روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.


بازار سهام

انعکاس اصلاح قیمت‌ها در شاخص سهام

روز گذشته، شاخص بازار سهام ٣٧٩ واحد دیگر افت داشت. گرچه نماگر بورس ١٣ روز معاملاتی در کانال ٧٨ هزار واحدی نوسانات محدودی را تجربه می‌کرد، اکنون اما به سرعت (فقط دو روز) تا نزدیکی کف ٧٧ هزار واحدی کاهش یافت. کارشناسان معتقدند وضعیت فعلی به معنای ایجاد نگرانی جدید در وضعیت بازار سهام یا تغییر شرایط بنیادی نیست، بلکه عدم حمایت از شاخص کل سبب شده تا روند اصلاح قیمت سهام در این نماگر نیز منعکس شود. بارها اشاره شده بود که حفاظت از شاخص با انجام برخی معاملات بلوکی و مصنوعی به نفع بازار نیست و نه تنها کمکی به بازار نمی‌کند، بلکه می‌تواند هراس بیشتری را میان فعالان بازار سهام ایجاد کند. به هر حال، تصفیه بازار از نوسان گیران و ایجاد فرصت‌های جدید خرید از جمله عواملی است که احتمال بازگشت رکود به بورس را تضعیف می‌کند.


بازار ارز

رشد دلار با کاهش فشار عرضه

در معاملات دیروز، هر دلار آمریکا با افزایش ٦ تومانی به نرخ ٣٤٥٣ تومان معامله شد. بر خلاف روز شنبه، رشد روز گذشته نرخ درهم یکی از عوامل افزایش نرخ دلار محسوب می‌شد. در این میان، صرافی بانک‌ها نیز با افزایش تقاضا و رشد نرخ دلار در بازار، اقدام محسوسی به منظور کنترل قیمت‌‌ها نکردند. بنابراین، بار دیگر در نبود عرضه‌های سنگین، نرخ دلار توانست افزایش نسبی را تجربه کند. با این حال، همچنان تقاضا نتوانسته رشدی متناسب با عرضه داشته باشد و در نتیجه نمی‌توان رشد پرشتاب نرخ ارز را انتظار داشت. کاهش حضور نوسان گیران از یکسو و انتظار کنترل فضای بازار توسط بازارسازها عواملی هستند که روزهای کم‌نوسان نرخ ارز را رقم زده‌اند. به‌طوری که مشاهده می‌شود از میانه بهمن‌ماه، تعداد روزهایی که دلار بالاتر از ٣٥٠٠ تومان بوده است به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسد.


بازار سکه

نوسانات محدود در بازار پرتقاضا

روز گذشته، هر سکه طرح جدید دو هزار تومان دیگر افزایش یافت و به قیمت یک میلیون و ٤٠ هزار تومان رسید. در شرایط تعطیلی بازار جهانی طلا، رشد نرخ دلار به افزایش قیمت‌ها در بازار سکه کمک کرد. با این حال مشاهده می‌شود سکه چندان متناسب با بازارهای اثرگذار نوسان نمی‌کند. به عبارت دقیق تر، فعالان بازار سکه در فصلی که تقاضا بالا است تمایلی به نوسانات سنگین ندارند و قیمت‌های فعلی را مناسب ارزیابی می‌کنند. بر این اساس، تغییرات اندازه حباب سکه بیش از گذشته شده است؛ به این معنا که ثبات نسبی قیمت بازاری، باعث می‌شود که نوسان عوامل اثرگذار بیشتر روی اختلاف قیمت بازاری با ارزش ذاتی اثرگذار باشد. با این حال، به نظر می‌رسد تغییرات محدود دلار در بازار داخل، احتمال اثرگذاری اونس بر سکه را در معاملات هفته جاری بیشتر کند.


بازار طلای جهانی

خوش‌بینی به طلا در هفته رقابت بازارها

پرونده هفته گذشته اونس طلا در قیمت نزدیک به ١٢٧٩ دلار بسته شد. گرچه ضعف آمار اشتغال آمریکا، طلا را آماده جهش به بالای ١٣٠٠ دلار کرده بود، اما شناسایی سود فعالان در معاملات هفته گذشته مانع از پایداری این سطح شد. آمار اشتغال که احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا را به شدت کاهش داده است می‌تواند عاملی برای حمایت از قیمت اونس باشد. با این حال، سخنان مقامات این بانک مرکزی در این هفته درباره روند افزایش نرخ بهره می‌تواند بر قیمت طلا اثرگذار باشد. همچنین، در نبود آمارهای اقتصادی مهم در هفته جاری، احتمالا جدال میان شاخص دلار و بورس‌های جهانی به‌عنوان بازارهای اثرگذار، نوسانات قیمت طلا را رقم خواهند زد. در نظرسنجی کیتکو، ٩ نفر (از ١٦ کارشناس) مسیر صعودی، ٥ نفر روند نزولی و ٢ نفر حرکت خنثی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کردند.


بازار اوراق مسکن

نوسان صفر در بازار «تسه»ها

روز گذشته، اوراق تسهیلات اسفند ٩٣ (تسه٩٣١٢) با افت ٤/ ٠ درصدی به قیمت ٧٩ هزار و ٦١٩ تومان معامله شدند. افزایش نسبی تقاضای مسکن باعث نزدیک شدن قیمت «تسه»ها به سطح ٨٠ هزار تومانی شده است (در برخی سررسیدها از این قیمت فراتر رفتند). رکود طولانی مدت بازار مسکن و اظهارات مقامات مبنی بر رونق غیرتورمی این بازار در سال جاری، باعث شده است که بسیاری از افراد نسبت به دریافت وام با نرخ‌های بالا احتیاط بیشتری به خرج دهند. این موضوع بار دیگر تاکید می‌کند انتظار بازار برای کاهش تدریجی نرخ سود وجود دارد که همسو با واقعیات اقتصاد نیز هست. بنابراین مشاهده می‌شود تقابل رشد تقاضای فصلی در شرایط کنونی با رشد هزینه دریافت وام باعث محدود شدن نوسانات قیمت اوراق تسهیلات مسکن شده است. این مساله با توجه به نبود امکان سفته بازی در این بازار طبیعی به نظر می‌رسد.


بازار نفت

آینده نفت پس از «آقای وزیر»

هفته گذشته، نفت خام آمریکا با افت ٧/ ٢ درصدی همراه شد. گرچه شناسایی سود توسط معامله‌گران و نگرانی‌ها از وضعیت بنیادی این بازار بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کرد، اما برخی اختلالات مقطعی در عرضه نفت و پایین ماندن شاخص دلار مانع از ریزش سنگین طلای سیاه شد. شامگاه شنبه، در شرایط تعطیلی بازار نفت، النعیمی پس از حدود ٢٠ سال از سمت وزارت نفت عربستان برکنار شد. این جابه‌جایی ناگهانی در بدنه بزرگ‌ترین‌ ‌صادرکننده نفت دنیا، کارشناسان را به تحلیل آینده نفت واداشت. در حالی که سیاست النعیمی عموما کنترل عرضه و تقاضای نفت بود، گروهی وزیر نفت جدید، الفالح را معتقد به حفظ سهم بازار می‌دانند. بنابراین، عدم مدیریت قیمت‌ها تشدید نوسانات نفت را به همراه خواهد داشت. دسته دوم تحلیلگران اما، تغییر محسوسی را با ورود وزیر جدید ارزیابی نمی‌کنند و سیاست‌های نفتی عربستان را مستقل از اشخاص می‌دانند.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۳۰
تعداد بازدید : ۵۳۵