واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه لاوان در آستانه بهره‌برداری

واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه لاوان در آستانه بهره‌برداری
مدیرعامل پالایشگاه لاوان از راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک به منظور ارتقای کیفیت بنزین پالایشگاه لاوان در نیمه نخست امسال خبر داد.
  • محمدعلی اخباری در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: با راه‌اندازی این واحد، میزان بنزین پالایشگاه از دو میلیون و یکصد هزار لیتر به دو میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر افزایش خواهد یافت.

    وی افزود: به تازگی کاتالیست واحد تصفیه هیدروژنی و ایزومریزاسیون نفتای سبک طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه لاوان دریافت شده و در حال بارگیری است که با بارگیری کاتالیست این واحد، بنزین پالایشگاه لاوان نیز شرائط و کیفیت بنزین یورو ٤ را پیدا می‌کند.

    اخباری،  ادامه داد: واحد تبدیل کاتالیستی با ظرفیت ٦ هزار و ٢٥٠ بشکه در روز طراحی شده که  خوراک این واحد از واحد تقطیر تأمین می‌‌شود.

    وی، با بیان این که پلاتفرمیت با عدد اکتان ٩٥ ، گاز مایع و نفتای سبک تصفیه شده از جمله محصولات این واحد است، افزود: در طراحی واحد تبدیل کاتالیستی ، ظرفیت واحد تصفیه نفتا به گونه‌ ای در نظر گرفته شده که قادر به تصفیه کل برش نفتای تولیدی واحد تقطیر شامل مجموعه‌‌ای از برش LSRG و HSRG باشد.

    به گفته مدیرعامل پالایشگاه لاوان ، نفتای سبک جدا شده از خوراک واحد تبدیل کاتالیستی با محصول پلاتفرمیت این واحد ممزوج شده و بنزین معمولی بدون سرب تولید می‌شود.

    از طرفی، احداث واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک نیز به دلیل نیاز نداشتن به تصفیه خوراک آن تسهیل شده است.

    وی اعلام کرد: همه مراحل طراحی بنیادی و تفصیلی و همچنین خرید یا ساخت برخی  دستگاهها نظیر برجها و کوره ، نصب سیستم کنترل گسترده (DCS) و نصب همه تجهیزات به دست کارکنان شرکتهای پالایش نفت لاوان و شیراز انجام شده است که امیدواریم تا پایان نیمه اول امسال به بهره‌برداری برسد.

    وی یادآور شد: در واحد تبدیل کاتالیستی پالایشگاه لاوان ، به کارگیری برج Splitter به جای برج Stripper  نخستین بار انجام شده است که هدف از قراردادن برج Splitter ، جدا کردن نفتای سبک و نفتای سنگین از یکدیگر بوده ، به گونه‌ای که نقطه جوش اولیه (IBP) خوراک در این برج تنظیم شود .

    اخباری، همچنین ظرفیت واحد تقطیر نفت خام را ٥٥ هزار بشکه در روز  اعلام کرد و گفت: از این میزان ٢٠ هزار بشکه مربوط به میعانات و مابقی، نفت خام است.

    در ادامه این گفتگو مدیرعامل پالایشگاه لاوان ، در خصوص وقوع حادثه بهمن‌ماه پارسال در این پالایشگاه گفت: نشت گاز یکی از اتصالات کمپرسورهای واحد بهبود کیفیت گازوییل موجب حادثه آتش‌سوزی در این واحد پالایشگاهی شد که دو هفته بعد این کمپرسور تعمیر و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

    وی ادامه داد: دلیل اصلی حادثه مشکلات فنی در یکی از اتصالات کمپرسور بوده که شرکت هندی سازنده این کمپرسور پاسخگوی مشکل فنی بود و اقدام به تعمیر و راه‌اندازی مجدد آن کرد.

    اخباری، با یادآوری این که واحد گازوییل‌سازی پالایشگاه لاوان با اجرای طرح جدید بهبود کیفیت می یابد گفت: ظرفیت تولید به روزانه دو میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر گازوییل با استاندارد یورو ٤ و حدود ۵۶۰ هزار لیتر بنزین هواپیما افزایش می‌یابد.

    وی، با بیان این که هم اکنون همه واحدهای پالایشگاه لاوان بدون هیچ‌ مشکلی در مدار تولید قرار دارند، خاطرنشان کرد: پالایشگاه نفت لاوان از ظرفیت اسمی حدود ۶۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی برخوردار است و خوراک نفت خام این پالایشگاه در جزیره لاوان از میدانهای نفت دریایی سلمان، رشادت، بلال و رسالت تأمین می‌شود.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۵۵۵