رییس اتاق بازرگانی تهران: حجم قاچاق به ایران سالانه 20 میلیارد دلار است

رییس اتاق بازرگانی تهران: حجم قاچاق به ایران سالانه 20 میلیارد دلار است
رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که نقش مردم در مصرف نکردن کالاهای قاچاق غیر قابل انکار است و می‌توان این روش را یکی از راه های موثر در کاهش قاچاق به کشور دانست.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که معضل قاچاق با به گیر و بند حل نمی‌شود، گفت: با وجود تمام تلاش‌های اداری و انتظامی که برای کاهش قاچاق به کشور صورت گرفته، اما هر سال حجم قاچاق بیشتر می‌شود؛ بنابراین مشخص است که چنین روشی نمی تواند راه حل قطعی برای از بین رفتن قاچاق باشد.

وی با بیان این‌که هم اکنون حجم قاچاق در ایران سالانه حدود 20 میلیارد دلار اعلام شده است، گفت: کشور ما مرز هزار کیلومتری آبی به علاوه 15 کشور همسایه دارد که شرایط اقتصادی کشورهای همسایه ما در مقایسه با ایران به گونه‌ای است که فضای ویژه‌ای برای ایران ایجاد کرده است.

آل‌اسحاق با اشاره به این که برخی کالاها در کشورهای همسایه ممکن است تا نصف قیمت هم به فروش برسد، گفت: در چنین شرایطی طبیعی است که قاچاق صورت بگیرد و با زور هم نمی‌توان آن را کنترل کرد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که واقعیت‌های اقتصادی ایران را نتوانیم عملیاتی کنیم و فقط بخواهیم با روش‌های اداری و سازمانی جلوی قاچاق را بگیریم، نتیجه نخواهیم گرفت.

او ادامه داد: به عنوان مثال هر چقدر تعرفه‌ها افزایش یابد، زمینه قاچاق بیشتر می‌شود، بنابراین برخورد با قاچاق باید یک برخورد علمی و اقتصادی باشد.

آل‌اسحاق با تاکید بر این که نباید با متر نظامی و سیاسی با یک پدیده اقتصادی مانند قاچاق برخورد شود، گفت: اگر قرار بود این روش‌ها جوابگو باشد در 20 سال گذشته نتیجه داده بود.

وی ادامه داد: باید کیفیت کالا در داخل افزایش، قیمت کاهش و دسترسی مردم تسهیل شود و اگر تولید جزو اولویت‌های فکری و ذهنی مردم و مسوولان قرار گیرد تا کالای قابل رقابت با نمونه خارجی تولید شود، قاچاق از بین خواهد رفت.

۸ خرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۰۸۴