بهانه تراشی هندی‌ها برای نپرداختن ۶.۵ میلیارد دلار طلب نفتی ایران

بهانه تراشی هندی‌ها برای نپرداختن ۶.۵ میلیارد دلار طلب نفتی ایران
با وجود اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بهانه تراشی هندی ها برای پرداخت طلب نفتی ۶.۵ میلیارد دلاری ایران ادامه دارد و مقامات هندی می گویند آماده تسویه این مبلغ در زودترین زمان ممکن هستند به شرطی که ابهامات موجود در زمینه کانال پرداخت این پول برطرف شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ان دی تی وی، هند که علاقمند به افزایش تعامل با بخش هیدروکربنی ایران است، به تهران اعلام کرد که آماده تسویه بدهی نفتی 6.5 میلیارد دلاری خود به این کشور در زودترین زمان ممکن است، به شرطی که ابهامات موجود در زمینه کانال پرداخت این پول برطرف شود.
این پیام در شرایطی به تهران ارسال شده که احتمالا نارندرا مودی، نخست وزیر هند اواخر ماه جاری میلادی به تهران سفر خواهد کرد.
منابع دولتی گفتند، مجموعه ای از رایزنی ها در سطوح مختلف در تهران و دهلی صورت گرفته و دو طرف به حل این مسئله در آینده نزدیک اطمینان دارند.
این منابع گفتند: «ما در حال کار بر روی تسویه بدهی ها به ایران هستیم و امیدواریم که این مسئله به زودی حل و فصل شود.»
به دنبال لغو تحریم های غرب علیه ایران در ماه ژانویه، ایران سیستم دریافت نیمی از پول نفت خود به روپیه را که در 3 سال گذشته از آن استفاده می کرد، کنار گذاشته و اصرار دارد که پول نفت فروخته شده به هند باید به یورو پرداخت شود.
ایران همچنین حمل رایگان نفت برای پالایشگاه های هندی را متوقف کرده است.
مقامات هندی گفتند، با وجود لغو تحریم های غرب علیه ایران، همچنان مشکلاتی در زمینه کانال های بانکی وجود دارد و انجام تراکنش ها به صورت عادی هنوز امکان پذیر نشده است.
پالایشگاه هایی نظیر اسار اویل و مانگالور حدود 6.5 میلیارد دلار به ایران بدهکارند.
از فوریه 2013، پالایشگاه های هندی 45 درصد پول ایران را به صورت روپیه نظر بانک یو سی او سپرده گذاری کرده اند.
مابقی پول نفت ایران به دلیل نهایی نشدن مکانیزم پرداخت، همچنان نزد پالایشگاه های هندی است.
دهلی نو قصد دارد با افزایش واردات نفت و احتمالا گاز طبیعی از ایران، مناسبات خود با این کشور را گسترش دهد. دهلی نو همچنین خواستار برخورداری از حق توسعه میدان گازی فرزاد ب در خلیج فارس است که قبلا توسط شرکت او وی ال هند کشف شده است.
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۳۸
تعداد بازدید : ۴۴۹