بار اصلی اقتصاد باید بر دوش بخش خصوصی باشد

بار اصلی اقتصاد باید بر دوش بخش خصوصی باشد
رئیس جمهوری با تاکید بر اين که دولت خواهان به صحنه آمدن بخش خصوصی و غیردولتی است، گفت: بار اصلی اقتصاد باید بر دوش بخش خصوصی باشد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، دیروز (سه‌شنبه، ٢١ اردیبهشت ماه) در همایش توسعه و سرمایه‌ گذاری استان کرمان، گفت: سال ٩٤ با همه دشواریها و موانع فراوانی که مخالفان اجرایی شدن برجام در منطقه و جهان بوجود آوردند، به پایان رسید و امسال شرائط بسیار مناسبی پیش روی ما قرار دارد که باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که معتقدم بار اصلی اقتصاد باید بر دوش بخش خصوصی باشد، افزود: بخش غیردولتی بر مبنای کار و سود فعالیت می‌کند و سرمایه خود را در جایی به کار می‌گیرد که از سود مناسب برخوردار بوده و اطمینان و امنیت لازم را احساس کند.

روحانی وظیفه دولت را تامین امنیت اقتصادی دانست و تصریح کرد: بخشهای بزرگی نیز در کشور وجود دارد که ورود بخش خصوصی در آن دشوار است و در این موارد به طور عمده بار مسئولیت بر دوش دولت قرار دارد که از این موارد می‌توان به بخش آموزش، بهداشت و برقراری امنیت و امور زیربنایی اشاره کرد.

رئیس‌ جمهوری با بیان این که همدلی و همسویی قوای سه گانه لازمه تحقق اهداف ملی است، عنوان کرد: دولت موظف است امنیت اقتصادی را در کشور بوجود آورد و انتخابات مجلس شورای اسلامی از این نظر بسیار حائز اهمیت است، زیرا هر چقدر قوای سه‌ گانه بهم نزدیکتر و همسوتر باشند و دارای اهداف مشترک بوده و نسبت به مسائل منطقه، جهان و امور داخلی فهم نزدیکتری داشته باشند، در چنین شرائطی راحت‌تر می‌توان به اهداف بلند دست یافت.

وی با اشاره به این که دولت یازدهم طی دوره فعالیت خود تلاشهای زیادی برای ایجاد امنیت و ثبات انجام داده است، ادامه داد: برای سرمایه گذاری، اقتصاد باید قابل پیش‌بینی باشد و ما هیچگاه نخواستیم کاری انجام دهیم که اعجاب‌انگیز به نظر برسد، زیرا معتقدیم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که برای عموم مردم و سرمایه‌ گذاران قابل فهم و پیش‌بینی باشد، در غیر این صورت شرائط برای سرمایه‌ گذار سخت خواهد بود.

روحانی گفت: اگر ارتباط کشور با دنیا ترسیم نشود، بدون تردید، تفکر سرمایه‌ گذار در داخل کشور محصور خواهد بود، اما زمانی که شرائط فراهم شود، سرمایه‌ گذار برای منطقه و کل جهان به محاسبه می‌پردازد.

رئیس‌ جمهوری با تاکید بر این که تلاش دولت بر این بوده که معضل ارتباطات کشور با دنیا را حل و فصل کند، افزود: بدون شک خراب کردن روابط کشور با دنیا کاری ساده بوده و در زمان کوتاهی می‌تواند اتفاق بیفتد، اما اصلاح مناسبات بین‌المللی سخت و زمانبر است.

وی تصریح کرد: دولت در راستای بهبود ارتباطات ایران با جهان، اقدامهای بسیار خوبی انجام داده و امروز افکار عمومی دنیا و نگاه جهانیان به ایران نسبت به ٣ سال پیش، بسیار متفاوت است، همه تلاش دولت بر این بوده که این اعتماد هرچه بیشتر تقویت شود تا ایرانیان خارج کشور، کسانی که علاقمند به فعالیت در محیط اقتصادی ایران هستند، بتوانند به راحتی اهداف و فعالیتهای خود را پیگیری کنند.

روحانی با تاکید بر این که دولت خواهان به صحنه آمدن بخش خصوصی و غیردولتی است، عنوان کرد: اگر دولت خود را رقیب بخش خصوصی بداند هیچگاه موفقیتی به دست نخواهد آمد، اما اگر خود را تسهیلگر امور و حامی بخش خصوصی بداند مسائل به راحتی حل و فصل خواهد شد و امروز دولت از چنین نگاهی برخوردار است.

رئیس‌ جمهوری گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را در بخشهای مختلف از جمله آب و محیط زیست حل و فصل کند، بنابراین برای رفع مشکلات نیازمند ورود بخش خصوصی و همزمان استفاده از فناوریهای جدید هستیم، امروز شرائط برای ورود بخش غیردولتی در حوزه‌ های مختلف بسیار مناسب است و دولت هم کاملا نسبت به این موضوع آمادگی داشته و از آن حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر این که سرمایه‌ گذاری در کشور نیازمند، امنیت و اطمینان خاطر است، افزود: شرائط کشور به گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد امنیت سرمایه‌ گذاری را بر هم بزند، مانند این است که امنیت ملی را خدشه‌دار کرده است.

روحانی تصریح کرد: امروز با توجه به شرائط مناسب در بخش کلان اقتصادی کشور، امنیت سرمایه‌ گذاری و ظرفیتهایی که در سراسر کشور وجود دارد، شرائط مناسبی فراهم شده که بتوان تحول بزرگی را در سطح کشور و استان کرمان ایجاد کرد.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۵۷۲