تشکیل کمیته بررسی شکایت مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی

صنایع پایین دستی همچنان قربانی می‌شوند

کیفیت نامناسب مواد اولیه‌ای که مجتمع‌های پتروشــیمی در اختیــار تولید‌کنندگان قرار می‌دهند، نارضایتی این تولیدگنندگان را که صنایع پایین دستی نامیده می‌شود، را در پی داشته است. مدیران صنایع پایین دستی معتقدند که پتروشیمی‌ها هرگز در پی جلب رضایت از طریق بهبود کیفیت مواد تولیدی نبوده‌اند و اعتراض‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. به همین دلیل هم تشکیل هر نوع کمیته برای رسیدگی به این قبیل از شکایت‌ها را عبث و بیهوده می‌دانند.

این در حالی است که انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در راستای جلب نظر صنایع پایین دستی پتروشـیمی کمیته‌هـــای مختلفی براساس نوع محصول پتروشیمی تشکیل داده و از مصرف‌کنندگان خواسته است تا در صورت مشاهده کیفیت پایین به این انجمن اطلاع دهند و اعتراض خود را ثبت کنند.

5772632634735835832613515136236247345783583582357244

احمد مهدوی، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره تشکیل کمیته‌های بررسی شـکایت مصرف‌کننـدگان محصولات پتروشیمی به «فرصت امروز» می‌گوید: «اگر واحدهای فعال در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی کوچک‌ترین بحثی در مورد کیفیت محصولات دریافتی دارند می‌توانند محصول مورد نظر را برگشت بزنند. در حال حاضر، کمیته‌هایی در مورد محصولات مختلف پتروشیمی مثل پ پ، پی وی سی، پلی اتیلن و شیمیایی‌ها تشکیل شده و به شکایت مصرف‌کنندگان در محل واحد مربوط رسیدگی می‌کنند و همواره حق به مشتری داده می‌شود تا دغدغه‌ او برطرف شود.»

وی با بیان اینکه اگرشکایت به حق باشد، پس از برآورد این خسارت جبران خواهد شد و فرآیند تولید نیز اصلاح می‌شود، می‌افزاید: «باید تولیدکنندگان محصولات پایین دستی همانند محصولات صادراتی نیاز داخل را با محصولات باکیفیت تامین کنند. انجمن به دنبال جلب رضایت فعالان در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است و می‌خواهیم اطمینان دهیم که محصول بی‌کیفیت به‌عنوان محصول باکیفیت به آنها عرضه نخواهد شد.»

این در حالی‌است که مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی نه تنها از این کمیته اطلاعی ندارند، بلکه حتی نسبت به تشکیل آن نیز امیدوار نیستند و بر این باورند که این فعالیت‌ها نمی‌تواند موثر باشد.

نصرالله رضازاده طرفی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنعت پلاستیک با اشاره به اینکه باید میان مصرف‌کننده و تولید‌کننده تعامل وجود داشته باشد، ‌به «فرصت امروز» می‌گوید: «شرایط کشور به‌گونه‌ای نیست که صنایع بالادست پتروشیمی در کشور تابع خواسته و نیاز صنایع پایین دست باشد؛ از این رو خواسته این بخش برای بخش بالادستی اهمیتی ندارد. در حال حاضر محصولات صنایع بالادست پتروشیمی صادر می‌شود و بخش باقی مانده نیز با هر کیفیتی که باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر مصرف‌کننده به کیفیت اعتراض کند، از دریافت همین محصول بی‌کیفیت نیز ممنوع خواهد شد.»

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته در انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی با هدف بررسی شکایت مصرف‌کنندگان اگرچه لازم است اما نمی‌تواند موثر باشد و ما از تشکیل آن نیز بی‌خبریم، می‌افزاید: «چه تضمینی وجود دارد که این کمیته به بهبود کیفیت کالا منجر شود و اقدامات انجمن به سرانجام برسد. در این کمیته باید نماینده صنایع پایین‌دستی حضور داشته باشد، در غیر‌این صورت نمی‌توان انتظار داشت شکایت مصرف‌کننده سرانجامی داشته باشد.»

صنایع پایین‌دستی علاوه بر مواجه شدن با عدم تامین خوراک مورد نیاز از واحدهای پتروشیمی و حتی بورس، نگران کیفیت این محصول نیز هستند و بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند و درخواست داشته‌اند که مشکل حل شود.

مجید غیاثی، مدیرعامل شرکت وینو پلاستیک با اشاره به اینکه به دلیل عرضه محصولات با کیفیت پایین بارها اعتراض خود را به انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی و مجتمع‌هایی پتروشیمی اعلام کرده‌ایم، به «فرصت امروز» می‌گوید: «با وجود گلایه و اعتراض هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است، حتی مجتمع‌های پتروشیمی با ما همکاری نمی‌کنند، در حالی که کیفیت پایین محصولات مشکلات متعددی را برای ما ایجاد کرده است.»

وی بــا بیــان اینکه مجتمع‌های پتروشیمی از جایگاه مطمئنی برخوردارند، از این رو نگرانی از بابت اعتراض و حتی شکایت مصرف‌کنندگان ندارند می‌افزاید: «بارها گروه‌های فنی مجتمع‌های پتروشیمی برای بررسی اعتراض ما آمدند و حتی این اعتراض را تایید کرده‌اند، اما هرگز خروجی برای ما نداشته است. شکایت ما از جایگاه حقوقی بررسی شد و دادگاه نیز به نفع ما حکم داد اما احکام اجرایی نشد، از این رو امیدی نداریم که تشکیل کمیته در انجمن کارفرمایی نیز بتواند مشکلات ما را در بهبود کیفیت محصولات برطرف کند.»

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۱۸
تعداد بازدید : ۹۱۷