٣٠ درصد مخازن میعانات گازی فاز ١٩ پر شده است

٣٠ درصد مخازن میعانات گازی فاز ١٩ پر شده است
مدیرعامل شرکت پتروپارس با اشاره به تزریق گاز فاز ١٩ به شبکه سراسری گفت: هم اکنون ٣٠ درصد مخازن میعانات گازی این فاز پر شده است.

محمدجواد شمس در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این‌که فاز ١٩ پارس جنوبی که جزو طرحهای موسوم به ٣٥ ماهه بود، دیرتر از دیگر طرحها فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد، اظهارکرد: با این حال، اجرای این پروژه سریع تر از دیگر طرحهای ٣٥ ماهه پیش رفت؛ به نحوی که هم اکنون شاهد تزریق گاز شیرین این فاز به شبکه سراسری هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکید وزارت نفت، فاز ١٩ پارس جنوبی با گاز دریا به شبکه سراسری تزریق شد که این موضوع دستاورد بزرگی برای مجریان طرح به شمار می رود؛ زیرا اجرای این طرح در اوج تحریمها آغاز شد و خوشبختانه به تعهد خود در این زمینه عمل کردیم.

شمس با بیان این که هم اکنون ٣٠ درصد مخازن میعانات گازی فاز ١٩ پر شده است، اظهارکرد: این فاز دارای چهار مخزن ٧٥٠ هزار بشکه ای است.

هم اکنون برداشت، شیرین سازی و تزریق پنج میلیون مترمکعب گاز فاز ١٩ به شبکه سراسری شروع شده است که انتظار می رود بزودی این میزان به ١٤ میلیون مترمکعب در روز برسد. 

پارسال تولید ایران از میدان گازی پارس جنوبی به ١٣٠ میلیارد مترمعکعب رسید و انتظار می رود با وارد مدار شدن فازهای ١٩ ( معادل دو فاز استاندارد)، ٢٠، ٢١ و یک فاز از فازهای ١٧ و ١٨ حدود ١٠٠ میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز از میدان پارس جنوبی اضافه شود. 

به گزارش شانا، در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و سایر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف تبدیل می‌‌شود.

پروژه فاز ١٩ در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨ هکتار بین پالایشگاههای فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی در خردادماه سال ١٣٨٩ از سوی شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (برای اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت IOEC (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و با رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۲۵
تعداد بازدید : ۵۵۲