراه شد. افت شاخص دلار و رشد قیمت نقره (بیشترین رشد ماهانه از ژانویه ٢٠١٣) اونس را به بیشترین سطح در ١٥ ماه اخیر رساند. صورتجلسه نشست فدرال رزرو بر کند شدن رشد اقتصادی اشاره داشت؛ این عامل در کنار آمارهای نامناسب اقتصادی این کشور به ویژه تولید ناخالص داخلی (رسیدن به کمترین سطح در ٢ سال گذشته) و رشد ارزش ین عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنان سیگنال‌های دوگانه از اقتصاد آمریکا ارائه می‌شود؛ با وجود افت فضای کسب و کار، بازار مسکن و اشتغال این کشور مناسب است؛ بنابراین آمارها شامل آمار اشتغال و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای می‌تواند تصویر روشن تری از روند افزایش نرخ بهره این کشور ارائه دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ٢١ کارشناس) ١٥کارشناس روند صعودی و ٥ کارشناس روند نزولی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن
سیگنال‌های فاز پیش رونق
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣(تسه٩٣١٢) با رشد ٢/ ١ درصدی به قیمت ٧٨ هزار و ٢٢٤ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی محرک‌های سمت تقاضا وجود دارد؛ اما از آنجا‌که رشد «تسه»ها افزایش نرخ سود و هزینه وام را به دنبال دارد، شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها هستیم. با این وجود، میانگین «تسه»ها در سال جاری ٤/ ٨ درصد نسبت به میانگین تابستان (فصل رونق) رشد داشته است؛ امری که نشان‌دهنده رشد تقاضا است. اقدامات دولت برای خروج مسکن از رکود در سال ٩٥ و نشانه‌های پیش رونق (رشد ٤/ ٢٠ درصدی معاملات) سیگنال‌های افزایش تقاضای «تسه»ها است. بنابراین در صورتی که عرضه همراستا با تقاضا حرکت نکند، می‌تواند قیمت «تسه»ها و نرخ سود وام را بالاتر ببرد. بنابراین ارائه تسهیلات از طریق اوراق از سوی سایر بانک‌ها با تقویت سمت عرضه می‌تواند قیمت «تسه»ها و نرخ سود وام را تعدیل کند.

بازار نفت
چشم‌انداز کاهش مازاد عرضه
در پایان آوریل، هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ٥ درصدی و رشد ماهانه ٢٠ درصدی همراه شد. افت شاخص دلار و چشم انداز تقویت عوامل بنیادین در میان مدت، قیمت نفت را روز جمعه در بالاترین سطح در ٦ ماه اخیر قرار داد. در هفته‌های اخیر اختلالات عرضه در کویت و نیجریه نیز عامل دیگر حمایت از نفت شد. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به افت ٤٠ درصدی سرمایه‌گذاری‌های نفتی در ٢ سال اخیر، در گزارشی کاهش بیش از ٧٠٠ هزار بشکه در روز (بیشترین میزان در٢٠ سال اخیر) تولیدات غیراوپک را در سال جاری پیش‌بینی کرد. فاتح بیرول، رئیس این سازمان اشاره کرد در صورت مناسب بودن وضعیت اقتصاد جهانی، بازگشت تعادل به بازار نفت از سال ٢٠١٧ دور از انتظار نیست؛ اما تداوم کاهش سرمایه‌گذاری‌های نفتی برای سومین سال متوالی می‌تواند با اختلالات سمت عرضه نوسانات نفت را تشدید کند.
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۵۳۷