روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
ادامه اصلاح با بوی هیجان
دیروز شاخص کل بورس تهران با افت ٤٧٦ واحدی (٦/ ٠ درصدی) در سطح ٧٦ هزار و ٦٣٠ واحدی متوقف شد. تداوم شرایط فرسایشی روز گذشته شاخص را برای هفتمین روز در ٨ روز معاملاتی اخیر نزولی کرد؛ در شرایط کنونی شاهد کاهش ٥ درصدی حجم و بیش از ٢٠ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین فروردین و زمستان هستیم. در شرایط نبود محرک جدی، به نظر می‌رسد اصلاح بازار با هیجانات منفی تشدید شده است؛ به‌صورتی که شاخص از ابتدای هفته جاری با افت ١٤٠٠ واحدی همراه شده است؛ هیجانات چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی بازار را از تحلیل دور می‌کند و نوسانات بازار را تشدید می‌کند، اما افت قیمت ها، می‌تواند خرید برخی سهام را جذاب تر کند و سهامدارانی که در کمین هستند را وارد بازار کند. امری که می‌تواند مانع از افت شدید شاخص شود.
بازار ارز
تلاش جدی در کاهش نوسانات ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ٥ تومانی همراه شد. در حالی که روز دوشنبه برخی از معامله‌گران برای کسب سود در صدد کاهش نرخ دلار و نوسان‌گیر بودند، اما تلاش این معامله‌گران به نتیجه نرسید. در این مدت، فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در مواجهه با صعود نرخ دلار، سایه سنگین را بر معاملات این بازار ایجاد کرده بود. در شرایطی که عوامل بنیادی به شدت از نرخ‌ها در بازار ارز حمایت می‌کنند، عامل فشاری بر نرخ دلار در ماه‌های اخیر (صرافی بانک‌ها) این بار در سمت حامی برآمده است. بانک مرکزی بارها در سال‌های اخیر به لزوم کاهش نوسانات نرخ ارز اشاره کرده بود. در شرایط کنونی و دسترسی به منابع ارزی مناسب پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی به نظر می‌رسد تلاش برای کاهش هرچه بیشتر نوسانات نرخ ارز وجود دارد.
بازار سکه
تخلیه حباب منفی سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ٣ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ٣٣ هزار تومان رسید. با وجود رشد قیمت دلار، افت طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته، قیمت اونس طلای جهانی، نزدیک به کمترین میزان در ٢ هفته اخیر رسید، اما با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، حرکت معامله‌گران به سمت بازار ارز رشد تقاضای ارز را به همراه داشت، بنابراین رشد نرخ دلار، مانع از افت شدید قیمت سکه شد. پیش تر نیز کم واکنشی سکه به نوسان بازارهای اثرگذار باعث تشکیل حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) طی ٨ روز معاملاتی اخیر شده بود، اما برآیند اثر بازارهای اثرگذار بر سکه روز گذشته، باعث تخلیه حباب منفی سکه شد. همچنین شاهد حمایت صرافی بانک‌ها از نرخ دلار بودیم، امری که می‌تواند حمایت سطح ٣٥٠٠ تومانی از دلار را تقویت کند.
بازار طلای جهانی
فشار دوجانبه بر اونس
دیروز ساعت ١٦ هر اونس طلای جهانی به قیمت ١٢٦٤ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران عامل فشار بر اونس شد. اظهارات مقامات ژاپن برای احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی و همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا با توجه به اظهارات نمایندگان فدرال رزرو از شاخص دلار حمایت می‌کند. همچنین روز گذشته شاهد رشد بازارهای سهام اروپا با آمارهای فصلی مناسب شرکت‌ها بودیم و با وجود افت قیمت نفت، بازارهای سهام آسیا نیز با پشتوانه آمار مناسب تورم چین و کمرنگ شدن نگرانی‌ها نسبت به چشم انداز اقتصاد این کشور رشد داشت. در شرایط کنونی آمار نامناسب اشتغال آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره در ژوئن را کمرنگ کرده است، اما تداوم چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و گزارش HSBC از کم رمقی تقاضای فیزیکی طلا در چین و هند عوامل فشار بر اونس در میان‌مدت هستند.
بازار اوراق مسکن
شکستن مقاومت سطح ٨٠ هزار تومانی
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣ (تسه٩٣١٢) با رشد ٢/ ٣ درصدی همراه شد. نزدیک شدن به فصل تقاضا و اقدامات دولت برای تقویت سمت تقاضا، از عوامل حمایت از «تسه»ها است. افزایش قیمت «تسه»ها افزایش نرخ سود وام را به همراه دارد؛ پیش‌تر به دلیل انتظارات برای کاهش نرخ سود بانکی در سطح کلان و همچنین انتظار رشد غیرتورمی مسکن، متقاضیان برای دریافت وام از طریق اوراق احتیاط می‌کردند؛ بنابراین بیش از یک ماه شاهد مقاومت سطح ٨٠ هزار تومانی برای رشد «تسه»‌ها بودیم، اما نزدیک شدن به فصل رونق مسکن شاهد شکسته شدن مقاومت سطح مزبور هستیم. در شرایط کنونی نرخ سود ٣/ ٢١ درصد است؛ با توجه به روند نزولی نرخ تورم تردیدهایی برای توجیه‌پذیری وام وجود دارد. بنابراین تقویت سمت عرضه اوراق و امکان ارائه توسط سایر بانک‌ها می‌تواند قیمت «تسه»ها و نرخ سود وام را تعدیل کند.
بازار نفت
بازگشت فشار عوامل بنیادین بر نفت
دیروز ساعت ١٦ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٣/ ٤٣ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و کمرنگ شدن نگرانی‌ها نسبت به اختلالات سمت عرضه نفت روز دوشنبه نفت را با افت ٤ درصدی طی معاملات روزانه همراه کرد. گرچه آتش سوزی‌ جنگل‌های کانادا با کاهش ٦/ ١ میلیون بشکه ‌ای تولیدات روزانه رشد اخیر نفت را رقم زده بود، اما سیگنال‌های بهبود شرایط عامل فشار بر نفت شد. با اینکه کاهش تولیدات شیل و همچنین سایر تولیدکنندگان غیراوپک خوش‌بینی‌ها به بازگشت نفت از نیمه دوم سال جاری را تقویت کرده است؛ اما در شرایط کنونی مازاد عرضه موجود مانع از پایداری رشد نفت در کوتاه‌مدت است. افزایش تولیدات ایران که موسسه مورگان استنلی افزایش تا ٢/ ٤ میلیون بشکه در روز را برای آن تخمین زده است در کنار افزایش سایر تولیدکنندگان اوپک می‌تواند بر نفت فشار وارد کند.
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۴۲
تعداد بازدید : ۴۴۶