افزایش صادرات گازوئیل منوط به افزایش تولید گاز از پارس‌جنوبی

افزایش صادرات گازوئیل منوط به افزایش تولید گاز از پارس‌جنوبی
معاون وزیر نفت با اشاره به تولیدی‌شدن برخی از فاز‌های میدان گازی پارسی جنوبی در سال جاری گفت: با افزایش تولید گاز کشور ظرفیت صادرات گازوئیل هم افزایش می‌یابد.
علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این‌که افزایش تولید گازوئیل آن چنانی در آینده نخواهیم داشت، گفت: در صورت تولیدی‌شدن فاز‌های در حال توسعه‌ میدان گازی پارس جنوبی، امکان افزایش صادرات گازوئیل را خواهیم داشت.

او با بیان این‌که در حال حاضر با توجه به تولید گازوئیل کشور ظرفیت صادرات این فرآورده تکمیل است، گفت: اما اگر طبق برنامه‌ سال آینده فاز‌های جدید میدان گازی پارس جنوبی وارد سرویس شود و کلیه‌ نیروگاه‌ها نیز از گاز مصرف کنند، می‌توان مازوت و گازوئیلی که مصرفی نیروگاه را صادر کرد، درآمدزایی بیشتری برای کشور ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این‌که قیمت فرآورده از گاز بسیار بیشتر است، اظهار کرد: در صورت جایگزین‌شدن گاز با سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ و صادرات گازوئیل، درآمد‌زایی قابل توجهی برای کشور ایجاد خواهد شد.

وی با اعلام این‌که شرکت ملی پخش و پخش بین 15 تا 25 میلیون لیتر مازوت، 2.5 میلیون لیتر گازوئیل صادر می‌کند، ابراز امیدواری کرد که صادرات گازوئیل کشور در سال جاری به 4.5 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

به گفته‌ معاون وزیر نفت در سال گذشته 9.5 میلیارد دلار فرآورده‌های نفتی صادر شد که نسبت به سال 89 دو میلیارد دلار بیشتر بود.

ضیغمی با اشاره به این‌که در سال گذشته 21 میلیارد لیتر سوخت مایع در اختیار نیروگاه‌های کشور قرار گرفته است، گفت: از این میزان 14 میلیارد لیتر مربوط به گازوئیل و هفت میلیارد لیتر مازوت بود.

۸ خرداد ۱۳۹۱ ۲۱:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۰۰۱