خط لوله نفت امارات برای دور زدن تنگه هرمز ژوئن افتتاح می‌شود

خط لوله نفت امارات برای دور زدن تنگه هرمز ژوئن افتتاح می‌شود
حاکم فجیره در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: خط لوله در حال احداث امارات برای دور زدن تنگه هرمز در ماه ژوئن عملیاتی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، شیخ حمد بن محمد الشرقی حاکم فجیره گفت: این خط لوله در ماه ژوئن افتتاح خواهد شد. این خط لوله بخش اعظم نفت این کشور را از ترمینال‌های ساحل شرقی و بدون عبور از تنگه هرمز انتقال می‌دهد.

احداث این خط لوله 360 کیلومتری در سال 2008 شروع شده است.

شیخ حمد افزود: ظرفیت اولیه این خط لوله 1.5 میلیون بشکه در روز است که به 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. ظرفیت کنونی تولید نفت امارات حدود 2.5 میلیون بشکه در روز است.

خط لوله حبشان ـ فجیره نفت تولیدی میادین ابوظبی در خلیج فارس را به فجیره در خلیج عمان انتقال خواهد داد.

علاوه بر صادرات امارات و ایران، تمام صادرات نفتی بحرین، کویت و قطر از طریق تنگه هرمز صورت می‌گیرد. عراق نیز بخش اعظم صادرات خود را از طریق بنادر خلیج فارس انجام می‌دهد.

عربستان سعودی در حال حاضر بیشتر نفت خود را از طریق ترمینال‌های موجود در خلیج فارس صادر می‌کند، ولی این کشور می‌تواند بخش اعظم نفت صادراتی خود را به ترمینال‌های دریای احمر منتقل کند.

شیخ حمد در عین حال احتمال مسدود شدن این تنگه را کم اهمیت جلوه داد.

وی ابراز امیدواری کرد که این خط لوله جدید اهمیت ژئوپلتیک فجیره را که در تقاطع مسیرهای دریایی شرق و غرب قرار دارد افزایش دهد.

۸ خرداد ۱۳۹۱ ۲۱:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۰۰۷