شرط هند برای تسویه بدهی نفتی ایران

رسانه‌های هندی به نقل از مقامات این کشور گزارش دادند هند به ایران اعلام کرده که آماده است بدهی حدود 6.5میلیارد دلار بدهی خود بابت واردات نفت را سریع‌تر پرداخت کند، البته به شرطی که درباره کانال پرداخت شفافیت وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری اکونومیک تایمز نوشت: با وجود اینکه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند قرار است ماه جاری به ایران سفر کند، این پیام به ایران منتقل شده است. منابع دولتی اظهار کرده‌اند مذاکراتی در سطوح مختلف در دهلی نو و تهران در جریان است و دو طرف مطمئن هستند که مسئله پرداخت بدهی به‌زودی حل می‌شود.

ایران پس از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی در ماه ژانویه، به سیستم سه‌ساله دریافت پول فروش نفت به روپیه پایان داد و خواستار دریافت پول فروش نفت به پالایشگاه‌های هندی به روپیه شد. به گفته منابع دولتی، اگرچه تحریم‌های غربی علیه ایران برداشته شده‌اند، اما همچنان مشکلاتی در کانال‌های بانکی وجود دارد که باعث شده پرداخت‌ها همچنان امکان‌پذیر نباشد.

پالایشگاه‌هایی مانند اسار اویل و شرکت پالایشگاه و پتروشیمی مانگلور (MPRL) حدود 6.5میلیارد دلار بدهی به ایران دارند. پس از اینکه آمریکا و قدرت‌های غربی با هدف تحت فشار قرار دادن تهران برای رها کردن برنامه هسته‌ای خود در سال 2011 کانال‌های پرداخت پول را مسدود کردند، بانک مرکزی هند پرداخت پول به ایران از طریق ترکیه را تسهیل کرد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و سوشمیتا سواراج، وزیر خارجه هند ماه گذشته به ایران سفر کردند و در این سفر به مقامات ایرانی اعلام کردند که هند مایل است حضورش در بخش نفت و گاز این کشور را افزایش دهد. مسئله بدهی‌های معوقه هم در این دیدارها مطرح و بررسی شد. وزیر خارجه هند در این دیدار به دولت ایران اعلام کرد که هند مایل است در جوینت ونچرهای صنایع نفت و گاز ایران حضور داشته باشد.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۸:۵۴
تعداد بازدید : ۴۸۰