روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

رفت و برگشت سهام در آرامش شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت (١٣/ ٠ درصدی) همراه شد. روز گذشته تداوم شرایط فرسایشی در ابتدای معاملات شاخص را با روند نزولی همراه کرد؛ اما در ادامه، اخبار افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی نماد «خاور» (با وجود تاثیر اندک در عوامل بنیادی) رشد این نماد را به همراه داشت. با وجود اینکه در روزهای اخیر معامله‌گران میان نمادهای خودرویی تفکیک قائل می‌شدند، اما روز گذشته مجددا حرکت دسته‌جمعی این نمادها رقم خورد؛ برای مثال نماد «خودرو» در ابتدای معاملات در کمترین قیمت بازه روزانه (منفی ٥ درصد) معامله می‌شد، اما معاملات را نزدیک به بیشترین بازه مجاز روزانه و با صف خرید به پایان رساند. بنابراین، در شرایطی که روند مشخصی در بازار حاکم نیست و ارزش معاملات کاهش یافته است، نوسان‌گیری در سهام، به ویژه کوچک‌ترها برای بسیاری از فعالان بورس جذابیت پیدا کرده است.

 
حرکت کم‌نوسان دلار نزدیک به کف
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ٢ تومانی به نرخ ٣٤٥٧ تومان معامله شد. در پایان معاملات روز یکشنبه نرخ دلار در پایین‌ترین سطح در سال جاری (٣٤٥٥ تومان) قرار گرفت. بنابراین روز دوشنبه، با توجه به حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار، معامله‌گران ارز با شناسایی کف قیمتی، تقاضا را افزایش دادند؛ به‌صورتی که نرخ دلار تا سطح ٣٤٦٤ تومان رسید، اما در ادامه رشد قیمت اونس طلای جهانی مانع از رشد نرخ دلار شد؛ افزایش قیمت اونس طلای جهانی و لمس مرز روانی ١٣٠٠ دلاری، چشم انداز رشد قیمت سکه را تقویت کرد، بنابراین با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، معامله‌گران سکه اقدام به افزایش عرضه ارز کردند. تداوم رشد قیمت سکه می‌تواند عامل تشدید فشار بر نرخ ارز شود؛ اما حمایت عوامل بنیادین افت شدید نرخ دلار را دور از انتظار کرده است.
 
تعمیق حباب منفی سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی همراه شد. با وجود رشد اندک نرخ دلار و رشد قیمت اونس طلای جهانی شاهد افت هزار تومانی قیمت سکه بودیم. روز گذشته افت شاخص دلار (قرار گرفتن در کمترین سطح در ٨ ماه گذشته) همچنین بازگشت تردیدها نسبت به رشد اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس شد؛ به این ترتیب اونس مرز روانی ١٣٠٠ دلاری را لمس کرد، اما همچنان تردیدهایی در مورد پایداری رشد اخیر اونس و ثبات بالای سطح مزبور وجود دارد. در بازار ارز نیز با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، شاهد افزایش عرضه ارز توسط معامله‌گران بودیم. با وجود این نرخ دلار بالاتر از کف سال جاری (٣٤٥٥ تومانی) متوقف شد. بنابراین تردیدها نسبت به حمایت بازارهای اثرگذار از سکه باعث تعمیق حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.
 
ورود اونس به کانال ١٣٠٠ دلار
دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلای جهانی به قیمت ١٣٠٠ دلار معامله شد. افت شاخص دلار و رسیدن آن به کمترین سطح در ٨ ماه گذشته، برای ششمین روز متوالی اونس را با رشد همراه کرد. اجتناب بانک مرکزی ژاپن برای تشدید سیاست‌های انبساطی ارزش ین را نزدیک به بالاترین سطح در ١٨ ماه گذشته قرار داد؛ بنابراین افزایش ارزش ین، همچنین سیگنال‌های فدرال رزرو برای کند شدن روند افزایش نرخ بهره و آمارهای نامناسب اقتصادی این کشور عوامل فشار بر شاخص دلار هستند. علاوه بر این روز گذشته افت ٣ درصدی بازار سهام ژاپن و روند نزولی بازارهای سهام اروپا نیز عامل حمایت از اونس شدند. همچنان چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی و روند افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد؛ آمار اشتغال این هفته می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد.
 
سیگنال‌های رشد تقاضای «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣ (تسه٩٣١٢) با رشد ٦/ ٠ درصدی به قیمت ٧٨ هزار و ٦٧٠ تومان معامله شدند. همچنان شاهد تداوم بنابر این روند کم نوسان این اوراق هستیم؛ نرخ سود واقعی وام ٢٢ درصد است؛ بنابر این روند نزولی نرخ تورم، تردیدهایی برای توجیه‌پذیری وام به وجود آورده است؛ با توجه به افزایش نرخ سود با افزایش قیمت «تسه»ها، بیش از یک ماه شاهد مقاومت سطح ٨٠ هزار تومانی در برابر «تسه»ها بودیم. اما سیگنال‌های افزایش تقاضا و نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، می‌تواند از «تسه»ها حمایت کند؛ افزایش ١٢ درصدی سهم تسهیلات خرید مسکن نسبت به سال گذشته در کنار رشد حجم و قیمت معاملات مسکن از ابتدای سال جاری نشانه‌های وارد شدن مسکن به فاز پیش‌رونق هستند؛ امری که در کنار سایر اقدامات دولت چشم‌انداز خروج مسکن از رکود در سال ٩٥ را تقویت کرده است.
 
فشار حجم تولیدات اوپک بر نفت
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٧/ ٤٥ دلار معامله شد. افزایش تولیدات اوپک عامل فشار بر قیمت نفت بود، اما افت شاخص دلار و تداوم خوش‌بینی‌ها نسبت به کاهش تولیدات غیراوپک مانع از افت شدید نفت شد. همچنین روز گذشته تعطیلی اکثر بازارهای سهام آسیا و انگلیس حجم معاملات را کم کرده بود؛ در ماه آوریل رشد صادرات نفت عراق و روسیه را شاهد بودیم. تولیدات اوپک نیز (٢١٧/ ٣٣ میلیون بشکه در آوریل) با رشد ٤٨٤ هزار بشکه در روز (بیشترین رشد ثبت شده از ١٩٨٩) همراه شد؛ علاوه بر این آمارهای نه چندان مناسب اقتصادی اکثر اقتصادهای بزرگ مجددا تردیدها نسبت به چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را پررنگ کرده است. با وجود این انتظار می‌رود چشم‌انداز کاهش ٧٠٠ هزار بشکه‌ای تولیدات غیراوپک کف قیمتی بالاتر از سطوح گذشته برای نفت ایجاد کند.
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۱۲
تعداد بازدید : ۵۸۷