آغاز صادرات بنزین پالایشگاهی از سال آینده

آغاز صادرات بنزین پالایشگاهی از سال آینده
معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید بنزین به 85 میلیون لیتر از آغاز صادرات بنزین پالایشگاهی توسط ایران تا سال آینده خبر داد و گفت: توقف ساخت پالایشگاه‌های جدید نفت صحت ندارد.
علیرضا ضیغمی در یک نشست خبری با اشاره به برنامه وزارت نفت برای متنوع سازی سبد خوراک پالایشگاههای نفت گفت: بر این اساس ساخت پالایشگاههایی با خوراک میعانات گازی، نفت سنگین و نفت فوق سنگین در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه در حال حاضر ساخت یک پالایشگاه 360 هزار بشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس و پالایشگاه 300 هزار بشکه ای نفت فوق سنگین هرمز در منطقه بندر عباس در حال انجام است، تصریح کرد: در مجموع در برنامه پنجم توسعه باید 7 پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی با مشارکت بخش خصوصی ساخته خواهد شد.
 
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه بر اساس توافق مجلس و دولت باید سهم وزارت نفت در ساخت پالایشگاه جدید 20 درصد باشد، اظهار داشت: هم اکنون برخی از شرکت های خصوصی در ساخت پالایشگاههای ستاره خلیج فارس، هرمز، آناهیتای کرمانشاه و خوزستان مشارکت می کنند.
 
این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت تولید فرآورده های نفتی در ایران 235 میلیون لیتر در روز است بیان کرد: با ساخت پالایشگاههای جدید و تکمیل طرح توسعه پالایشگاههای موجود، ظرفیت تولید فرآورده های نفتی با افزایش سه برابری به حدود 750 میلیون لیتر افزایش می یابد.
 
وی همچنین از آغاز شمارش معکوس برای طرح های بنزین سازی و توسعه پالایشگاههای نفت موجود در سال جاری خبر داد و افزود: پیش بینی می شود تا اسفند ماه امسال 10 میلیون لیتبر به ظرفیت تولید بنزین ایران اضافه شود.
 
به گفته ضیغمی درمجموع با بهره برداری از طرح های بنزین سازی پالایشگاهها 12.8 میلیون لیتر و راه اندازی طرح توسعه و بهینه سازی این پالایشگاهها 26 میلیون لیتر در روز به ظرفیت تولید بنزین ایران اضافه خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه سال آینده با بهر برداری از پروژه های در دست اقدام در مجموع ظرفیت تولید بنزین ایران به 85 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد بیان کرد: در مجموع برای ساخت یک پالایشگاه نفت سنگین به 5 میلیارد دلار و ایجاد یک پالایشگاه نفت سبک به 2.5 تا 3 میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم.
 
افزایش قیمت تمام شده بنزین در ایران
 
مدیر عامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی با یادآوری اینکه در حال حاضر ایران نفت سفید، گازوئیل و نفت کوره را به کشورهای همسایه صادر می کند، گفت: با بهره برداری از طرح های پالایشگاهی ایران رسما به باشگاه صادرکنندگان بنزین وارد می شود.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم زمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها فروش نفت خام به پالایشگاهها با 5 درصد تخفیف معادل 95 درصد فوب خلیج فارس انجام می گیرد یادآور شد: در سال گذشته در مجموع حدود 31 میلیارد دلار یارانه برای مصرف فرآورده های نفتی توسط دولت اختصاص یافته است.
 
این مقام مسئول درباره قیمت فروش بنزین در بازار فوب خلیج فارس با تاکید بر اینکه در حال حاضر هزینه حمل و نقل دریایی، بارگیری و توزیه هر یک لیتر بنزین 120 تومان هزینه به همراه دارد، تبیین کرد: در هفته گذشته هر لیتر بنزین در بازار فوب خلیج فارس حدود 830 تومان معامله شده است.
 
به گفته مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی د مجموع هم اکنون هزینه تمام شده عرضه هر یک لیتر بنزین به 950 تومان افزایش یافته است.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یاداوری اینکه با وجود اصلاح قیمتها در شرایط فعلی ایران و ونزوئلا ارزان ترین بنزین را در بین 170 کشور جهان عرضه می کنند، بیان کرد: در شرایط فعلی کشور آفریقایی اریتره با عرضه 2530 تومان و اسلواکی با عرضه 1680 تومان بالاترین قیمت فروش به ترتیب بنزین و گازوئیل را در سطح جهان در اختیار دارند.
۱۲ دی ۱۳۸۹ ۱۵:۳۵
مهر |
تعداد بازدید : ۱,۲۶۰