خثنی کردن تحریم­های نفتی در گرو راه­ اندازی بورس نفت داخلی

خثنی کردن تحریم­های نفتی در گرو راه­ اندازی بورس نفت داخلی
یک کارشناس انرژی ضمن بیان ضرورت راه­ اندازی بورس نفت، عرضه نفت در بورس را مهم­ترین راه­ حل برای خنثی کردن تحریم­ ها ارزیابی کرد.
یاسر کنعانی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: در شرایطی که کشورهای غربی با اعمال تحریم­ های مختلف، مشکلاتی را برای صادرات نفت ایران ایجاد می­ کنند، عرضه نفت در بورس ، اصلی­ترین راه­ حل برای خنثی کردن تحریم­ها تلقی می­شود.

وی ادامه داد : با راه­ اندازی بورس نفت امکان خرید و فروش نفت خام برای خرده­ فروشان و نهادهای غیر­دولتی فراهم می­آید. این نهاد­ها و مشتریان قابل رد­گیری و تحریم نیستند و می­توانند نفت را خریداری کرده و با تعاملات گسترده­ای که دارند، آن را به آسانی بفروشند.با عرضه نفت در بورس تحریم­ها کارایی خود را از دست می­دهند و مانعی برای فروش نفت کشور باقی نمی­ ماند.

وی افزود: فروش نفت در بورس ضمن خنثی کردن تحریم­ ها و ایجاد شفافیت در سازوکار معاملات، بستری برای شکل­ گیری بالاترین قیمت برای فروش نفت می­شود.

کنعانی اظهار داشت : در شرایط تحریم که مشتریان نفت ایران به دنبال اخذ امتیازات بیشتر در شرایط خرید و همچنین قیمت­های کمتر هستند، راه اندازی بورس نفتی که در آن معامله ها بر مبنای نفت واقعی باشد زمینه را برای رقابت میان مشتریان فراهم آورده و در نتیجه میزان تخفیف در قیمت نفت به کمترین مقدار خواهد رسید.

وی ضمن بی مورد دانستن برخی ایرادات به راه­ اندازی بورس گفت: همواره در شروع اجرای یک سازوکار جدید ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشدکه با گذشت زمان می­ بایست این مشکلات را مرتفع کرد.

۸ خرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۲۶
تعداد بازدید : ۱,۰۲۳