گله وزیر نفت از خود و همکارانش

گله وزیر نفت از خود و همکارانش
با افزایش یک درصد از ضریب برداشت نفت خام کشور شش میلیارد بشکه بر تولید نفت کشور افزوده خواهد شد که درآمد حاصل از آن شش برابر بودجه فعلی و شش برابر تولید کنونی نفت کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی در مراسم آغاز به کار اولین کنسرسیوم دانشگاهی برداشت از مخازن نفت و گاز کشور گفت: مهمترین طرحی که در این وزارتخانه باید عملی شود طرح ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور است.

وی با اشاره به ویژگی مخازن نفتی ایران و حجم نفت درجای کشور گفت: این دو مورد عملی شدن افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت وگاز کشور را اجباری می‌کند.

وی با اشاره به این که در سال‌های گذشته در زمینه ازدیاد برداشت اقدام خاصی صورت نگرفته و بسترهای مورد نیاز برای این کار فراهم نشده است، گفت: در حال حاضر متوسط ضریب برداشت از مخازن نفتی 25 درصد است و باید این عدد به رقم 38 تا 40 درصد که متوسط ضریب برداشت جهانی است افزایش یابد.

وزیر نفت با بیان این‌که در برنامه‌ پنج ساله پنجم توسعه برای هر سال تنها یک درصد افزایش ضریب برداشت در نظر گرفته شده است گفت: این عدد کافی نیست و باید ضریب برداشت از مخازن نفتی کشور به بیش تر از متوسط جهانی برسد.

به گفته قاسمی برای انجام چنین کاری باید ارتباط بین وزارت نفت و دانشگاه‌های کشور با یک برنامه ریزی دقیق و منظم، منسجم شود.

وی با اشاره به این‌که سایر کشورها نیز در زمینه افزایش ضریب برداشت در حال انجام فعالیت هستند، گفت: کشور عربستان با شرکت نفتی ساینوپک چین برای افزایش ضریب برداشت میادین خود یک قرارداد امضا کرده‌اند.

وزیر نفت با اظهار این که چاه‌های زیادی در کشور دچار مشکل هستند،‌ گفت: تولید برخی از چاه‌ها رو به سقوط است ضمن این‌که ده‌ها چاه مرده نیز وجود دارد که نیازمند به کارگیری روش‌های جدید برداشت هستند.

قاسمی با اشاره به کنسرسیوم دانشگاهی افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت و گاز کشور گفت: این کنسرسیوم می‌تواند هابی برای کل دانشگاه‌های کشور در زمینه تحقیق و پژوهش در مورد افزایش ضریب برداشت باشد.

وی با گله از خود و همکارانش در مورد روند کند فعالیت‌ها در مورد افزایش ضریب برداشت، گفت: باید در این زمینه سرعت بیشتری به کارها بدهیم.

وزیر نفت از میدان فردوسی به عنوان یک میدان دارای نفت فوق سنگین یاد کرد ویادآور شد: نفت درجای این میدان 34 میلیارد بشکه است که با روش‌های کنونی تنها می‌توان هشت درصد آن را برداشت کرد. براین اساس باید به دنبال راه‌های جدیدی برای افزایش برداشت از این میادین بود.

۸ خرداد ۱۳۹۱ ۲۱:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۰۵۵