بخش خصوصی به خودش نمره قبولی داد

بخش خصوصی به خودش نمره قبولی داد
دولت عملکرد بخش خصوصی را در صادرات فرآورده‌های نفتی موفق نمی‌داند

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از موفق نبودن عملکرد بخش خصوصی در صادرات فرآورده‌های نفتی سخن می‌گوید اما فعالان این بخش ضمن رد این گفته و ارائه ادله‌هایی، سیاست و مواضع بخش دولتی و مقاومت در بدنه این بخش را عاملی بازدارنده برای موفقیت‌های بیشتر بخش خصوصی در صادرات فرآورده‌های نفتی می‌دانند. 
سیدناصر سجادی، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، ‌بخش خصوصی را در بازاریابی صادرات فرآورده‌های نفتی موفق نمی‌داند و به «فرصت امروز» می‌گوید: «این بخش عملکرد خوبی نداشته است و باوجود عرضه مازاد فرآورده‌های نفتی در بورس و تعیین قیمت واحد، نتوانسته بازارهای منطقه را در اختیار خود داشته باشد، از این رو ایران بازار پایدار ندارد.»

بخش خصوصی به خودش نمره قبولی داد
وی با بیان اینکه بخش دولتی در حوزه بین‌الملل برای صادرات فرآورده‌های نفتی موفق بوده است و انتظار داریم بخش خصوصی نیز با جدیت بیشتر در این عرصه فعالیت کند، می‌افزاید: «بخش خصوصی تمایل دارد در فرآورده‌های سودده همچون قیر فعالیت کند در حالی که مازاد فرآورده‌ها در تمامی محصولات وجود دارد.»

این در حالی‌است که بخش خصوصی فعال در ترانزیت، صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی خود را قدرتمند می‌داند و امیدوار است با تغییر رویه کنونی در بخش دولتی از سویی و بازگشایی فضای بین‌المللی در کسب‌و‌کار از سوی دیگر بر مشکلات موجود در مسیر صادرات مازاد فرآورده‌های کشور غلبه کند.

سـیدمحمد حسینی، مدیرعامل گروه جهانی سیرجان گستر با بیان اینکه بخش خصوصی در ترانزیت، صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی باوجود مشکلات متعدد موفق عمل کرده و با وجود تمام مشکلات موجود زنده‌مانی کرده است، به «فرصت امروز» می‌گوید: «شاید در عمل گفته شود این بخش موفق نبوده است اما باید علل این گفته بررسی و اعلام شود.

بدون شک سیاست‌های دولت مانع اصلی برای بخش خصوصی بوده است. برای نمونه شرکت جهانی سیرجان گستر مبتکر تجارت و ترانزیت سوآپ در کشور است اما به دلیل سیاست‌های ناگهانی شرکت پالایش و پخش در توقف سوآپ زیان سنگینی را متحمل شده است و امروز حجم عملیات سوآپ ما از 1 میلیون تن به زیر 10 هزار تن کاهش یافته است.»

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در کاهش میزان صادرات فرآورده‌های نفتی مقصر نیست، می‌افزاید: «دولت باید زیرساخت‌های لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند. به دلیل نگاه بخش دولتی به بخش خصوصی است که این بخش قادر نبوده سود مورد نظر را کسب کند اگرچه این نگاه در حال تغییر یافتن است. بخش دولتی باید بپذیرد که بخش خصوصی فعال در فرآورده‌های نفتی با همین قد و قواره کنونی قدرتمند است و می‌تواند تمامی مازاد فرآورده‌های نفتی کشور را صادر کند.»

مدیرعامل گروه جهانی سیرجان گستر با بیان اینکه موانع کوچک و قابل حلی در اظهار نظر مبنی بر عدم موفقیت بخش خصوصی وجود دارد، می‌گوید: «بخش خصوصی کنونی با ضعف‌هایی مواجه است اما هم‌اکنون بسیاری از خدمات و سرویس‌های بخش خصوصی به دلیل مقاومت‌های موجود در بدنه دولت بلااستفاده است. مشکلات موجود بر سر راه صادرات فرآورده‌های نفتی با تعامل قابل حل است. ما در بازاریابی فروش محصولات موفق بوده‌ایم و می‌توانیم این موفقیت را افرایش دهیم.»

در این باره احمد صرامی، مدیرعامل شرکت گروه صرامی برای موفق بودن یا نبودن بخش خصوصی دو نگاه متفاوت دارد و به «فرصت امروز» می‌گوید: «باید این موضوع بررسی شود که منظور از عدم موفقیت بخش خصوصی در صادرات فرآورده‌های نفتی چیست؟ اگر دولت فضای کار را برای این بخش مهیا کرده اما این بخش موفق عمل نکرده است، جای نقد دارد، اما شرایط کنونی بیانگر این است که بخش خصوصی فعال در صادرات فرآورده‌های نفتی با مشکلات و موانع متعددی مواجه است.»

وی با بیان اینکه فعالان فرآورده‌های نفتی هرگز خود را مقابل و رقیبی برای شرکت ملی نفت نمی‌دانند زیرا امکانات و شرایط برابر نیست، می‌افزاید: «بخش خصوصی همپای بخش دولتی در صادرات فرآورده‌های نفتی فعالیت دارد اما متاسفانه برای فعالیت بیشتر، ‌نیاز به خوراک دارد که این خوراک به راحتی در اختیار بخش خصوصی قرار نمی‌گیرد. بدون شک این بخش توان بازاریابی خوبی دارد و نباید این توانمندی را نادیده گرفت.»

از دید این فعال بخش خصوصی، بخش خصوصی با دولت برای افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی همکاری می‌کند و خود را پیشقراول در صادرات مازاد فرآورده‌های نفتی می‌داند، از این رو انتظار داریم با پذیرش جایگاه کنونی این بخش علاوه بر تخصیص خوراک، رایزنی‌هایی درباره قیمت‌گذاری و میزان صادرات با بخش خصوصی داشته باشد.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۱۹
تعداد بازدید : ۶۶۲