معاون وزیر نفت: مذاکرات جدی با آلمان و فرانسه همچنان ادامه دارد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از تداوم مذاکرات با شرکت‌های دو کشور آلمان و فرانسه خبر داد و گفت: در حال ارزیابی هستیم اما هنوز مذاکرات قطعی نشده است.

به گزارش «فرصت امروز»، مرضیه شاهدایی در آخرین روز از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی، در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه انتقال دانش و فناوری‌های صنعت پتروشیمی به کشور لازمه همکاری با شرکت‌های خارجی است، تصریح کرد: پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شرکت‌های معتبر بین‌المللی مذاکراتی با MPC داشتند. هم‌اکنون ارزیابی این شرکت‌ها در حال انجام است تا در صورت وجود شرایط سرمایه‌گذاری انجام شود.

مذاکرات جدی با آلمان و فرانسه همچنان ادامه دارد

وی با بیان اینکه بهبود روابط منجر به توسعه صنعت پتروشیمی خواهد شد، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند باسس(BASS) آلمان و توتال (TOTAL)فرانسه خواهان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران هستند. شرایط مطلوبی در کشور برقرار شده است و با توجه به تمایل این شرکت‌ها انتظار می‌رود همکاری‌ها شکل گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره سرمایه‌گذاری کشور هند در پتروشیمی نیز گفت: هندی‌ها تمایل دارند واحدهای اوره و آمونیاک را در چابهار ایجاد کنند و وزارت نفت نیز آماده است خوراک گاز طبیعی را با فرمول مشخص به آنها تحویل دهد. اگرچه هندی‌ها هنوز شریک ایرانی خود را انتخاب نکرده و ما منتظر تصمیم آنها هستیم.

شاهدایی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین‌کننده نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی نیست و تنها مشکلات را به نهادهای ذ‌ی‌ربط انتقال می‌دهد، اعلام کرد: در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی منابع کافی نداریم و باید از منابع خارجی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پیش از انجام خصوصی‌ سازی برای فروش محصولات اجماع وجود داشت، تاکید کرد: این اجماع از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی برای فروش محصولات پتروشیمی به خارج از کشور انجام می‌شد اما امروز هر شرکتی در صنعت پتروشیمی به‌صورت جداگانه اقدام به فروش محصول می‌کند که متاسفانه این موضوع سبب شده است ما شاهد رقابت منفی در برخی بازارها همچون چین، هند و ترکیه باشیم از این رو به دنبال این هستیم که این اجماع را در فروش محصولات داشته باشیم.

وی برنامه‌های کلان سال 95 را اتمام 55 طرح نیمه‌تمام دانست و گفت: مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز جهت طرح‌های پتروشیمی 41 میلیارد دلار است که از این میزان 27 میلیارد دلار هنوز جذب اعتبار نداشته‌ایم اما طبق برنامه‌ریزی باید جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی داشته باشیم.

به گزارش «فرصت امروز» در حاشیه برگزاری این نشست خبری، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان شرکت‌های پژوهش و فناوری پتروشیمی و اسپک در زمینه توسعه دانش فنی و تجاری‌سازی کاتالیست‌ها و فرآیندهای پتروشیمی به امضا رسید.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۰۳
تعداد بازدید : ۸۹۰