ایران «نفت روی آب» ندارد

در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی مطرح شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه به‌زودی تولید نفت ایران به 3میلیون و 800 بشکه در روز می‌رسد، گفت: بدون اینکه نفتی روی آب داشته باشیم، روزانه 2 میلیون و 100 هزار بشکه صادر می‌کنیم.

به گزارش «فرصت امروز»، بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی 16 اردیبهشت‌ماه بدون حضور وزیر نفت و شرکت‌های برتر همچون شل و توتال آغاز به کار کرد. رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: ایران زمانی به تعامل جهانی برای بهبود وضعیت بازار نفت یعنی فریز نفت می‌پیوندد که به جایگاه قبل از تحریم خود دست یابد.

4734624624623612361236123461234613131361362474

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ایران نفتی روی آب ندارد، گفت: تولید نفت خام ایران به روزانه 3میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه رسیده که به‌زودی این رقم به 3میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد. همچنین میانگین صادرات نفت خام ایران به روزانه 2میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است. در بخش صادرات میعانات گازی پیش از تحریم‌ها روزانه ٢٥٠‌هزار بشکه بود که این رقم هم‌اکنون به ٤٥٠هزار بشکه در روز رسیده است.

جوادی اعلام کرد: در حال حاضر برای فروش نفت‌خام تخفیفی به کشوری نمی‌دهیم اما رقبای ایران برای جذب مشتری‌های ایرانی به آنها تخفیف پیشنهاد می‌دهند. با این حال تاکنون تسلیم این جوسازی‌ها نشدیم.

معاون وزیر با بیان اینکه فروش نفت ایران به اروپا پیش از لغو تحریم‌ها قطع شده بود، در حالی که پس از تحریم‌ها چند قرارداد فروش و صادرات نفت با شرکت‌های اروپایی امضا شده است، تصریح کرد: یادداشت تفاهم‌هایی که به تازگی برای همکاری امضا شده است، سهم شرکت‌های غربی سه یادداشت تفاهم و سهم شرکت‌های آسیایی دو یادداشت تفاهم بوده است.

وی با بیان اینکه براساس چارچوب قراردادهای جدید نفتی شرکت‌های ایرانی می‌توانند در کنار شرکت‌های خارجی در بخش اکتشاف حضور داشته باشند، گفت: شناسایی شرکت‌های براساس فرمت E&Pتا آخر اردیبهشت‌ماه مشخص و تا آخر خردادماه ارزیابی آنها به پایان می‌رسد و اسامی این شرکت‌ها تا آخر تیرماه اعلام می‌شود.

معاون وزیر نفت درباره جلوگیری عربستان از پهلوگیری نفتکش‌های ایرانی تصریح کرد: رقبای ما برای دسترسی به برخی اهداف سیاسی خود در منطقه هزینه زیادی می‌کنند. از جمله یکی از این روش‌ها تماس و ایجاد محدودیت با برخی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بوده که خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته، نتوانستند موفق باشند.

جوادی از اتمام مذاکرات با طرف چینی در فاز دوم میدان یادآوران با روش بیع متقابل خبر داد و گفت: فاز نخست میدان یادآوران حدود یک ماه پیش راه‌اندازی شد و طی دو هفته آینده به ظرفیت نهایی می‌رسد. البته توسعه میدان آزادگان جنوبی به دلیل وجود برخی مشکلات از پیمانکار چینی گرفته و به شرکت‌های داخلی سپرده شد. هم‌اکنون ١٨ دکل در این میدان فعال است. امیدواریم تا پایان مهرماه ٣٠ هزار بشکه دیگر از این فاز به تولید برسد و بقیه در سقف ٣٢٠ هزاربشکه‌ای که تعریف شده جلو برود.

معاون وزیر نفت درباره فاز دوم این میدان نیز گفت: توسعه فاز دوم در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه می‌یابد. تاکنون دو شرکت برای فاز دوم میدان ابراز علاقه کردند که اجازه مطالعه به آنها داده شد. خوشبختانه اصلاحات مدل جدید قراردادهای نفتی انجام شده است و امیدواریم به دور از نگاه سیاسی نهایی شود. معاون وزیر نفت درباره قرارداد با شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) برای میدان شاه دنیز گفت: قرار به سرمایه‌گذاری جدیدی نبوده است و ما پذیرفته‌ایم که سهم ١٠ درصدی را حفظ کنیم.

جوادی درباره عدم حضور شل و توتال در نمایشگاه نفت گفت: با توجه به اینکه برجام به تازگی عملیاتی شده از این رو تصمیم‌گیری شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه زمان‌بر شده است.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۹۳۲