دولت، بخش خصوصی ریسک‌ پذیر می‌خواهد

دولت، بخش خصوصی ریسک‌ پذیر می‌خواهد
در دومین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی انرژی عنوان شد

دومین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی انرژی و سومین گفت‌وگوی تجاری ایران و چین روز گذشته در حالی برگزار شد که بخش خصوصی با وجود حضور نمایندگان وزارت نفت، انتظارات و خواسته‌های‌شان را از وزارت نفت عنوان نکردند. در مقابل نمایندگان دولتی ضمن اعلام عدم موفقیت بخش خصوصی در صادرات فرآورده‌های نفتی در سال گذشته، انتظارات خود را از این بخش با صراحت اعلام کردند و از بخش خصوصی خواستند بیش از گذشته ریسک‌پذیر باشند.

در ابتدای این همایش ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش ضمن ارائه گزارشی از مازاد تولید فرآورده‌های نفتی در سال گذشته، اظهار کرد: با افزایش تولید گاز، بسیاری از فرآورده‌های نفتی از جمله نفت‌گاز و نفت کوره با مازاد مواجه می‌شوند و باید این فرآورده‌ها صادر شوند.

دولت، بخش خصوصی ریسک‌پذیر می‌خواهد

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش خصوصی در صادرات این فرآورده‌ها به‌خصوص در بازارهای منطقه موفق عمل نکرده است، تصریح کرد: سال آینده کشور با مازاد تولید بنزین مواجه خواهد شد و بخش خصوصی باید در بخش صادرات فرآورده‌ها بیش از گذشته فعالیت کند تا بتواند با شناسایی بازارهای جدید و تقویت بازارهای کنونی بیش از گذشته موفق باشد.

سجادی همچنین تاکید کرد: ایران در اطراف خود بازار بزرگی دارد و می‌توان با طراحی چشم‌اندازی این بازارها را گسترش داد.

در ادامه این همایش امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، انتظارات دولت از بخش خصوصی را تشریح کرد و گفت: بخش خصوصی نیز می‌تواند انتظارات و خواسته‌های خود را بیان کند. ما آماده هستیم این انتظارات را بشنویم و در تعامل با یکدیگر مشکلات را مرتفع کنیم. یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما این است که بخش خصوصی بیش از گذشته ریسک کند و بازارهای متنوع‌تری را برای کشور شناسایی کند، شناسایی این بازارها از اهداف جدی اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه ذخایر غنی نفت و گاز پشتوانه بخش خصوصی است، تاکید کرد: بخش خصوصی باید توانمندی خود را ارتقا دهد تا بتواند با شرکت‌های برند شراکت داشته باشد. انتظار داریم بخش خصوصی منابع مالی جدیدی را به کشور هدایت کند و در خرید سهام پالایشگاه‌های داخلی و حتی خارجی حضور جدی‌تر داشته باشد. بدون شک سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های خارجی تضمینی برای فروش نفت کشور خواهد بود.

زمانی‌نیا با بیان اینکه صنعت نفت ایران از ابتدای انقلاب تاکنون در تحریم بوده است و همواره بیشترین انرژی خود را برای مقاومت در برابر این تحریم‌ها صرف کرده است، گفت: بخش خصوصی در سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی نقش بسزایی دارد و هم‌اکنون بسیاری از کشورهای منطقه از جمله روسیه، ترکمنستان، آذربایجان برای از سرگیری سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه کشور چین در روزهای سخت همراه ایران بوده است، اعلام کرد: این همراهی در دوران برجام و گشایش نیز ادامه خواهد داشت.

اما بعد از سخنرانی مسئولان دولتی، نمایندگان بخش خصوصی بدون اشاره به انتظارات و مشکلات‌شان سخنرانی کردند و بیشتر محور صحبت‌های خود را کشور چین اختصاص دادند.

مهدی شریفی نیک نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه بعد از اعمال تحریم‌ها، صادرات 35 درصدی محصولات پتروشیمی به اروپا متوقف شد، گفت: بیشترین سهم محصولات ما به کشور چین اختصاص یافته و انتظار داریم با همکاری مشترک، سهم صادرات بیشتر شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های چینی علاوه بر شراکت با شرکت‌های خصوصی ایران برای افزایش صادرات‌شان، می‌توانند در تولید محصولات جدید پتروشیمی در ایران نیز همکاری جدیدی را آغاز کنند، تاکید کرد: فضا برای سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی مهیا است.

در این همایش سیدحمید حسینی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز به سابقه طولانی همکاری‌های تجاری میان ایران و چین اشاره کرد و گفت: این دو کشور از نظر فرهنگی و سیاسی اشتراک زیادی دارند اما نسبت به ظرفیت‌های یکدیگر اطلاع کافی ندارند از این رو لازم است در تعامل جدی با یکدیگر این ظرفیت‌ها تقویت شود.

وی با بیان اینکه چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت خام است، افزود: ایران دارای ذخایر غنی نفت و فرآورده‌های نفتی است و اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی آمادگی خود برای توسعه همکاری با چین را اعلام می‌کنند.

به گزارش «فرصت‌امروز»، در همایش روز گذشته تفاهم‌نامه همکاری میان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با CPCIF امضا و مبادله شد.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۱۲۵